Microsoft vraagt ontwikkelaars niet langer geld voor uitbrengen Xbox 360-patch

Meerdere bronnen melden dat ontwikkelaars al enige tijd niet meer hoeven te betalen voor het uitbrengen van een patch op de Xbox 360. Voorheen rekende Microsoft altijd een bepaald bedrag voor Xbox 360-patches. Naar verluidt ziet Microsoft hier vanaf met het oog op de toekomstige strategie en stimulering van indie-games. Microsoft zou volgens de berichten eerder dit jaar al zijn gestopt met het vragen van geld voor Xbox 360-patches, al gaf men hier geen verdere publiciteit aan.

In het verleden zorgden de hoge kosten en tijdrovende trajecten van goedkeuring ervoor dat maar weinig indie-ontwikkelaars nog heil zagen in de Xbox 360. Onder meer de maker van Fez, Phil Fish, liet weten dat de aanpak van Microsoft een trap tegen het zere been was van veel kleinschalige ontwikkelaars.

Volgens de eerder genoemde bronnen rekent Microsoft geen kosten meer voor het uitbrengen van patches of updates, zowel voor digitale als retail games. Microsoft behoudt nog wel de mogelijkheid om een rekening te sturen als ontwikkelaars hun games buitensporig vaak aanmelden en steeds niet door het proces van goedkeuring komen. Dit wil men vermoedelijk aanhouden om de kwaliteit te kunnen borgen.

Dit alles sluit goed aan bij de geruchten omtrent de nieuwe indie-strategie van Microsoft. Een formele aankondiging hiervoor heeft men nog niet gedaan, maar de verwachting is dat we hier spoedig meer over gaan horen.

  1.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    lol menen jullie dat nu serieus ?

    Ik heb nooit geweten dat ontwikkelaars geld moesten betalen om de game beter te maken door update’s uit te brengen.

    En je moet er voor betalen, ben ik de enigste die dat vreemd vind ??? 😮

  2.   
    ChielB's avatar

    Volgens mij zitten de kosten vooral in het traject van goedkeuring/certificering. Een soort “uurtje factuurtje” die ontwikkelaars betalen om nieuwe content (DLC, patches e.d.) aan te mogen bieden.

    De kans lijkt nu groot dat er straks een vorm van self publishing komt, waarmee Microsoft de kleine/indie-ontwikkelaars meer tegemoet wil komen.

  3.   
    Leon 2.0's avatar

    Gamer4Ever-NL schreef, "lol menen jullie dat nu serieus ?
    Ik heb nooit geweten dat ontwikkelaars geld moesten betalen om de game beter te maken door update’s uit te brengen.
    En je moet er voor betalen, ben ik de enigste die dat vreemd vind ??? 😮 "

    De eerste patch was gratis, daarna moest er voor betaald worden en dat liep op tot in de tienduizenden euro’s. Zo had Tim Schäfer het over $40.000,- per patch voor Stacking of Costume Quest oid. Dure grap dus.

    @Michiel, bij de Xbox One staat Micrsoft juist geen self publishing voor indies toe. Al kan dat natuurlijk, net zoals het DRM-gebeuren, ook nog teruggedraaid worden. 🙂

  4.   
    Carmen07's avatar

    Ik had ook ergens gelezen dat ze selfpublishing gingen invoeren op Xbox Live (dus zowel 360 als One). Zou deze week zijn besproken met wat mensen.

    Ah zolang ze maar eens wat beter de Indies gaan stimuleren is dat alleen maar goed voor gamers 🙂

  5.   
    DutchGamer-W-'s avatar

    Ok, maar aan de andere kant zo moedig je de ontwikkelaars alleen aan om beter hun best te doen
    en de game perfect en compleet bug vrij te maken als een game uitkomt in de winkels.

    Vroeger in de PS2, Xbox, Gamecube tijd en natuurlijk ver voor bestonden er nog géén patches voor console games. Je kreeg de game en hij was meestal perfect, tenminste voor mij dan.
    Want ik zelf heb nooit tot zeer weinig bugs gehad met mijn ps2 & GameCube games in die tijd.

    Betekent het dat ontwikkelaars luier of Slordiger
    zijn geworden in de ontwikkelingen door de jaren heen omdat hun weten dat we het kunnen fixen met updates.

    En geld dat het zelfde voor pc gaming ?
    Anders heeft EA veel (extra) moeten betalen voor Simcity 5

  6.   
    Leon 2.0's avatar

    EA hoeft natuurlijk niets extra’s te betalen voor de patches van SimCity, die game geven ze zelf uit en is alleen verschen en op Origin (wat van EA is). Overigens kennen services als Steam en Origin voor zover ik weet geen kosten voor patches.

    Wat betreft het aanmoedigen om een game zo foutloos mogelijk af te leveren, dat is misschien wel zo, maar op die manier moedig je het juist weer niet aan om eventuele fouten er uit te patchen. Voor kleine ontwikkelaars is het simpelweg niet rendabel om $40.000,- neer te leggen om wat kleine foutjes uit een spel te halen of wat gratis content toe te voegen. Dan moet je weer 5.000 exemplaren verkopen om de kosten van Microsoft terug te verdienen, waarna je ook nog je eigen gemaakte kosten moet compenseren. Het maken van indiegames is meestal niet echt een vetpot.

  7.   
    3333/3333's avatar

    Hopen dat sony dit voorbeeld volgt, zij vragen namelijk ook nog steeds bakken met geld.

  8.   
    sthij's avatar

    40.000 euro voor een patch welke indie dev kan dat nou betalen? Vind je het gek dat ze allemaal naar playstation gaan :P.

  9.   
    soldierarjan's avatar

    ”Erik-Heijden “ schreef, "Hopen dat sony dit voorbeeld volgt, zij vragen namelijk ook nog steeds bakken met geld. "

    Volgends mij vragen ze aan de indie een stuk minder geld voor patch en dlc om uit te brengen dan aan triple A games.