Hoewel Valve bij veel (pc-)gamers maar weinig fout kan doen, heeft het bedrijf de afgelopen dagen toch heel wat mensen op de teentjes getrapt. Onlangs introduceerde Valve namelijk de optie om een prijskaartje te hangen aan mods van Skyrim die via de Steam Workshop beschikbaar zijn. Dit werd Valve logischerwijs niet in dank afgenomen en binnen de kortste keren werd een petitie tegen deze nieuwe functie meer dan 100.000 maal ondertekend.
Terwijl Valve-baas Gabe Newell gisteren via Reddit probeerde om het brandje toch nog te blussen, blijken de negatieve reacties op het introduceren van betaalde mods toch hun doel bereikt te hebben. Vandaag laat Valve namelijk weten dat het heeft besloten om de introductie van de betaalde mods voor Skyrim terug te draaien. Dat betekent niet alleen dat je niet langer geld hoeft te betalen voor sommige mods, maar ook dat je je geld terugkrijgt als je een dezer dagen toch zo’n mod hebt gekocht. De volledige verklaring van Valve lees je hieronder:
We’re going to remove the payment feature from the Skyrim workshop. For anyone who spent money on a mod, we’ll be refunding you the complete amount. We talked to the team at Bethesda and they agree.We’ve done this because it’s clear we didn’t understand exactly what we were doing. We’ve been shipping many features over the years aimed at allowing community creators to receive a share of the rewards, and in the past, they’ve been received well. It’s obvious now that this case is different.
To help you understand why we thought this was a good idea, our main goals were to allow mod makers the opportunity to work on their mods full time if they wanted to, and to encourage developers to provide better support to their mod communities. We thought this would result in better mods for everyone, both free & paid. We wanted more great mods becoming great products, like Dota, Counter-strike, DayZ, and Killing Floor, and we wanted that to happen organically for any mod maker who wanted to take a shot at it.
But we underestimated the differences between our previously successful revenue sharing models, and the addition of paid mods to Skyrim’s workshop. We understand our own game’s communities pretty well, but stepping into an established, years old modding community in Skyrim was probably not the right place to start iterating. We think this made us miss the mark pretty badly, even though we believe there’s a useful feature somewhere here.
Now that you’ve backed a dump truck of feedback onto our inboxes, we’ll be chewing through that, but if you have any further thoughts let us know.
Beter ik vind het pittig goed van valve dat ze ook naar de community luisteren. 😀
In mijn reactie op het andere artikel wat de start van deze slecht geimplementeerde feature maakte, dacht ik dat het ergens enigzinds wel goed was. Dit was tot ik gisteren pas de revenue share zag. De modder zou volgens het share model maar 25% krijgen van de prijs die voor de mod gevraagd wordt.
Dus zou je een euro vragen, dan krijgen Valve en Bethesda .75 cent en jij als modder maar .25 cent. Mijn reactie was dus zonder deze kennis maar toen ik dit wist sloeg dit wel alles.
Een ‘probeersel’ van Valve wat niet goed uitgepakt heeft, en maar goed ook. Geen goede ontwikkeling.
Victory!
wel goed dat ze zo open zijn tegen de community! 😀
Goedzo, sloeg echt nergens op. Ook goed om te weten dat zij dus wel degelijk naar de community luisteren.
Damn. Ze verdienen dan toch wel weer wat credits terug door dit besluit. Had ik niet verwacht.