XCOM: Enemy Within

Vorig jaar verscheen in de oktobermaand de gemoderniseerde XCOM-remake Enemy Unknown. Ontwikkelaar Firaxis had echter na de release nog zat plannen voor de franchise en komt nu een jaartje later met een verbeterde versie van het spel, genaamd XCOM: Enemy Within. Firaxis bouwt dus door op de gameplay die we eerder al met een mooie 8.7 tot één van de toppers van 2012 bestempelde, zal er genoeg zijn toegevoegd om onze interesse weer te grijpen?

Deze review pakken we iets anders aan dan normaal en dat vergt een korte uitleg. We bespreken XCOM: Enemy Within als een expansion pack, terwijl de game zowel als expansion en als volledig losstaande versie verschijnt. We kijken dus louter naar de nieuwe features, onze mening over de basis game is in Leon’s XCOM: Enemy Unknown review te lezen.

Modificeer de mens

Eén van de belangrijkste nieuwe features zijn de nieuwe soldaten die je aan jouw team kunt toevoegen. Soldaten kunnen op twee nieuwe manieren verbeterd worden. Kies je voor een MEC Trooper, dan kun je aan de slag met een gerobotiseerde mens. Met nieuwe krachten, extra veel health en verschillende nieuwe wapens zijn dit ware krachtpatsers die het tij van een gevecht snel kunnen keren. Je kunt er ook voor kiezen om de genen van soldaten aan te passen met technologieën van de aliens. Verbeter bijvoorbeeld de ogen van jouw sniper, laat soldaten met meer kracht op hogere daken springen of maak de hersens immuun voor mind control. De sterkere en slimmere soldaten zorgen voor nog meer tactische mogelijkheden op het slagveld en dat is precies wat deze versie van XCOM sterk maakt.

Voor het verbeteren van soldaten met MEC Suits of Gene Mods zijn nieuwe gebouwen in de basis nodig, het Cybernatics Lab en Genetics Lab. In deze laboratoria wordt de grondstof Meld gebruikt. Deze grondstof moet veiliggesteld worden tijdens het vechten, op de slagvelden van niet verhaal gebaseerde missies zijn Meld-opslagpunten te vinden. Eén van deze punten is altijd redelijk makkelijk veilig te stellen, terwijl het andere punt dieper in het level zit verstopt. Het veilig behalen van beide punten is niet altijd even makkelijk te bewerkstelligen, want de Meld-containers beschikken over een zelfvernietigingsmechanisme die binnen een bepaald aantal beurten afloopt. Ook deze nieuwe grondstof vergt dus andere tactische maatregelen op het slagveld. Immers hoe meer Meld je tot jouw beschikking hoe beter jouw team wordt. Of kies je misschien juist voor de veiligere manier van vechten en laat je de grondstof voor wat het is?

Natuurlijk is niet alleen jouw team sterker geworden; ook de aliens hebben nieuwe vechteenheden tot hun beschikking. De Mechtoid is de kwaadaardige versie van de MEC Trooper en kan met zijn minigun zonder te bewegen twee keer in een beurt schieten. De vliegende octopusachtige Seeker kan zichzelf onzichtbaar maken en daarmee jouw soldaten besluipen om deze te wurgen. Snelle actie is dan nodig om de vijand van jouw teamgenoot af te schieten. Ook doet de nieuwe EXALT groepering de kop op. Zij zijn niet van plan om de wereld te redden, maar zitten XCOM dwars om de technologie van de aliens te achterhalen en hiermee de wereld over te kunnen nemen. De EXALT zorgen voor een nieuwe korte verhaallijn en acht soorten vijanden die tijdens de nieuwe missies bevochten kunnen worden.

