Ontwikkelaar Just Cause: We hebben geen 40 first-person shooters nodig

De huidige ontwikkeling in de gameindustrie bij grote uitgevers is er één van de zogenaamde big-budget game. Enorme projecten die tientallen zo niet honderden miljoenen aan productie- en marketingskosten met zich meebrengen, maar ook gigantisch veel verkocht worden door gamers. Hierbij valt te denken aan een Call of Duty, Battlefield, maar ook een recent uitgebrachte Tomb Raider.

Hoewel deze ontwikkeling door sommigen met argusogen bekeken wordt, volgens hen leidt het namelijk tot een versmalling van het segment aan games dat gamers bereikt (met name de mainstream gamer), wordt het door Avalanche Studios ook als positief beschouwd. De creative director van de ontwikkelaar van onder andere Just Cause, Stefan Ljungqvist, liet in een interview weten dat Avalanche het wel prima vindt dat de grote budgetten voor een klein aantal games leiden tot een vermindering van het aantal titels in een genre.

I don’t think big-budget games are going away, there’s going to be less of them. But that’s a good thing, because maybe we don’t need forty first-person shooters. I don’t want to play them all [laughs], but maybe we need one, two or three.

What I like now is that there are more opportunities to be creative. Maybe over the course of the past five years, developers have pitched creative or more artistic games, but publishers had been more careful of betting a lot on those games, because they’re associated with some risk. But maybe now they can [take more risks] because they need to be more unique in the marketplace.

Volgens Ljungqvist zouden de enorme gameprojecten helemaal niet leiden tot een afkalving binnen de industrie, maar kunnen ontwikkelaars juist creatievere games ‘pitchen’, omdat de markt (gamers) vraagt om meer unieke games. In die zin vind Ljungqvist het dan ook mooi dat de PlayStation 4 indie-ontwikkelaars in staat stelt om makkelijker games te ontwikkelen, die met hun diversiteit de gamers kunnen bereiken die wat anders zoeken dan de zoveelste shooter.

Wat vind jij er zelf van, is de ontwikkeling van ‘big-budget games’ goed?

  1.   
    *Fatality*'s avatar

    Jup elke maand schijte ze er een uit. Word je dood moe van !!

  2.   
    DGonlag2's avatar

    Nee, ik hoef maar 1x per jaar een goede (echt goede!), of liever om de 2 jaar met kwalitatief goede uitbreidingen.

    3rd person shooters als Just Cause zijn ook echt wel heel leuk om te spelen. Just Cause 2 was een week geleden 2.50 euro op Steam, maar even meegepakt. Kun je echt uren plezier mee beleven.

    Het wordt tijd voor Just Cause 3. Weer een open world eiland met genoeg dingen te doen en te verzamelen.

  3.   
    Bones's avatar

    Ik denk erover na om weer een PC aan te schaffen om toch een weer wat breder aanbod aan games te kunnen spelen.
    De console begint toch af te stompen vind ik, als ik naar het aanbod kijk heb ik toch steeds vaker “bin there done that”.

    Hele weekenden bezig zijn met een game heb ik sinds Rage en Skyrim niet meer gehad, zelfs met Bioshock Infinite niet.
    In het begin dacht ik dat het weinig slapen zou worden, maar na een paar uur was ik er wel even klaar mee, inmiddels wel uitgespeeld, het einde was verrassend, maar de game zelf was, tja… Bioshock.