De Nintendo 3DS (review)

Eindelijk is hij er. Het wachten is altijd lang, maar de 3DS is eindelijk gearriveerd. Op kantoor hebben we er al een aantal weken van mogen genieten en hoewel we veel eerder een review hadden kunnen plaatsen, wilden wij graag wachten op de release. Die was er vorige week en de geruchten gaan dat het apparaat als een tierelier verkoopt. Of dat terecht is gaan we natuurlijk vooral zien aan het games-aanbod (een spelcomputer draait immers om de games), maar ook de hardware mogen we niet vergeten. Hier ons oordeel over de 3DS.

Robuust

Bij het uitpakken van de 3DS voelt het meeste al bekend aan. De handheld ziet er natuurlijk bijna hetzelfde uit als zijn voorganger, al moet gezegd worden dat de 3DS een stuk robuuster is dan de DSi. Het pennetje zit niet meer op de oude plek, maar bovenop het apparaat en daarom is het pennetje ook inklapbaar. Iets wat ik een gevaarlijke keuze vind, want dingen die inklapbaar zijn worden op den duur altijd lam, wat voor irritatie kan zorgen.

Daarnaast heeft het apparaat ook drie camera’s, twee aan de buitenkant en één aan de binnenkant. Dat de 3DS twee camera’s aan de buitenkant heeft is natuurlijk vanwege de 3D-foto’s die te maken zijn. De camera aan de binnenkant kan dit dus niet. Het maken van 3D-foto’s is een heerlijke bezigheid. Het uitvinden van de beste standpunten en hoeken is leuk om te ontdekken en hoewel de camera veel licht nodig heeft, zijn de resultaten vaak zeer bevredigend.

Wel drie camera’s

Naast het nemen van foto’s (die je later via tags ook kunt publiceren), is het menu vol van andere content. Om te beginnen komen de Mii’s ook naar de 3DS. Het aanmaken van een Mii kennen we al van de Wii, maar de toevoeging is zeker leuk in 3 dimensies. Natuurlijk kun je Mii’s van andere spelers ontmoeten via StreetPass. StreetPass zorgt ervoor dat jouw 3DS andere 3DS’en in de omgeving kan zien en lezen. Via het Mii-Park komen jouw Mii en de Mii’s uit je directe omgeving samen en hoe meer Mii’s je in het dagelijks leven tegenkomt, hoe groter je Park wordt en hoe meer puzzelstukjes je krijgt om natuurlijk puzzels op te lossen.

Augmented reality baby!

Mii Gezichtenjacht is een ander leuk spelletje waarbij je op jezelf kunt schieten. De camera maakt een foto van je, maakt er automatisch een game-personage en die vliegt rond door je eigen omgeving, die de camera opvangt. Vervolgens kun je op jezelf schieten. Deze vorm van Augmented Reality (combineren van echte en virtuele beelden) komt nog beter tot zijn recht bij de bijgeleverde AR-games. In de doos van de 3DS zijn een aantal kaartjes te vinden die de camera’s van de 3DS kunnen scannen. Leg een kaartje op de tafel en plots verschijnt er een monster op je tafel die je moet beschieten. Het werkt erg goed en het is erg vet om je eigen huiskamer te zien veranderen in een slagveld. Ik verwacht dan ook meer van deze kaartjes in de toekomst en dat lijkt me een leuke toevoeging voor het apparaat.

Als laatste is er een dagboek te vinden die je dagelijkse stappen telt en ook nog eens een overzicht geeft van je gespeelde activiteiten. Helaas is de online service van de 3DS pas in mei beschikbaar, dus het downloaden van spellen is nog niet mogelijk.

Een oordeel over de 3DS is moeilijk te geven. Het is de software die een handheld maakt tot wat hij is en zonder de software is de 3DS natuurlijk een uitgebreide versie van zijn voorganger. Desalniettemin is de toevoeging van AR-spelletjes veelbelovend en zijn de menuutjes natuurlijk heerlijk te bekijken in drie dimensies. Een solide apparaat waar ik heel veel vertrouwen in heb en nu de eerste games binnenstromen kan ik niet wachten om nog meer met mijn 3DS te spelen.

1.
    DGonlag2's avatar

”Dat de 3DS twee camera’s aan de binnenkant heeft is natuurlijk vanwege de 3D-foto’s die te maken zijn. De camera aan de binnenkant kan dit dus niet.” ?

Het is een goed apparaat maar het heeft alleen nog niet echt leuke games. Vind ik toch zonde. Ik had toch wel een Mario of Zelda verwacht bij de launch. Zelfs de E-Shop is nog niet online, komt pas eind Mei, vind ik toch een misser. Voor de rest wel een mooi apparaat.

2.
    RoHoutje's avatar

De 3DS lijkt me een vette handheld. Misschien moet ik ook een 3DS kopen? 🙄