David Cage: ”Gamesindustrie moet volwassen worden”

David Cage, directeur van ontwikkelaar Quantic Dream en schrijver van de aankomende titel Beyond: Two Souls, vindt dat de gamesindustrie volwassen moet worden. Dit vertelde hij in zijn keynote speech tijdens de DICE Summit. Het volwassen worden blijkt echter een lastige opgave, doordat de financiële toppers al een aantal jaren hetzelfde zijn. De markt wordt gedomineerd door een aantal vaste franchises.

Cage waarschuwde ook voor een gebrek aan inspiratie in genres. Volgens hem zijn er momenteel maar drie verschillende soorten games: kids games, casual games en gewelddadige games. Er zou volgens Cage een behoefte zijn aan meer diversiteit. Teveel games draaien volgens hem om schieten. ‘Gunplay’ zou te standaard zijn en weinig tot de verbeelding meer spreken.

Bekijk de keynote van David Cage hieronder:

  1.   
    DeAdSeYe's avatar

    Ik heb het helemaal eens met deze meneer, vele games stellen me erg teleur of weten me niet lang genoeg te boeien. Het patroon is steeds hetzelfde.

    Vandaar ik me ook veel verdiep in unieke indie games, of simulatie games zoals Arma. Daar draait het niet alleen om het killen of schieten, ook om andere zaken. De patroon is steeds anders, hetzelfde geldt voor Eve online. Zelfs als je niet van violence houd, kun je nog genoeg doen in deze game.

    Teveel games richten gewoon op hetzelfde.

  2.   
    lassieman's avatar

    Bijna alle games zijn erop gericht om zo veel mogelijk te verkopen. Daarom lijken ook veel games op elkaar, omdat dat soort games nou eenmaal goed verkopen, erg jammer natuurlijk. Maar er zijn gewoon veel mensen die niet al het nieuws en dergelijke in de gaten houden en gewoon de game pakken die er het vetst uitziet.

  3.   
    Alfa Warrior's avatar

    Men wil heus wel volwassenere games maken, het soort waarin je een onthoofding zien, of een arm die er af ligt.
    Maar ja, … overheden zien games nog altijd aan als iets voor kleine kinderen en dit soort dingen zijn daarom ook niet altijd welkom in bepaalde landen.

    Het zelfde gaat op voor andere aspecten zoals “Hoe dood je een konijn” als je wilt overleven in de jungle, mag ook allemaal niet.

  4.   
    soldierarjan's avatar

    Ik vind dat die wel groot deel gelijk heeft heel erg veel games lijken op elkaar er komt gewoon teveel van het zelfde soort uit een groot deel speel ik gewoon niet omdat veel zelfde is.

  5.   
    cookymonster's avatar

    Alfa Warrior schreef, "Men wil heus wel volwassenere games maken, het soort waarin je een onthoofding zien, of een arm die er af ligt.
    Maar ja, … overheden zien games nog altijd aan als iets voor kleine kinderen en dit soort dingen zijn daarom ook niet altijd welkom in bepaalde landen.
    Het zelfde gaat op voor andere aspecten zoals “Hoe dood je een konijn” als je wilt overleven in de jungle, mag ook allemaal niet."

    Ik vrees dat je niet volledig begrijpt waar het hier over gaat en wat bedoeld word met volwassenere games 😳

    OT: Cage heeft helemaal gelijk en ik hoop dat games deze weg opgaan. Ik krijg ook het gevoel dat dit wel al aan het gebeuren is maar de ontwikkeling gaat gewoon verschrikkelijk traag 🙁

  6.   
    STRAIGHT FLUSH's avatar

    De prijzen mogen van mij wel iets minder volwassen 😛

  7.   
    Rijstekorrel's avatar

    gameshark schreef, "De prijzen mogen van mij wel iets minder volwassen 😛 "

    Haha +1

    Maar ja je heb gewoon veel verschillende soorten spellen en zoals die zegt heb je veel spellen die alleen draaien om knallen call of duty en dat soort dingen, maar je hoeft ze niet te kopen ik houd ook niet van die echte schiet spellen alleen maar dus koop ik ze ook niet.

  8.   
    nanathan's avatar

    De man heeft gelijk.

    Er is weinig variatie en innovatie.
    Vele spellen zijn hetzelfde, enkel in een ander jasje.