Ontwikkelaar Bethesda heeft vandaag meer onthuld over de aankomende downloadable content (DLC) van Fallout 3. De eerste extra content, getiteld Operation: Anchorage, verschijnt in januari voor 800 Microsoft Points of 10 euro voor de Xbox 360 en PC. Deze DLC voegt ongeveer vier tot vijf uur extra gameplay toe. De content kan gespeeld worden op elk level en een quest objective en een markering op de map zal aangeven waar je naar toe moet.
Operation: Anchorage is een militaire simulatie van een oorlog die lang geleden plaats heeft gevonden. Het programma bestaat nog altijd om de regering te helpen met een counter-offensieve training, voor het geval dat het Chinese rode leger ooit nog eens ten strijde trekt. Als je besluit de simulatie in te gaan, verlies je al je voorzieningen en dien je te overleven binnen de regels van de software. De focus ligt op stealth en combat, waarbij je unieke armor, wapens, gereedschap en exotische gadgets tegen zult komen. Daarnaast is er ook nog een nieuwe perk, Covert Ops, en zijn er nieuwe Achievements te verdienen.
Bethesda heeft nog twee delen met downloadable content in de planning: The Pitt in februari en Broken Steel in maart. The Pitt voegt een industrieel dorp met raiders toe in de restanten van Pittsburgh, waarbij je als speler diverse gewaagde beslissingen dient te nemen. Broken Steel recruteert spelers voor de Brotherhood of Steel en laat je doorspelen na het slot van de main quest. Dit zorgt er tevens voor dat de level cap omhoog zal gaan, al is het nog onduidelijk hoeveel hoger dit zal zijn.
Voordat al deze extra content verschijnt kunnen we nog een patch verwachten, die af zal rekenen met diverse bugs in alle drie de versies van Fallout 3.
De derde telg in de Fallout-serie zal voor het eerst ontwikkeld worden door het getalenteerde team achter het award winnende Oblivion, namelijk Bethesda Softworks. Bethesda kocht de licentie in 2004 en hoopt wederom voort te borduren op de populaire twee delen uit de jaren negentig.
De langverwachte sequel draait op een verbeterde versie van de Oblivion engine, maar Bethseda voegde hieraan toe dat de third-person view aanzienlijk verbeterd zal worden gezien de negatieve feedback over dit aspect van de begeerde role-playing game. Het verhaal van Fallout 3 begint met je geboorte en de dood van je moeder in een ziekenhuis. Dit is het moment waar je bij een DNA analist je eigen character kan creëren.
Het vechtsysteem van Fallout 3 wordt de Vault-tec Assisted Targeting System (V.A.T.S.) genoemd. Je kan vijanden neerhalen in real-time uit een first-person perspectief, maar het leuke van het V.A.T.S. systeem is dat je de tijd kan pauzeren om zo een doelwit naar vrije wil te selecteren. Het gebruik hiervan wordt echter wel beperkt door action points, maar deze zullen doorgaans de gevechten weer aangevuld worden. Als je het niet zo hebt op het levend villen van vijanden, garandeert Bethseda dat je ook door de levels kan heen worstelen door onopvallend en stil te werk te gaan. Het schijnt ook dat het voeren van conversaties je een heel eind op weg kan helpen om de gebieden zonder kleerscheuren te doorkruisen.
Vijanden kunnen je op precies dezelfde wijze aanvallen met het targeting systeem, dus het is mogelijk om op verschillende plaatsen op je lichaam geraakt te worden. Om deze gevechten overzichtelijk te laten verlopen is er een nieuw gezondheidsysteem, eveneens als een duidelijk radiatiesysteem. Deze laatste is een zeer praktische optie om de besmetting van water en voedsel aan te tonen vooraleer je dit nuttigt. Het Karma systeem zal wederom volop aanwezig zijn en er zijn ongeveer 9 tot 12 mogelijke eindes gebaseerd op jouw acties.
Wil je meer weten van Fallout 3? Check dan snel onze review!
Fallout 3 is op 31 oktober uitgekomen voor de PC, Xbox 360 en PlayStation 3.