IO Interactive: kritiek over geweld in games komt van buitenstaanders

Tijdens een interview over de nieuwe game van IO Interactive, vertelde Karsten Lund dat hij denkt dat gamers het verschil weten tussen de realiteit en games. Hij vertelde namelijk:

    “Games, in general, throughout history have been violent. Even Chess is a violent game about war you could say, right? Games are a chance to try stuff that you’re not trying in real life, and without having to face the consequences. Every game is like that so that’s nothing new.

    I’m not an expert in psychology, but I do think that some of these opinions come from an outside crowd that’s not really used to dealing with games, they just watch it and think ‘Oh, it’s got to be affecting people’.

    I do think our target audience knows the difference between real life and games.”

Deze uitspraken deed hij nadat er kritiek op Kane & Lynch 2: Dog Days was omdat het spel teveel geweld zou bevatten. Dit vindt hij dus onterecht en noemt de Gears of War-serie als voorbeeld:

    “What’s interesting is that it shows a lot less than a game like Gears of War, which is probably the most bloody game and brutal game I’ve ever seen.

    I mean you’re knee deep in blood and gore and nobody seems to notice.”

  1.   
    MaTriX's avatar

    Geweld in dagelijks leven komt niet van games of films kijken je spoort of je spoort niet en mensen die geweld plegen horen gewoon kei en keihard aangepakt te worden in nederland en niet met softy straffen aankomen als muurtje schoonmaken.

    Misschien ga ik nu voor sommige erg ver maar van mij mag de doodstraf weer terug komen in nederland want neem nou als voorbeeld die politie agent die dat meisje van 12 heeft vermoord kom op zeg wat heb je eraan om zo`n figuur op te sluiten kost de belasting betaler alleen maar onnodig geld, zodra 100% bekend is dat tie het gedaan heeft dan zal het me een worst wezen wat ze motief was maar hoort tie gewoon een spuitje te krijgen (doen ze met honden ook die onnodig bijten).

  2.   
    Xanem's avatar

    @matrix50: Probleem met de doodstraf is dat er 0% ruimte is voor fouten. Je hoeft er maar 1 keer met een veroordeling ernaast te zitten en je hebt een onschuldig persoon van zijn/haar leven berooft. Nu weet ik niet hoe het met jou zit maar aangezien de overheid/justitie ons vertegenwoordigt zou dat in principe ons schuldig maken aan moord. Ik wil daar niks mee te maken hebben. En dan heb ik het nog niet eens over het principe of je overheid/justitie de macht wil geven om te beslissen over leven en dood, en hoe fatsoenlijk/moralistisch/beschaafd/… het is om in je rechtssysteem moord te legaliseren.

    On Topic:
    Het is al lang geen verrassing meer dat voornamelijk niet gamers zeggen dat het schadelijk is en dat gamers beweren van niet. Waar ik nou eindelijk eens op hoop is een uitgebreid en degelijk onderzoek, door onderzoekers die niet al van te voren hun mening klaar hebben, naar in hoeverre mensen worden beïnvloed door gewelddadige games.
    Persoonlijk denk ik dat het helemaal licht aan het individu dat de game speelt. Als die al gewelddadig is lijkt het me logisch dat hij zich door de game kan laten opnaaien. Zelfde geld voor mensen die zwak in hun schoenen staan. Maar voor 95% van de mensen zou het geen probleem moeten zijn zo nu en dan wat geweld te zien en om voor 5% mensen die mogelijk iets doen wat niet kan vind ik niet dat een hele industrie om zeep mag worden geholpen.

  3.   
    i7 Grendel's avatar

    ”matrix50″ schreef, "…wat heb je eraan om zo`n figuur op te sluiten kost de belasting betaler alleen maar onnodig geld, zodra 100% bekend is dat tie het gedaan heeft dan zal het me een worst wezen…"

    Wat je zegt over de kosten van de opsluiting is wel waar, maar doodstraf is nog duurder. De doodstraf is niet terug te draaien, dus je moet meer dan 100% zeker zijn dat je de juiste persoon hebt. En dat weet je nooit zeker. Daarom moeten heel veel belangrijke en dus dure mensen naar de zaak kijken wat dus uiteindelijk meer kost dan een levenslange opsluiting. En hard aanpakken hebben ze in de VS ook geprobeerd en we weten allemaal hoe het daar is.

    On Topic: Mee eens. Maar dit word gezegd door een game fabrikant die gewoon niet aan de muur vast wil zitten met rode tape.

  4.   
    killingdj0's avatar

    ”matrix50″ schreef, "Geweld in dagelijks leven komt niet van games of films kijken je spoort of je spoort niet en mensen die geweld plegen horen gewoon kei en keihard aangepakt te worden in nederland en niet met softy straffen aankomen als muurtje schoonmaken.

