Star Wars-game van Visceral vertraagd na sluiten studio

EA heeft naar buiten gebracht dat Visceral Games, de studio achter de Uncharted-achtige Star Wars game, is opgeschort. De nieuwe titel zou een action-adventure game worden die de charme van Uncharted zou hebben, maar toch ietsje anders zou worden.

Volgens EA hebben ze na een testfase, waarin ze feedback hebben ontvangen van spelers, besloten om een beleving neer te zetten die ‘spelers zou laten terugkomen en waarvan ze een lange tijd kunnen genieten’. In een statement schreef Patrick Soderlund, EVP bij Electronic Arts, het volgende:

We needed to pivot the design. We will maintain the stunning visuals, authenticity in the Star Wars universe, and focus on bringing a Star Wars story to life,

Importantly, we are shifting the game to be a broader experience that allows for more variety and player agency, leaning into the capabilities of our Frostbite engine and re-imagining central elements of the game to give players a Star Wars adventure of greater depth and breadth to explore.

Om dit te bewerkstelligen, heeft EA besloten om de studio die in eerste instantie aan de game zou werken, Visceral Games, te sluiten. De ontwikkeling van de game wordt overgedragen aan een team van EA Worldwide Studios. Het project gaat geleid worden door EA Vancouver, die ook al een tijdje betrokken is bij het project.
We’re in the midst of shifting as many of the [Visceral] team as possible to other projects and teams at EA,
Tijdens de E3 bleek al dat het spel zich niet meer zou melden voor het huidige gameseizoen. Daar gaven ze aan dat 2017 ‘het jaar van Battlefront 2’ moest worden en dat we zouden moeten wachten tot 2018.

  1.   
    mmx's avatar

    Ik vind dit echt jammer dat het weer niet even doorgaat dit had een topgame kunnen worden .Ik hoop dat alsnog die starwars doorkomt .

  2.   
    LennartvA's avatar

    mmx schreef, "Ik vind dit echt jammer dat het weer niet even doorgaat dit had een topgame kunnen worden .Ik hoop dat alsnog die starwars doorkomt ."

    De game is gelukkig niet helemaal van de baan. Ontwikkeling wordt overgenomen door EA Worldwide Studios 🙂

  3.   
    King of Heroes's avatar

    Thanks EA.

  4.   
    Neolite's avatar

    Dit past volledig in het beeld wat EA al jaren als actief beleid voert, “games as service”. Een simpele single-player game gaat het gewoon niet meer doen. Er dienen minstens pre order bonussen, early acces mogelijkheid, season passes en micro transactions in de game te zitten. En de game moet daarnaast zorgen dat spelers terugkomen en het allemaal nog een keer doen, singleplayer only gaat hem simpelweg niet meer worden.

    Dit heeft ook grotendeels te maken met het budget wat er tegenwoordig nodig is om een big budget titel te maken. Een kleine 200 miljoen voor een game in de Star Wars reeks is niet zo gek meer als je beseft dat het totale bedrag inclusief marketingkosten voor Star Wars Battlefront II tegen de miljard aanligt.