Meer informatie over Anthem-gameplay gedeeld in AMA-sessie

Tijdens een Ask-Me-Anything-sessie heeft BioWare-producer Mark Darrah behoorlijk wat vragen van spelers beantwoord, waaronder het ontbreken van couch co-op en wat verhaaldetails. Daar houdt het echter niet mee op: Darrah had ook het nodige te melden over de gameplay van Anthem.

Zo weet hij te melden dat spelers van Javelin (oftewel klasse) kunnen wisselen naar gelang het hen uitkomt. Waarschijnlijk zal het echter wel zo zijn dat spelers een bepaalde speelstijl (en daarmee een bepaalde klasse) zullen prefereren. Het schakelen tussen Javelins moet echter zo naadlood mogelijk werken, aangezien BioWare wil dat Anthem speelbaar is in zowel singleplayer- als multiplayer-modus (ook al moet je altijd online zijn).

Daarnaast weet Barrah te melden dat Anthem zich vooral richt op de gamer die de online co-op-modus zoekt. Het is mogelijk om de verhaallijn van de game in je eentje uit te spelen, maar uiteindelijk draait Anthem om samenwerking met anderen, of dit nu vrienden zijn of wildvreemden die je ontmoet via het matchmaking-systeem.

Darrah zegt ook dat Raids en Dungeons zoals we die kennen uit andere games, hun opwachting zullen maken in Anthem. Meer dan dit wil hij echter niet kwijt.

Wat betreft de Javelins (klassen), zegt Darrah dat het absoluut niet uitgesloten is dat er na de release meer Javelins worden toegevoegd. Overigens is het geen vereiste dat elke speler in de co-op-modus een andere klasse speelt. Als iedereen als de Colossus wil spelen in een co-op-potje, staat het hen vrij om dat te doen, ook al wordt het spel er ongetwijfeld niet eenvoudiger op.

In een later stadium (na de release) zullen nieuwe Javelins worden toegevoegd aan Anthem. Meer informatie wilde Darrah niet kwijt. Wel weet hij te melden dat er meer dan slechts visuele manieren zijn om je te onderscheiden van andere spelers, hoewel het hier uitdrukkelijk niet om pay-to-win-mechanieken gaat.

Iemand op Twitter vroeg ook naar de jetpacks in Anthem. Darrah antwoordde dat deze na verloop van tijd te heet worden om te gebruiken, dus je zult niet oneindig door de spelwereld kunnen zweven en daarmee een oneerlijk voordeel kunnen verkrijgen.

Anthem lijkt tevens geen natuurlijk herstel van HP-punten te kennen: Mark Darrah zegt dat er in de verschillende mappen pakketten te vinden zijn die de HP van spelers herstellen. Ook heeft elke gamer toegang tot een mêlée-aanval in Anthem, hoewel deze bedoeld is als laatste optie; je zult dus niet de gehele game op deze ene aanval kunnen vertrouwen.

Tot slot nog een woordje over loot en microtransacties: die laatste zullen beperkt blijven tot cosmetische accessoires, hoewel dit niet de enige mogelijkheid zal zijn om je personage(s) te customisen. Wat Darrah met die laatste insinuatie bedoelde, is onbekend.

Check hieronder de cinematische E3-trailer van Anthem.

  1.   
    Thijs.'s avatar

    Wat ik qua gameplay heb gezien deed me erg aan Destiny denken. Nog steeds heb ik plezier in een game zoals Destiny maar content is gewoon te schaars. Ik hoop oprecht dat Anthem het goeie van Destiny pak en een betere game maakt. Tot nu toe kijk ik er nog naar uit