    Misschien ga ik nu voor sommige erg ver maar van mij mag de doodstraf weer terug komen in nederland want neem nou als voorbeeld die politie agent die dat meisje van 12 heeft vermoord kom op zeg wat heb je eraan om zo`n figuur op te sluiten kost de belasting betaler alleen maar onnodig geld, zodra 100% bekend is dat tie het gedaan heeft dan zal het me een worst wezen wat ze motief was maar hoort tie gewoon een spuitje te krijgen (doen ze met honden ook die onnodig bijten)."

    1 geweld was er al voor de games.

    2 nederland is veel te soft als het om politie gaat want ik heb een paar gevangenissen opgezocht hadden ze in elke cel een klein tvtje met playstation 1…..

    3 iedereen die games de schuld geeft is gewoon bang voor de toekomst dat iedereen portable word:D

  5.   
    STRAIGHT FLUSH's avatar

    ze hebben altijd iets tegen moderne technologie. ze zouden die games niet moeten verbieden, maar dit soort uitspraken.

  6.   
    TotalPicnic's avatar

    over dat laatste: gears of war is minder realistisch.vandaar dat alle gore minder hard aan komt.

  7.   
    Czone's avatar

    ”killingdj0″ schreef, "
    2 nederland is veel te soft als het om politie gaat want ik heb een paar gevangenissen opgezocht hadden ze in elke cel een klein tvtje met playstation 1…..
    "

    De ironie hier is briljant.
    @matrix, ik stem voor castratie!

    Ik denk persoonlijk dat games je best kunnen opnaaien, maar als je je door games laat aanzetten tot echte geweldpleging zou dat ook wel gebeuren door de gemiddelde hollywood film 🙄

  8.   
    DGonlag2's avatar

    Ze weten niet eens waar ze het over hebben, kom op zeg, een spel is een spel. Zij hebben duidelijk nooit een spel gespeeld. Tuurlijk ga ik niet nadat ik Bad Company 2 heb gedaan een pistool pakken en elke rus die ik zie neerschieten…
    Dat slaat toch nergens op. 😡

  9.   
    yaxxo's avatar

    ”DGonlag2″ schreef, "Ze weten niet eens waar ze het over hebben, kom op zeg, een spel is een spel. Zij hebben duidelijk nooit een spel gespeeld. Tuurlijk ga ik niet nadat ik Bad Company 2 heb gedaan een pistool pakken en elke rus die ik zie neerschieten…
    Dat slaat toch nergens op. 😡 "

    ik heb het geprobeerd, maar ik ken niemand die russisch is
    😀

    on Topic: als je 1000 mensen een mes geeft steekt er iemand misschien wel iemand neer, als je die mensen een game geeft gaat er misschien wel iemand door het lint, gebeurt gewoon, maar het is dan wel een uitzondering.
    toen rock muziek nieuw was waren alle ouderen bang dat de jeugd beinvloed zou worden, maar als ik nu uit het raam kijk zie ik ook geen extreme chaos.

  10.   
    Sarge's avatar

    TotalPicnic schreef, "over dat laatste: gears of war is minder realistisch.vandaar dat alle gore minder hard aan komt."

    Daar zit wat in.. Voor de rest ben ik het 100% eens met die kerel 😉

  11.   
    Ika Q's avatar

    En de meester van gewelddadige games zit gewoon in de winkel – God of War 3 🙄

  12.   
    Carcass's avatar

    ik denk niet dat mensen geweld gaan gebruiken door toedoen van games..

    Maar ik denk wel dat bepaalde mensen die al zo gek zijn in de kop om het geweld te gaan gebruiken inspiratie halen uit games en films die geweld bevatten. Neem die lui die zijn gaan paffen op scholen her en der op deze aardkloot, vaak hebben deze lui games & films thuis liggen waarop hun acties gebaseerd zijn

  13.   
    Houserz's avatar

    Carcass schreef, "ik denk niet dat mensen geweld gaan gebruiken door toedoen van games..

    Maar ik denk wel dat bepaalde mensen die al zo gek zijn in de kop om het geweld te gaan gebruiken inspiratie halen uit games en films die geweld bevatten. Neem die lui die zijn gaan paffen op scholen her en der op deze aardkloot, vaak hebben deze lui games & films thuis liggen waarop hun acties gebaseerd zijn"

    Duidelijk wel,

    er waren een paar jaar geleden een paar opgeschoten jongens uit de USA(kan ook niet anders)

    Die wel ff GTA buiten gingen naspelen, mensen neersteken, auto’s stelen op mensen inrijden, en het deed ze helemaal niets.