GRID Autosport voegt slijtage en wielophanging toe aan standaard schademodel

Benieuwd naar hoe GRID Autosport straks schade aan auto’s zal tonen? Je zult nog versteld staan over de plannen van ontwikkelaar Codemasters. Vandaag publiceerde James Conway van het ontwikkelteam blogpost waarin hij de plannen voor GRID Autosport vastlegt. Het meest opmerkelijke idee? Slijtage van bepaalde auto-onderdelen naarmate je meer en meer racet in de bolide:

Motorsport puts tremendous stresses on cars, so wear and tear is a new feature that we’ve introduced for GRID Autosport – as you race over time, various parts will gradually lose performance through general use.

For instance, gearbox damage will build up every time you change gear, while over-revving and shifting at the wrong time, (primarily in manual gears), will cause the gearbox to accrue damage more quickly. Once the gearbox is damaged, shift times will start to increase and a failure to address your driving style will cause a damaged gearbox to eventually start to skip gears.

Brakes will also be affected. Repetitive high speed, late braking will eventually cause your brakes to fade quicker than if you use a more gradual approach.

Hoe je omgaat met je remmen en hoe intensief je bezig bent met de schakelpook, het heeft straks allemaal een doorlopend effect op de prestaties van je wagen.

Naast de toevoeging van slijtage spreekt Conway ook over het ‘reguliere’ schademodel. Het effect van botsingen is onder te verdelen in drie categorieën: de motor, de wielen en de wielophanging:

Wheels
Damage to the wheels will cause the steering to become misaligned and as a result will make the car pull to the side. While you’ll be able to feel the car’s steering being affected, you’ll also be able to see the wheels buckle visually. Furthermore, with enough damage the tyres will eventually puncture, which will then lead to a tyre blowout.

Engine
There are 4 components to engine damage;
Radiator – This will cause the engine to overheat
Turbo – A damaged turbo will cause the engine to lose power
Exhaust – Damage to the exhaust will see a small amount of power loss, however if it falls off there is significant power loss
Engine – a damaged engine will have a big reduction in performance

Engine damage is also linked to both your acceleration and top speed. Performance is linked to any damage made to the engine components. Damage to the engine will also change the sound it produces, and in some cases you’ll begin to notice smoke emanating from under the bonnet.

Suspension
As the player damages their suspension the car will become less precise and visually the car will exhibit a lot more roll. The damage towards suspension will also affect the car’s springs and damper values.

De schade die de wielophanging (suspension) op kan lopen is volledig nieuw voor de GRID-franchise. Wil je meer weten over het schademodel in GRID Autosport? Lees dan Conway’s volledige blogpost op Codies Blog.

  1.   
    soldierarjan's avatar

    Kijk dit zijn nou veranderingen die ik graag meer zou zien in een race game dat alles veel dieper word uit gewerkt.

  2.   
    3333/3333's avatar

    En in GRID 2 hadden ze een ‘revolutionair bandenmodel’: werd gewoon een ordinaire arcaderacer. Ik blijf sceptisch bij dit soort berichten.