XCOM: Enemy Within krijgt optie Save Scum om snel opnieuw te beginnen

Voor spelers van XCOM is het vaak een heerlijke uitdaging om missies zo perfect mogelijk uit te voeren. Goede statistieken, geen dode manschappen, het is vaak een hele opgave. XCOM: Enemy Within krijgt daarom een speciale menu-optie, genaamd Save Scum, waarmee spelers snel opnieuw kunnen beginnen.

In XCOM: Enemy Unknown moest je nog via wat meer handelingen en omwegen je spel stoppen om daarna weer een save game te laden. In Enemy Within kan dit dus een stuk gemakkelijker. Toch is dit wel een beetje in strijd met de filosofie van XCOM, waarbij het concept ‘permadeath’ (een dode strijder blijft ook altijd dood) voorop staat. Maar ontwikkelaar Firaxis komt spelers dus wat meer tegemoet met de Save Scum-optie. Lead game designer Anand Gupta vertelde:

It’s called Save Scum in honour of what Jake Solomon likes to call players who do this. It resets the random number seed whenever the game is loaded. For people who really want to keep shooting until that 80% shot hits.
Gupta onthulde ook dat Enemy Within een verborgen deel ‘geluk’ kent. Hierbij geldt hoe lager de moeilijkheidsgraad, hoe hoger je portie geluk. Spelers die op Easy spelen en al drie keer missen, zullen bijvoorbeeld altijd wel raak schieten met een vierde schot. Ook al zou dat schot maar 1 procent kans geven op een voltreffer.

XCOM: Enemy Within verschijnt 15 november voor de pc, Xbox 360 en PlayStation 3. Voor de pc verschijnt Enemy Within als uitbreiding, waarbij je Enemy Unknown in je bezit dient te hebben. Voor de Xbox 360 en PlayStation 3 verschijnt alleen de XCOM: Enemy Within Commander Edition als ‘standalone’ uitvoering. Deze speciale uitgave bevat zowel Enemy Unknown als de nieuwe Enemy Within-content.

  1.   
    Tadao's avatar

    Gaat dit niet een beetje tegen wat de pracht van X-com is? En je kan dan wel zeggen dat als je het niet leuk vind dan moet je het niet gebruiken maar voor sommige mensen komt er toch wel die impuls op tijden van wanhoop

  2.   
    ChielB's avatar

    Het is inderdaad niet de essentie van XCOM, dus het zal op je eigen discipline aankomen. Al was het natuurlijk eerder ook al wel mogelijk, maar dan moest je er wel wat meer moeite voor doen.