Fast Forward 2011: Yakuza 4

De Yakuza-serie kenmerkt zich al jarenlang door diens arcade-achtige gameplay die deze weet te combineren met een verhaal dat draait om de Japanse maffia, de yakuza. Omdat de reeks veel klassieke gameplay kent kan niet iedereen de games waarderen, maar toch, als vertegenwoordiger van arcade-achtige titels in een modern jasje, kan de nieuwste telg uit de Yakuza-reeks niet ontbreken in een vooruitblik op veelbelovende titels van 2011. Al helemaal omdat Yakuza 4 flinke verbeteringen belooft ten opzichte van diens voorgangers…

Vier is beter dan een
Nieuw in Yakuza 4 is dat het ontwikkelaar CS1 Team ons ditmaal vier hoofdpersonages biedt. Kazuma Kiryu, waarmee we al sinds het eerste Yakuza-spel mee aan de slag konden, is hiermee dus niet meer alleen. Alle speelbare mannen zijn lid van een yakuza-clan, met uitzondering van Masayoshi Tanimura die juist een functie bij de politie bezit. Het schijnt dat gedurende het verloop van het spel de verhalen van deze hoofdpersonages samenkomen, waarna het grote plot duidelijk worden. Ik ben met name benieuwd naar de rol die de agent vertolkt in het geheel, want hier zouden best interessante dingen mee gedaan kunnen worden. Leuk detail is dat elk van de figuren eigen vaardigheden bezit en dat ze ieder op een andere manier vechten.

Net als eerder kunnen we wederom door Kamurocho wandelen, een fictieve stad die sterke overeenkomsten heeft met het red-light district van Shinjuku in Tokyo. De stad kent een grafische boost ten opzichte van Yakuza 3 en er zijn tevens drie nieuwe locaties toegevoegd. Het is nu mogelijk de achterafstraatjes van Kamurocho, een “rooftop”-omgeving en Kamuro Underground te verkennen. Dat laatste beslaat het riool, enkele parkeerplaatsen en shopping arcades waar dus genoeg te doen valt.

[SCREENSHOTS]

Welkom in de onderwereld
Ondanks dat het mogelijk is om door de stad rond te wandelen komen mensen die denken dat de Yakuza-reeks daarmee veel overeenkomsten met de GTA-games bevat bedrogen uit: ook in het vierde deel is het doel van de ontwikkelaars niet om je veel vrijheid te bieden in een stad, maar om je mee te slepen in een spannend verhaal dat draait om rivaliserende clans en conflicten met het gezag. Toch blijft er wel genoeg te doen, want er zijn nog steeds verscheidene mini-games aanwezig die gedaan kunnen worden. Zo is het onder andere mogelijk om pachinko te spelen, te vissen, een heetwaterbron te bezoeken en een potje te tafeltennissen. Daarnaast kent elk van de vier speelbare personages ook nog eens een eigen missie.

Het was destijds erg jammer dat er uit Yakuza 3 een aantal aspecten, die juist typisch Japans zijn, waren geplukt zodat het spel geschikter zou zijn voor de Westerse spelers. Wij konden bijvoorbeeld niet genieten van hostess-clubs, terwijl die juist een daadwerkelijk onderdeel zijn van de Japanse cultuur. In het vierde deel is die fout niet nog eens gemaakt, want ditmaal kunnen we genieten van alles wat de Japanners ook voorgeschoteld kregen en zijn dus ook de hostess-clubs nog aanwezig. Er is maar één onderdeel uit de game geknipt en dat is een quizje, iets dat, naar alle waarschijnlijkheid, niemand echt zal missen.

Voorlopige conclusie
Ik heb een bijzondere liefde voor Japan; een land waar diens mysterieuze traditionele verleden een schril contrast vormt met het moderne hedendaagse. Persoonlijk vind ik het dan ook geweldig om mezelf onder te dompelen in de wereld van de Yakuza-games, waarin ik zoveel herkenbaars tegenkom en er toch nog zoveel nieuws valt te ontdekken. Het vierde deel van de reeks belooft meer vrijheid, een meeslepender verhaal en meer dingen die in de stad te doen zijn, iets waarvan ik slechts kan hopen dat dit inderdaad het geval zal zijn.

Yakuza 4 verschijnt 18 maart voor de PlayStation 3.

  1.   
    RinusReetRidder's avatar

    De setting spreekt me erg aan, maar zo jammer dat het er nog uit ziet alsof het een PS2 game is. En eerlijk gezecht vond ik het vechten in Yakuza 3 ook snel saai worden. Het voelt achterhaald aan, terwijl er zoveel tofs met deze setting te doen is.

  2.   
    limsma's avatar

    RinusReetRidder schreef, "De setting spreekt me erg aan, maar zo jammer dat het er nog uit ziet alsof het een PS2 game is. En eerlijk gezecht vond ik het vechten in Yakuza 3 ook snel saai worden. Het voelt achterhaald aan, terwijl er zoveel tofs met deze setting te doen is."

    het voelt vaak achterhaald en ziet er vaak gedateerd uit omdat het eigenlijk gewoon games van 2 jaar oud zijn want in japan komen deze spellen zoveel eerder uit dan in NL

  3.   
    LouisvanGaal's avatar

    Ziet er goed uit! voorgangers wel is gespeelt vond het weinig aan behalve 3 vond ik wel netjes gedaan. Maar deze lijkt me ook wel goed.