DriveClub-ontwikkelaar: We zijn net zo gefrustreerd als jullie door vertraging

DriveClub ontwikkelaar Evolution Studios verwacht vandaag meer nieuws te kunnen geven omtrent de vertraging van de digitale free-to-play-versie van de game. Dit laat de studio weten via Facebook.

De fysieke game ligt sinds gisteren in de winkels, maar de free-to-play-versie voor PlayStation Plus-gebruikers laat nog steeds op zich wachten. De gratis variant zal een beperkt aantal auto’s en banen kennen dan het origineel, maar is een goede manier voor spelers om het spel uit te proberen. De digitale versie zou gisteren verschijnen, maar is uitgesteld door Evolution Studios om de stabiliteit van de servers onder controle te krijgen. De ontwikkelaar laat via Facebook weten dat ze net zo gefrustreerd zijn als de DriveClub-fans:

We’re just as frustrated as you about the server performance issues right now. We want you to be racing with clubs and having fun playing challenges, not checking facebook updates from us to see if the servers are updated yet.
Later vandaag schijnen we meer te horen over de voortgang van het serverprobleem:
We’ll have more info for you later today (Thursday) so please bear with us while we work through this.

  1.   
    DonPulliany's avatar

    Het is zkr jammer ja

  2.   
    DeAdSeYe's avatar

    Vandaag heb ik mijn exemplaar binnen gekregen. De servers hebben het erg moeilijk, op een uur tijd heb ik ongeveer een halve minuut connectie gehad met de servers. Rest van de tijd krijg ik rode tekst in beeld dat er geen connectie is met de server.

    Dan vindt ik het niet raar dat de F2P versie nog eventjes op zich laat wachten als de betaalde versie niet optimaal werkt. Goede keuze in mijn ogen!

    Het zou uiteraard raar zijn om mensen die voor het spel hebben betaald op de 2de plaatst te zetten!

    Driveclub blijkt populairder te zijn als wat verwacht. Waar ik me zorgen om maak, zijn de AI drivers in Driveclub. Als ik een dikke minpunt mag geven, dan is het wel de AI. Het zijn complete botsauto’s die telkens slingeren. Vaak duwen ze jou van de weg af wanneer je probeert in de halen of rammen je volop van achter. Zelfs als het hun schuld is, krijg je minpunten.

    Ze blijken soms ook onnatuurlijke snelheden te hebben. Op rechte stukken hebben ze onnatuurlijke snelheden, zelfs onder het slingeren gaan ze sneller. Ik zit vaak aan mijn max snelheid, gas geven helemaal ingedrukt en nog blijken ze me gewoon weg te rijden. Zelfs onder het slingeren gaan ze sneller als mij, terwijl slingeren juist moet afremmen.

    Gelukkig heb ik de bochtwerk goed onder de knie, daar haal ik ze goed in. Maar komt er een lange rechte stuk, dan rijden ze me weer zo voorbij. Het valt me gewoon erg op hoe de AI zich gedraagt.

    Hopelijk zal snel een update uitkomen wat de AI zal verbeteren. AI mag best wel pittig zijn, maar geef ze dan hersens en niet hersenloze agressievelingen die graag auto’s van de wegduwen en onnatuurlijke snelheden
    hebben. 😆

    Maargoed, het blijft eenmaal een semi-simulator maar dat hoef nog altijd geen smoesje te zijn voor “slechte” hersenloze AI.

  3.   
    Daniel Z's avatar

    Snap de frustratie heel erg. Je wil dat mensen van je game kunnen genieten, kunnen ze al, maar alleen offline. Jammer van de tegenvallende launch, want het is echt een goede racegame die het verdient om gespeeld te worden.

  4.   
    Caroldus_Maximus's avatar

    Ik herken je frustratie, gisteren smeet ik uit frustratie mijn controller bijna naar het scherm, omdat de tegenstanders zich gedroegen alsof het een Destruction Derby was. En die dubbele penalty, ja, die ken ik. Zie de review 🙂

    Maar even serieus; dit kan gewoon echt niet! Je stelt een product een jaar uit, dat kan gebeuren. Je brengt het product uiteindelijk op de markt met alle casussen met betrekking tot serverproblematiek in het achterhoofd (denk Diablo 3, SimCity, Battlefield 4) en dan maak je er alsnog een potje van.

    Dat Evolution de f2p-versie uitstelt om de ervaring voor de betalende klant te optimaliseren is een logische keuze, maar betekent ook dat ze zich onvoldoende op de launch hebben voorbereid. De grootste grap is dan ook nog dat de ervaring er voor de mensen die de game hebben gekocht er niet bepaald beter op is geworden. Ik heb gisteravond bijvoorbeeld geen moment toegang tot de multiplayer gehad.

    Vermoedelijk heeft Evolution niet gerekend op de enorme toeloop, maar dit voelt een beetje als een gevalletje van “te weinig servers voor de piek tijdens launch, maar voldoende voor de dalperiode erna.” Dan voel je je als klant toch gewoon bekocht? Je betaalt volle mep, je betaalt voor PS Plus, dan mag je gewoon verwachten dat alles werkt. Het spijt me, Evolution, maar deze inmiddels veel voorkomende handelswijze zit me inmiddels al een poosje dwars en nu gooi ik het er ook maar eens uit.

  5.   
    soldierarjan's avatar

    Nou als ik dit zo lees gaat het nog wel even duren voor ik met me plus versie kan gaan proberen.
    Maar snap heel dat ze hebben uitgesteld maar moet niet zo zijn dat nu weer maand word uitgesteld dan ben ik echt diep teleurgesteld.

  6.   
    Jerry97's avatar

    Ik denk er over om driveclub over een tijdje te kopen. En ik vroeg mij af of het het waard is om de thrustmaster t80 driveclub edition te kopen. Want het lijkt mij leuker om te racen met een stuur en pedalen dan met de controller. Degene die de game al hebben, kunnen jullie mij vertellen of het het waard is?

  7.   
    3333/3333's avatar

    ”Jerry97″ schreef, "ik vroeg mij af of het het waard is om de thrustmaster t80 driveclub edition te kopen. "

    Houdt er wel rekening mee dat dat stuur geen force feedback heeft.

  8.   
    ronFCDH's avatar

    Sturen zonder force feed back dan kan je beter met een controller racen.

  9.   
    Overload14's avatar

    Tegenwoordig heeft elk spel precies serverproblemen tijdens de launch..

  10.   
    FioranoJC's avatar

    Zoo deze generatie consoles en games hebben echt een slechte start zeg! Elke dag lees je problemen over FPS, 1080p, uitstellingen en vertragingen. Echt geen goede zaken!