Gisteren wisten we te melden dat Facebook de virtual reality-pionier Oculus Rift heeft overgekocht voor 2 miljard dollar. Dit leidde tot wisselende reacties. Sommige mensen waren blij dat de Oculus Rift-bril nu wordt gesteund door een grote organisatie, anderen vonden het beangstigend dat Facebook opnieuw een bedrijf aan zijn imperium heeft kunnen toevoegen. Minecraft-bedenker Markus “Notch” Persson valt duidelijk in die laatste categorie.
Hij was oorspronkelijk van plan om Minecraft te voorzien van Oculus Rift-ondersteuning, maar nu Facebook het bedrijf heeft overgekocht, ziet hij van die plannen af. Notch laat namelijk weten dat hij de kriebels krijgt van Facebook:
We were in talks about maybe bringing a version of Minecraft to Oculus. I just cancelled that deal. Facebook creeps me out.Notch laat weten dat hij recentelijk op bezoek geweest is bij Oculus Rift en dat hij zeer onder de indruk was van hun werk:
What I saw was every bit as impressive as you could imagine. They had fixed all the major issues, and all that remained was huge design and software implementation challenges. As someone who always felt like they were born five or ten years too late, I felt like we were on the cusp of a new paradigm that I might be able to play around with. I could be part of the early efforts to work out best practices, and while I have no doubt that in ten years we’ll look back at the problems with early VR applications in the same we look back at GUI problems with early PC games, it still felt exciting to me.Persson realiseerde zich dat Minecraft in zijn huidige vorm niet zou werken met de Oculus Rift en dus stelde hij voor om een speciale, uitgeklede versie van de game te ontwikkelen – vergelijkbaar met de PI-editie. Nu Oculus Rift eigendom is van Facebook, ziet Notch echter van die plannen af. Hij laat namelijk op weinig subtiele wijze weten dat Facebook niet bepaald zijn favoriete bedrijf is:
And then, not two weeks later, Facebook buys them. Facebook is not a company of grass-roots tech enthusiasts. Facebook is not a game tech company. Facebook has a history of caring about building user numbers, and nothing but building user numbers. People have made games for Facebook platforms before, and while it worked great for a while, they were stuck in a very unfortunate position when Facebook eventually changed the platform to better fit the social experience they were trying to build.Notch vertelt dat hij nog steeds verder wil met Virtual Reality, maar niet zolang hij moet samenwerken met Facebook. Desalniettemin feliciteert hij de getalenteerde ontwikkelaars van Oculus Rift met de overname:
I definitely want to be a part of VR, but I will not work with Facebook. Their motives are too unclear and shifting, and they haven’t historically been a stable platform. There’s nothing about their history that makes me trust them, and that makes them seem creepy to me. And I did not chip in ten grand to seed a first investment round to build value for a Facebook acquisition. I have the greatest respect for the talented engineers and developers at Oculus. It’s been a long time since I met a more dedicated and talented group of people. I understand this is purely a business deal, and I’d like to congratulate both Facebook and the Oculus owners. But this is where we part ways.Het volledige betoog van Notch valt te lezen op zijn website.
Ik snap dat ze geld nodig hebben maar hoe meer mensen erbij betrokken worden hoe meer een visie veranderd, zoals geschiedenis vaak heeft getoond. Nou maar hopen dat Facebook meer een product terug verwacht dan verkoop.
Persoonlijk ben ik het dus niet oneens met Notch. Ik ben het wel vaker oneens met zijn meningen geweest maar hier kan ik wel begrip voor vormen
Ik snap die “angst” wel.
hij heeft gelijk!