Blizzard: Consoleversie Diablo III wordt geen pc-port

Het kwam als een behoorlijke verrassing toen Blizzard tijdens de PlayStation Meeting ineens op het toneel verscheen met de mededeling: Diablo III komt naar de PlayStation 4 en PlayStation 3. Men neemt deze eerste consoleversie bijzonder serieus, want volgens Matthew Burger, senior designer bij Blizzard, is het niet de bedoeling dat het een simpele pc-port wordt.

Er wordt behoorlijk gesleuteld aan de interface, besturing en gameplay om Diablo III volledig te optimaliseren voor de console. Zo komt er bijvoorbeeld de mogelijkheid om aanvallen te ontwijken met een typische ‘dodge roll‘. Burger vertelde:

What we didn’t want to do was emulate a PC game on the console. So, for instance, you can’t plug in a USB keyboard and mouse and play Diablo 3 on PS3. It was really built for the controller. We put a lot work into how we laid out the abilities and the camera. It wouldn’t feel right.

In the PC version you don’t have evade, on the console version if use your right stick you can evade left, right, back and forward. In this type of game having a dodge roll is fairly traditional on the console so we wanted to make sure we had that. It also helped solve some of the differences between PC and console. On the PC if you click somewhere you’re character automatically goes there, on the console version, direct control, you have to actually manually go there. If you’re surrounded by enemies that might be a little more difficult, a little bit more tricky, so evade actually allows you to balance that out.

Something we’ve done a little bit of work on is our boss fights – the presentation, some of the mechanics [have been changed] to bring them more in line with console boss fights which have a lot of tradition. So we’ve obviously kept an eye on how console games are and we mirrored that.

Diablo III komt naar de PlayStation 3 en later naar de PlayStation 4. Beide versies hebben nog geen concrete releasedatum.

  1.   
    DGonlag2's avatar

    Als je de gameplay video’s ziet dan zie je dat er toch behoorlijk wat verschil tussen de PC en console versies zit. Je hebt inderdaad een dodge roll.

    Wat ook een groot verschil maakt is dat je in de PC versie het poppetje opdrachten geeft, dus je speelt voor de character. In de console versie speel je de character zelf, ik denk dat dat ook wel veel verschil gaat maken voor het gameplay gevoel.