We zijn nog niet klaar

De belangrijkste nieuwe features hebben we genoemd, maar er is nog meer. Zo zijn er 47 levels aan de singleplayer toegevoegd en zijn bestaande levels hier en daar verbeterd. Ook is de balans van verschillende krachten, wapens en vijanden aangepast. De nieuwe soldaten en vijanden zijn aan de multiplayer toegevoegd en daar zijn tevens ook acht nieuwe levels beschikbaar. Daarnaast is de Save Scum optie gecreëerd. Normaliter zal een gevecht na het herladen van een save dezelfde random effecten hebben als daarvoor, maar met de Save Scum optie aan wordt deze random factor bij herladen veranderd. Dit maakt het voor spelers die via save games hun fouten in gevechten graag verdoezelen nog wat makkelijker, maar houdt de eer van XCOM’s harde soldaten leven wel in stand. Last but not least krijgen kopers van XCOM: Enemy Within ook de DLC-pakketten Elite Soldier Pack, Slingshot Content Pack en de Second Wave add-on.

Conclusie

XCOM: Enemy Within kan gezien worden als een nog meer volwassen versie van het al goede XCOM: Enemy Unknown. De nieuwe soldaten, vijanden en de balans aanpassingen zorgen ervoor dat gamers die Enemy Unknown al vaak gespeeld hebben het spel met geheel nieuwe tactieken door kunnen spelen. De toevoeging van de DCL en nieuwe missies met korte verhaallijnen krikt de speelduur natuurlijk op en verzacht het probleem met het niet al te sterke verhaal dat wij in onze XCOM: Enemy Unknown review benoemden. Voor nieuwe spelers biedt de vernieuwde versie natuurlijk gewoon nog meer dan we eerder al konden kopen.

De vraag is nu moet ik dit veredelde expansion pack kopen en is de prijs redelijk? Ben je in bezit van XCOM: Enemy Unknown op de pc dan kan de content voor de prijs van zo’n €27 los aangeschaft worden. Dit is redelijk prijzig, maar voor de echte fanaten een goede mogelijkheid om de replaywaarde van de XCOM-remake flink te verhogen. De console-versie is een ander verhaal. XCOM: Enemy Within is op de Xbox 360 en Playstation 3 namelijk alleen als een losstaande release te koop. Voor de adviesprijs van €40 krijg je daarmee zowel de content van Enemy Unknown als Enemy Within. Het is voor gamers die de topper van vorig jaar nog niet hebben gespeeld voor deze prijs dan ook een fantastisch moment om met de strategische game te beginnen. Gamers die het basisspel op de console al in bezit hebben kunnen de nieuwe content echter niet voor een redelijk prijs bemachtigen en dit een rare keuze. Waarom is er op de console geen expansion pack beschikbaar? De spreekwoordelijke Joost mag het weten.

Nu de vraag hoe we dit veredelde expansion pack becijferen. Volgens mijn nederige mening niet hoger dan XCOM: Enemy Unknown. Het is gepast om het cijfer aan te houden die we vorig jaar ook aan het basisspel gaven. We zijn namelijk een jaar verder en voor de nieuwe content moeten toch heel wat duiten neergelegd worden. We mogen dus ook simpelweg meer verwachten. Firaxis maakt deze verwachtingen waar, maar niet zoveel beter dat we de normering drastisch moeten verhogen. XCOM: Enemy Within biedt simpelweg een erg verhoogde replaywaarde voor XCOM-fans en is de beste koop voor nieuwelingen die de XCOM-remake altijd al eens hadden willen spelen.

XCOM: Enemy Within verschijnt 15 november voor de pc, Xbox 360 en PlayStation 3.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Meer strategische opties
  • Veel nieuwe content en bevat DLC
  • Iets meer verhaal

Wat is NOT

  • Prijzig en onhandig business model voor console versie Enemy Unknown
  • Geen grafische upgrade

8.7

  1.   
    DeAdSeYe's avatar

    Mooi, deze staat op mijn verlang lijst. XCOM: Enemy Unknown en Enemy Within zijn één van de beste turn based strategie games ooit!