Directeur EA: Sluiting Visceral ging niet over singleplayer tegenover multiplayer

Vorige maand sloot EA de deuren van Visceral Games, waarbij de verwoordingen bij velen in het verkeerde keelgat schoten: die wekte sterk de indruk dat EA geen lineaire singleplayer-games wilde maken, omdat aan multiplayer-games meer geld te verdienen valt.

Vorige week bleek dat de situatie iets gecompliceerder lag dan dat, aangezien de ontwikkeling van de Star Wars-game waar Visceral Games aan werkte, al vanaf het begin problematisch was. Andrew Wilson, de directeur van EA, heeft daar in een recent investeerdersgesprek aan toegevoegd dat de beslissing om Visceral te sluiten niets te maken had met singleplayer- tegenover multiplayer-games. In plaats daarvan wilde EA ervoor zorgen dat de gameplay-ervaring goed zou voelen.

You may have heard the conversation around single player versus multiplayer or single player versus live service and this wasn’t about that conversation. It wasn’t about this was just a single-player game or it needed to be a live service, it was more about how do we get to a point where the overall gameplay experience was right for players. We still believe strongly in a Star Wars IP, Star Wars Battlefront 2 as you will have heard we’re very excited about.
Verder zegt Wilson dat EA wel degelijk blij is met een aantal assets en stukken content. Het bedrijf gaat nu op zoek naar manieren om die op betere manieren in te zetten.

Het klinkt dus alsof de game waar Visceral aan werkte, niet erg goed was. Hoe en waarom de ontwikkeling de fout in ging, blijft natuurlijk gissen, maar inmiddels werkt de interne ontwikkelaar EA Worldwide Studios verder aan het spel. De potentie van het spel lijkt dus niet het probleem, dus het lijkt een logische conclusie dat EA Visceral Studios te vrij heeft gelaten, waardoor het werk aan de game na verloop van tijd in een neerwaartse spiraal terechtkwam.

Wat denken jullie: spreekt Wilson de waarheid of had EA wel degelijk een puur financiële reden voor het sluiten van Visceral Studios?

  1.   
    mmx's avatar

    Rustig afwachten maar wat EA uitvoerd aan de andere kant hoop ik dat de starwars game waar ze aan werkten toch ergens doorgaat .

  2.   
    MaTriXX's avatar

    Je zou het beiden kunnen zeggen, EA wilt natuurlijk niet financieel geld toeleggen aan dingen maar puur geld verdienen, daarnaast als een studio te vrij gelaten wordt om te doen wat ze willen kan natuurlijk financieel niet goed uitpakken en dat wilt men natuurlijk ook niet.

    Hoe je het ook bekijkt het z`n geen liefdadigheidsinstellingen.

    Ik hoop dat het verder goed gaat komen en dat de game een vette SP gaat krijgen, ik zit op al die MP meuk niet te wachten.