Bestuur de pc-versie van Assassin’s Creed: Rogue met je ogen

Het duurt wat langer, maar dan krijg je ook wat. Eerder wisten we nog niet zeker of Assassin’s Creed: Rogue überhaupt naar de pc zou komen, maar inmiddels is er duidelijkheid: de pc-versie van Rogue verschijnt aanstaande maart én we kunnen de game hoogstwaarschijnlijk besturen met behulp van gloednieuwe ‘eye-tracking’ technologie.

Een game besturen met je ogen, volgens het hierin gespecialiseerde Zweedse bedrijf Tobii zal Assassin’s Creed: Rogue zulke technologie ondersteunen, zo liet het bedrijf weten in een persbericht. Tobii werkt samen met Ubisoft en accessoire-fabrikant SteelSeries om Rogue te voorzien van deze nieuwe technologie. Gamers die SteelSeries nieuwe Sentry tot hun beschikking hebben, kunnen zo een ‘oneindig scherm’ creëren in de nieuwste current-gen Assassin’s Creed.


De technologie stelt spelers niet in staat om hoofdpersoon Shay Patrick Cormac te besturen met de ogen, maar meer zijn gezichtsveld. Als de speler met zijn of haar ogen naar links kijkt, zal onze Ierse Assassin hetzelfde doen, waardoor je zonder knoppen of muisbewegingen om je heen kunt kijken. De eye-tracking technologie is er juist om het spelen met muis en toetsenbord gemakkelijker en prettiger te maken, niet om de al bestaande besturingsmogelijkheden te vervangen.

De implementatie van deze nieuwe technologie kostte slechts negen dagen, zo beweert Tobii. Ontwikkelaar Ubisoft werkte daarvoor met de Tobii EyeX Dev Kit, die niet ondersteund zal worden in het uiteindelijk spel. Wil je straks in Rogue prettig rond kunnen kijken met eye-tracking, dan zul je in moeten leggen voor die iets duurdere, hierboven te zien SteelSeries Sentry, die voorlopig als enige ondersteund lijkt te worden.

De pc-versie van Assassin’s Creed werd vorig jaar uitgesteld, maar moet 10 maart uiteindelijk toch verschijnen. Dit deel in Assassin’s-franchise doet wellicht veel bekends van voorgaande delen, maar staat nog steeds zijn mannetje als avontuurlijke actie-game, aldus onze Daniël in zijn Assassin’s Creed: Rogue review.

  1.   
    Moodey's avatar

    eigenlijk best wel nice dit.

  2.   
    Thijs.'s avatar

    weer een van die dingen die zo overbodig zijn

  3.   
    DeAdSeYe's avatar

    Denken ze nou werkelijk dat ze met iets nieuws aankomen?

    Je kunt dit ook zelf maken wanneer je een fatsoenlijke HD webcam hebt. Er zijn namelijk programma’s die je kunt downloaden en jou gezicht scant. Als je naar links of rechts kijkt, kijkt je personage ook naar links of rechts. Doe jij je mond open, gaat ook de mond open, rol jij met je ogen, rolt je personage ook met je ogen.

    Het enige nadeel van dit is, die programma’s kosten nogal wat. Voordeel is wel dat je het in bepaalde games gewoon kunt gebruiken!

    Games zoals DCS World of Arma worden veel van dit soort technieken gebruikt. Misschien niet op de ogen, maar wel als headtracker wat precies voor hetzelfde effect zorgt.

  4.   
    Musicman88's avatar

    Is dat al bevestigd door Ubisoft dat ie 10 maart gaat verschijnen?

    Ja helemaal off-topic, ik weet het. Maar dat besturen (zichtsveld) met je ogen is weer zoiets onnodigs dat de game alleen maar kan vertragen, als Ubisoft dit tegelijkertijd wil uitbrengen. Dus voor mij mogen ze het laten zoals het is.

  5.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    volgens het hierin gespecialiseerde Zweedse bedrijf Tobii

    Uuuhu, Tobii he?!

    DAMN you Templars!! 😮

    Het is Abstergo Industries met een cover up naam en vermomming, ze willen hiermee elke huiskamer binnen dringen voor total control van de mensheid!! 😥

  6.   
    sebastiaanwwe/Misterwwe's avatar

    Een keer iets anders 😀 het is dat ik geen pc gamer ben, maar anders had ik hem getest! #WWE

  7.   
    MikeGevers's avatar

    Mooie aansluiting op de Hot Koffie Show van deze week, want dit lijkt (naar mijn mening) op een poging om Virtual Reality te combineren met “traditioneel” gamen. Ik wacht de reviews af voordat ik een webcam ga aanschaffen voor deze functie 🙂

  8.   
    FireBallz's avatar

    zal vast wel weer overpriced zijn.