Beyond: Two Souls kent geen ‘game over’

Als ontwikkelaar Quantic Dream ergens goed in is, dan is het wel in het ontwikkelen van bijzondere games met een unieke visie. Beyond: Two Souls lijkt ook zo’n bijzondere game te worden. Volgens bedenker David Cage kent de game bijvoorbeeld geen ‘game over’. Je kunt wel dood gaan tijdens het spelen, maar een traditioneel game over-scherm hoef je niet te verwachten. Het verhaal stopt ook niet abrupt mocht hoofdpersoon Jodi dood gaan.

Cage vertelde dat hij een game over eerder als een fout van de ontwikkelaar ziet dan als een fout van de gamer zelf:

I’ve always felt that ‘game over’ is a state of failure more for the game designer than from the player. It’s like creating an artificial loop saying, ‘You didn’t play the game the way I wanted you to play, so now you’re punished and you’re going to come back and play it again until you do what I want you to do.’ In an action game, I can get that – why not? It’s all about skills. But in a story-driven experience it doesn’t make any sense.
Als voorbeeld haalde hij een scène aan waarin twee agenten Jodi achtervolgen door een rijdende trein. Lukt het je te ontsnappen, dan gaat het verhaal verder met een spannend gevecht op het dak van de trein. Word je echter gepakt door de agenten, dan zouden veel standaardgames je een ‘game over’, zwart scherm en nieuwe poging voorschotelen. Beyond: Two Souls pakt het echter anders aan. Het verhaal loopt door, Jodi is opgesloten in een wagon met de agenten op de wacht en aan Jodi te taak om alsnog te ontsnappen. Spelers die in eerste instantie ontsnappen maken dus wel het gevecht op het dak mee, maar ze missen de latere ontsnapping uit de wagon. Spelers die echter niet ontkomen aan de agenten maken de latere ontsnapping mee, maar zij missen op hun beurt het gevecht op het dak. Alles draait volgens Cage om consequenties die het verhaal niet hinderen.

Er zijn wegen en keuzes in Beyond: Two Souls die uiteindelijk leiden tot de dood van Jodi, maar ook dat wordt geen gewone bezigheid. Cage vertelde dat het een game is die om de dood draait, dus het daadwerkelijk sterven in de game is een groot mysterie, waarbij je mag ontdekken wat er aan ‘gene zijde’ is. Cage:

It’s a game about death, so you can imagine that death plays a role in all of this. Actually, it’s one of the big discoveries – one of the big mysteries in the game is to discover what’s on the other side. And it’s definitely not a black screen.
Beyond: Two Souls draait om het meisje Jodi Holmes en de spirituele entiteit Aiden, die aan haar verbonden is. Aiden kan met onzichtbare krachten de fysieke wereld beïnvloeden en hij zal Jodi beschermen als ze opgroeit van een meisje tot een jonge vrouw. Aiden ziet Jodi echt als “zijn ding”, aldus Cage. Als speler bouw je steeds meer een band op door het leven van Jodi mee te maken van haar 8e tot 23e levensjaar, al beleef je het niet in chronologische volgorde.

Beyond: Two Souls verschijnt 11 oktober voor de PlayStation 3.

  1.   
    Rudizo18's avatar

    das best wel nice! 😮

  2.   
    jamrex007's avatar

    Ik ben heel benieuwd. volgens mij heeft dat spel een zielig einde, tenzij je het ook zelf mag bepalen hoe het spel eindigt.