Bleszinski: DLC op eerste dag is ongelukkige werkelijkheid

De game-industrie verschuift steeds meer richting digitale downloads. Waar je vroeger nog met je slaapzak in de rij ging staan voor de special edition van het nieuwste deel uit je favoriete franchise, druk je nu op ‘buy now’ en een aantal gigabytes verder kun je aan de slag. De charme gaat er wellicht een beetje vanaf, maar dat is niet het grootste hekelpunt voor de gevestigde hardcore gamers. Downloadable content die op dag één al op de zojuist aangeschafte disc staat, maakt veel gamers boos.

Volgens Cliff Bleszinski is het een “ongelukkige werkelijkheid” en hij geeft in een interview met GameSpot een aantal redenen. Cliff geeft aan dat je aan het einde van het productieproces belandt in de verschepingsfase. Tijdens deze fase is de game al klaar en hebben we een team dat verder weinig te doen heeft, gedurende een periode van zo’n drie tot vier maanden. Om die reden wordt er aan DLC gewerkt tijdens de verschepingsfase.

When you’re making a game, and you’re getting into a ship cycle, there’s often three or four months where the game is basically done. And you have an idle team that needs to be working on things.
Om compatibiliteitsproblemen te voorkomen op dag één, moet er content op de disc aanwezig zijn. “Ik ben er geen fan van, maar het is één van de ongelukkige bijkomstigheden,” aldus Cliff Bleszinski. Cliff gaf tevens aan een oplossing te hebben in de nabije toekomst. Bleszinski denkt aan volledig downloadbare games. Hij denkt dat de digitale distributie uiteindelijk de noodzaak voor DLC op de releasedatum zal doen laten verdwijnen.
If we can get to fully downloadable games, then you can just buy a $30 horror game and just have it, and that stuff will thankfully go away,
Wat denken jullie? Zal de digitale distributie bijdragen aan lagere prijzen en volledige content, of zullen ontwikkelaars hetzelfde bedrag blijven vragen voor een game die ze niet meer hoeven te verpakken en te verschepen?

  1.   
    Neolite's avatar

    Digitale distributie heeft als groot voordeel dat er een heel groot kostenplaatje wegvalt. Namelijk het produceren(Het maken van de disc en doosje) en verschepen van het spel. Daarnaast is de tussenstap van de winkel er niet meer en staat de uitgever rechtstreeks in contact met zijn klanten.

    Hierdoor kan in eerste instantie de prijs met een bepaald bedrag omlaag. Daarnaast zal de uitgever sneller de prijs omlaag kunnen gooien, aangezien de productiekosten kleiner zijn geworden. Dit laat tevens meer geld over voor het ontwikkelen van een spel en daarmee zal de kwaliteit omhoog gaan.

    Dus kortom, digitale distributie is de toekomst en zal de komende jaren alleen nog maar groter gaan worden. Voor de echte verzamelaar is het natuurlijk erg jammer. Echter zie ik de “special editions” minder snel verdwijnen dan de basis editie, omdat deze toch in beperkte oplage beschikbaar zullen zijn.

  2.   
    Gevick's avatar

    Veel gamers zijn verzamelaars zoals ik, en wat is belangrijk voor een verzameling … juist een fysiek iets (gamedisc + doosje).
    Wat heb je aan een harde schijf vol games ? Wacht tot ze crasht … alles lekker opnieuw downloaden … veel plezier maar ik pas. Games moeten op disc of het is gedaan voor mij.

  3.   
    Ultimate_Jos's avatar

    Ik ben zelf ook een verzamelaar en vind deze ontwikkeling niet leuk, helaas ben ik het wel eens met Cliff. Het is onvermijdelijk. Ik zie het tijdens de volgende generatie nog niet gebeuren dat alles downloadbaar wordt. De generatie daarop zal zeker DLC only zijn.

    Ze kunnen nog steeds L.E. gaan verkopen, nadeel is alleen dat een L.E. dan niet weder te verkopen is, aangezien ze waarschijnlijk een activatie code erin verpakken waarmee je de game kunt downloaden. Die is dan denk ik maar één keer te gebruiken en dat is ook waar de industrie aan kapot zal gaan. Mensen willen graag de vrijheid houden om hun games weer te kunnen verkopen aan kennissen of via marktplaats.

    Ik denk dat het dom is om te denken dat mensen die de game tweedehands kopen, anders nieuw zouden kopen. Het betekent voor een groot deel van de gamers dat je game niet interessant genoeg is om nieuw gekocht te worden. Of die gamers hebben niet veel geld en wachten tot de game tweedehands aangeboden zal worden. Die mensen zul je niet bereiken door simpelweg de tweedehands markt uit te schakelen. Daardoor krijg je alleen maar het effect van consumenten die de game-industrie helemaal van zich af schuiven. Dat moet je niet willen.