2010 Fast Forward: Split/Second


Ontwikkelaar Black Rock Studio verbaasde vriend en vijand eind 2008 met de quadracer Pure. In 2010 krijgen we opnieuw een bijzondere racegame van deze ontwikkelaar, namelijk Split/Second.

Powerplay
Sinds de afgelopen E3 ben ik eigenlijk al verslaafd geraakt aan Split/Second. In Los Angeles speelde ik de game een paar keer gedurende de beursdagen en elke keer met ontzettend veel plezier. De game draait namelijk om explosieve en spectaculaire races. Niets meer en niets minder. Het luchtige verhaal erachter vertelt ons dat je deelneemt aan een tv-show, waarvoor men een speciale stad heeft gebouwd. In deze stad ga je vervolgens racen en moet je simpelweg winnen wat er te winnen valt. Hierbij draait het naast veel snelheid en inhalen om nog een belangrijk fenomeen: powerplays.

Als je powermeter vol genoeg zit, wat je kan bereiken door te driften, jumps te maken, in de slipstream te rijden of door tegenstanders in te halen, kan je op bepaalde momenten een powerplay inzetten. Op deze momenten verschijnt er in beeld een icoontje van de knop die je in kan drukken en vervolgens kan je je tegenstanders het leven flink zuur maken. Zo kun je explosies activeren, wegversperringen inschakelen of tegenstanders op andere, sensationele manieren van de baan beuken. Voorbeelden hiervan zijn een benzinestation dat instort, een grote container die ineens omlaag valt en nog veel meer extreems.

Er is echter nog een overtreffende trap: de super powerplay. Elke baan heeft slechts een paar punten, of soms zelfs maar één punt, waar je een super powerplay kunt activeren. Je dient over een volledig gevulde powermeter te beschikken, dus je moet wel even sparen. Het sparen wordt echter riant beloond, want met een super powerplay kan je zelfs een stuk van het parcours veranderen. Denk hierbij aan een instortende weg, waardoor je ineens op een totaal ander stuk verder rijdt, of een vliegtuig of enorm schip dat een deel van het circuit ineens blokkeert, zodat tegenstanders tegen een obstakel botsen en je zelf snel via een andere route verder kunt. Uiteraard gaat dit alles met de nodige explosies en andere Hollywood-actie gepaard.

[SCREENSHOTS]
Achtbaanrit
De stad waarin je gaat racen bestaat uit vijf gebieden, waarvan er momenteel drie bekend zijn: het vliegveld, de haven en de binnenstad (downtown). Elk gebied kent meerdere tracks, maar het is dus wel duidelijk dat je niet op een gigantisch aantal tracks hoeft te rekenen. Dit zorgt er wel voor dat ik nog een beetje huiverig ben, want met super powerplays op vaste punten en niet heel veel tracks is de kans best groot dat het snel repetitief wordt. Gelukkig heeft men een multiplayer en alternatieve spelmodi in ontwikkeling.

Hoewel de multiplayer nog een behoorlijk mysterie is, is al wel duidelijk dat je straks met acht spelers tegelijk online kunt racen of met twee spelers in splitscreen los kunt gaan. Wat betreft de alternatieve spelmodi dook onlangs een modus op, waarbij je op een track alle vrachtwagens moet inhalen. De vrachtwagens zullen je echter niet eenvoudig laten passeren en ze verliezen tijdens het rijden ook nog allerlei gevaarlijke lading, zodat ook deze modus een behoorlijke achtbaanrit lijkt te worden. Er zijn nog meer van zulke spelmodi in ontwikkeling, maar ook hiervoor geldt dat men nog weinig informatie naar buiten heeft gebracht.

Voorlopige conclusie
Black Rock Studio heeft met Split/Second wat mij betreft goud in handen. Het racen is lekker vlot, de actie is werkelijke sensationeel en het is echt “weer eens wat anders”. Geen idioot groot wagenpark, geen eindeloze opties om je auto’s te tunen, maar gewoon puur racen voor de lol en de opwinding van spectaculaire gebeurtenissen.

Dankzij de powerplays is elke race weer anders, al ligt wel het gevaar op de loer dat je alle tracks na een paar uur spelen van binnen en van buiten kent, zodat de game een beetje in herhaling gaat vallen. Extra spelmodi en een online multiplayer moeten Split/Second ook op de lange termijn interessant houden. Eind mei weten we hoe verfrissend deze game zal zijn.

Split/Second verschijnt 20 mei voor de PC, Xbox 360 en PlayStation 3.

  1.   
    Mv-Highway's avatar

    Kan denk ik een best leuk spel zijn.
    Ik ben alleen bang dat het straks op toch een aantal punten flink gaat falen.
    😉

  2.   
    M@tthijs's avatar

    Ik verwacht doordat het op een gegeven moment toch repetitief gaat worden, dat het gewoon een voldoende, dus iets in de zeven gaat scoren. 🙂

  3.   
    mastertje's avatar

    Deze hou ik wel in de gaten denk ik, al een tijd lang geen leuke race game gehad :oops:. Er zijn wel goeie uitgekomen maar die liggen mij niet echt.

  4.   
    kasper1221's avatar

    doet me denken aan flatout kan vet worden 😛

  5.   
    Jarek's avatar

    Deze hou ik ook even in de gaten. 😀

  6.   
    cookymonster's avatar

    Volgens mij ga ik deze game graag spelen als ie uitkomt.

  7.   
    Beukerboy's avatar

    Afwachten ^^

  8.   
    gebruiker50081's avatar

    Als deze van de zelfde makers is als Pure, heb ik er vertrouwen in! 🙂

  9.   
    lak’s dorp's avatar

    ziet er goed uit maar toch in de gaten houdenl

  10.   
    patrick123's avatar

    Aan wat ik nu lees is het een voldoende maar het spel word erg repetitief , daar mogen ze nog zo hun best voor doen ., en ik hou van een groot wagenpark., jammer dat hij niet echt groot is.

  11.   
    GameAC's avatar

    Als het klassiek Burnout racen is (lees Burnout 3) dan koop ik hem wel. Paradise is toch veel minder dan 3: Takedown.

  12.   
    Th3 Click3r's avatar

    Lijk me wel een leuke:)

    Ik heb heb al gespeeld bij Firstlook 2009 in Oktober:P

    Was idd wel lachen met die power wapens 😀

    Ik zit er in ieder geval wel op te wachten;)

  13.   
    GN{Wanttobearealgamer}GN's avatar

    lak’s dorp schreef, "ziet er goed uit maar toch in de gaten houdenl "

    Idd 😆

  14.   
    MaTriX's avatar

    Idd ziet er tof uit en zeker een titel om in de gaten te houden, zou er graag een demo ooit van speler eerst.