Pandemic: The Saboteur is geen WOII-game

Zoals in onze E3-preview al te lezen viel, is The Saboteur zeker geen standaard game over de Tweede Wereldoorlog. Volgens ontwikkelaar Pandemic moeten we The Saboteur ook zeker niet als een WOII-game zien. De oorlog vormt alleen de setting en achtergrond van de game, niet de basis voor de gameplay. Lead designer Thomas French verklaarde:

    “We don’t even really think of our game as a WWII game, it’s the backdrop to our game which gives us arguably the best real world bad guys of all time. Our game is big, over the top, and filled with lots of high action. Mechanically we’re so different from those games too and the ‘kitchen sink’ of tools we have for the player make for something that’s even different in just the sandbox genre as well. It’s also got a different world than people are used to seeing in this time period, full of grit, personal stories, and real characters.

    We wanted to use some historical events but not be too tied to dates so it wouldn’t keep us from telling the story and putting that in the foreground. Being a sandbox game where the player and can play parts of the story at their leisure we didn’t want to have to have events happen at particular dates that would limit the player’s freedom.”

De bezetting van Frankrijk door de nazi’s speelt in The Saboteur slechts op de achtergrond een rol. Geen bestorming van Normandië of als een elite-soldaat alle bezetters om zeep helpen, nee, het verhaal gaat namelijk over een gewone Ierse coureur die in Parijs is op het moment dat Hitler begint met de invasie. Deze knul, Sean, is simpelweg op het verkeerde moment op de verkeerde plaats.

In de 3e persoons omgeving zal je met stealth en sabotage verder komen dan puur voor de actie te kiezen. Je probeert constant om niet verdacht te zijn en buiten de aandacht van de nazi’s te blijven. Een “suspicion meter” geeft aan of de vijand je met rust laat, of dat ze direct het vuur openen als ze je zien. Mocht je onverhoopt toch in een handgemeen terecht komen, dan zal je eerder gebruik maken van lompe klappen en kopstoten dan technische aanvallen en het breken van iemands nek. Je bent immers geen getrainde soldaat.

Sean’s kwaliteiten als coureur komen ook goed van pas, want je zult diverse voertuigen kunnen gebruiken in de straten van Parijs. Die zal je nodig hebben om uit de handen van de politie te kunnen blijven. Hierbij geldt het plan van ontwikkelaar Pandemic dat je alles kunt gebruiken wat je ziet; een soort Grand Theft Auto-stijl, maar dan in de jaren ’40.

Een ander bijzonder aspect van The Saboteur is het “Will to Fight” systeem. Zoals bekend zullen de delen van het level die nog bezet zijn zwart-wit gekleurd zijn, verstoken van enige kleur en hoop. Als de bevrijding van een bepaald gebied echter vordert, zal dat deel van het level kleur krijgen. De inwoners krijgen weer hoop en zijn bereid om te helpen bij het verzet tegen de nazi’s. Het kleurgebruik zal dus niet alleen iets visueels zijn, je zult ook daadwerkelijk een verschil qua gameplay krijgen. Daarnaast kan je ook vanaf de daken van gebouwen de verschillend gekleurde gebieden zien. Als je op de rand van een bezet en een bevrijd gebied bent is het tevens mogelijk om heen en weer te lopen tussen zwart-wit en kleur, waarbij alles in real-time wordt weergegeven.

Wil je meer weten over The Saboteur? Lees dan ook eens onze E3-preview!

The Saboteur verschijnt voor 31 maart 2010 voor de PC, Xbox 360 en PlayStation 3.

  1.   
    Carlzz's avatar

    tegen wie moet je dan vechten? 😕

  2.   
    ChielB's avatar

    Je vecht wel tegen nazi’s en op de achtergrond speelt de Tweede Wereldoorlog gewoon. Ze geven alleen aan dat je in The Saboteur niet allemaal ‘echte’ missies of veldslagen naspeelt zoals in veel andere games met dezelfde setting.

    Het draait om het beleven van de oorlog vanuit Parijs (en omgeving) en het lokale verzet, niet vanuit het oogpunt van een soldaat die even Omaha beach bestormt en heel Berlijn in puin legt. 😉