Journey begint ontwikkelaar eindelijk geld op te leveren

Journey was het grote indie-succes van vorig jaar en wist een aardige verzameling awards in de wacht te slepen. De PlayStation 3-game van ontwikkelaar Thatgamecompany verkocht behoorlijk goed, maar volgens studiobaas Jenova Chen ontvangen ze pas sinds kort royalties voor de geroemde game.

Zijn uitspraken volgen op geruchten dat Journey miljoenen kostte om te maken en dat de ontwikkelaar zelfs een keer failliet ging tijdens de ontwikkeling. Chen bevestigde in elk geval dat men vorig jaar al uit de kosten wist te komen en dat er nu eindelijk geld begint binnen te stromen:

It is still hard to know, but we made the money back last year, and this year we started to see royalties coming in. So it seems that Journey sales are not really going away. I’m quite curious to see what happens this quarter.
Met de release van Journey heeft Thatgamecompany een contract voor drie games met Sony afgerond. Het volgende project van de ontwikkelaar wordt gefinancierd door externe investeerders.

  1.   
    Fabianb's avatar

    Waarom is het een indie-succes als het miljoenen kosten om te maken? Is dat indie?

  2.   
    Steen's avatar

    Fabianb schreef, "Waarom is het een indie-succes als het miljoenen kosten om te maken? Is dat indie?"

    Ja dat kan best indie zijn.
    Sommige indie games krijgen een budget van miljoenen via kickstarters etc.

  3.   
    matdriks's avatar

    Steen schreef, "

    ”Fabianb” schreef, "Waarom is het een indie-succes als het miljoenen kosten om te maken? Is dat indie?"

    Ja dat kan best indie zijn.
    Sommige indie games krijgen een budget van miljoenen via kickstarters etc."

    Definitie van indie moet dan maar eens gegeven worden.
    Ik ben het eens met fabianb, journey is geen indie game als het miljoenen heeft gekost.
    Maar theoretische gezien is het wel en indie game

  4.   
    3333/3333's avatar

    In opdracht van Sony, dat klinkt inderdaad niet als een indie-developer. Daarbij denk je meestal aan een aantal mensen die éérst een game maken en deze vervolgens proberen te verkopen aan een uitgever.

  5.   
    soldierarjan's avatar

    Het is wel een indie game hij is maar met een klein team gemaakt en sony kon zelf kiezen hoeveel geld ze erin zouden steken bij die project.
    Is wel mooi dat de game nu ook winstgevend is geworden.