Quantic Dream wil wat genres betreft diens horizon verbreden

Wie aan Quantic Dream denkt, haalt zich al snel titels als Fahrenheit, Heavy Rain, Beyond: Two Souls en Detroit: Become Human voor de geest. Als er één ding is wat deze games met elkaar gemeen hebben, is het dat het stuk voor stuk QTE-overladen games zijn waarbij keuzes maken en de dialoog aangaan de boventoon voeren. Volgens David Cage – de grote man achter deze studio – vindt men het bij Quantic Dream intussen wel tijd worden voor wat anders.

Cage wist dit tijdens de San Diego Comic-Con te melden tegenover GameSpot, die de beste man mocht uithoren gedurende een panel. Hoewel GameSpot niet het onderste uit de kan wist te halen over de courante zaken bij Quantic Dream na de slepende rechtszaak omtrent de vermeende werkdruk en mensonterende werksituaties, kreeg men wel een beetje inzage in de route die Quantic Dream voor de toekomst tracht uit te stippelen. De studio heeft de afgelopen 12 jaar exclusief voor Sony games ontwikkeld en hoewel men daar geweldige ervaringen aan heeft overgehouden, geeft de breuk wel meer ruimte om de horizon te verbreden.

“So we worked exclusively with Sony for the past 12 years, and it’s been absolutely a fantastic partnership with them, we really enjoyed working with them, and we had a lot of creative freedom and the liberty to do the games we wanted to make, which was absolutely amazing. But after 12 years working together, we felt that it was time for us maybe to explore different routes and to do different things, and we also wanted to become publishers and really work on our titles, maybe work on more than one title at a time. Also, we see the landscape changing very fast, we see new platforms, we see mobile, and we see cloudplay, and we wanted to just be able to be part of this landscape.”

De meest voor de hand liggende vraag die daarop volgt is natuurlijk of Quantic Dream momenteel ergens mee bezig is en wat dat dan mag zijn, maar op die vraag blijft Cage deels een antwoord verschuldigd. Ja, Quantic Dream is bezig met iets nieuws (er moet uiteraard brood op de plank), maar verder liet Cage helemaal niets los over dit project. Wat hij wel liet doorschemeren is dat de studio betrokken is bij diverse projecten die zich buiten het genre begeven waar Quantic Dream de laatste tijd bekend door is geworden.

“We are working around on different projects, and that’s also something we wanted to do for a long time. Putting the same passion and the same enthusiasm and exploring maybe different jobs. An important part of what we wanted to do was to become a publisher to publish our own games, that was something important to us, but also to work with other developers, and not necessarily regarding interactive storytelling, but any genre. As long as it’s original, innovative, and high-quality, we are interested.”

Nu is het niet zo dat Quantic Dream helemaal geen kaas heeft gegeten van andere genres, gezien het in een grijs verleden met de Omikron-games (herkent U deze nog-nog-nog…) ook een iets minder narratief pad verkoos. Welke richting de studio exact op gaat is tot op heden nog maar de vraag, maar in de tussentijd kunnen we nog wel eventjes voort met die andere dikke blockbusters. Zelfs de pc-garde kan nu aan de slag met Quantic Dream’s laatste drie hits, waarvoor we het Chinese NetEase mogen bedanken. Dankzij een dikke investering van de gigant – die ook aardig wat poen in Bungie heeft gestoken – heeft Quantic Dream de mogelijkheid gekregen om multiplatform te gaan.

  1.   
    Daniel Z's avatar

    Enerzijds ontzettend fijn dat ze hun horizon gaan verbreden en potentie gaan benutten op andere vlakken. Hier kan een heel interessante game uit voortvloeien. Anderzijds, Quantic Dream maakt behoorlijk unieke ervaringen op gameplay- en verhalend gebied, en ze brengen toch maar eens in de zoveel jaar een game uit, dat ik het zonde zou vinden als we dit soort titels niet meer krijgen. Ik vind hun games altijd verfrissend in het rijk der games.