Saboteur uitgesteld tot fiscale jaar 2010

Begin vorig jaar kwam het officiële bericht van Pandemic Studios dat er gewerkt wordt aan Saboteur, een soort free-roaming WO II-game. Sindsdien hebben we maar sporadisch iets gehoord van deze veelbelovende titel, en dat zegt vaak al genoeg.

Eerder dit jaar liet uitgever Electronic Arts al weten dat Saboteur niet voor het begin van 2009 zou verschijnen, maar inmiddels is het uitstel verlengd tot het fiscale jaar 2010. Dit betekent dat de game tussen 1 april 2009 en 31 maart 2010 zal verschijnen.

De bezetting van Frankrijk door de nazi’s speelt in Saboteur slechts op de achtergrond een rol. Geen bestorming van Normandië of als een elite-soldaat alle bezetters om zeep helpen, nee, het verhaal gaat namelijk over een gewone Ierse coureur die in Parijs is op het moment dat Hitler begint met de invasie. Deze knul, Sean, is simpelweg op het verkeerde moment op de verkeerde plaats.

In de 3e persoons omgeving zal je met stealth en sabotage verder komen dan puur voor de actie te kiezen. Je probeert constant om niet verdacht te zijn en buiten de aandacht van de nazi’s te blijven. Een “suspicion meter” geeft aan of de vijand je met rust laat, of dat ze direct het vuur openen als ze je zien. Mocht je onverhoopt toch in een handgemeen terecht komen, dan zal je eerder gebruik maken van lompe klappen en kopstoten dan technische aanvallen en het breken van iemands nek. Je bent immers geen getrainde soldaat.

Sean’s kwaliteiten als coureur komen ook goed van pas, want je zult diverse voertuigen kunnen gebruiken in de straten van Parijs. Die zal je nodig hebben om uit de handen van de politie te kunnen blijven. Hierbij geldt het plan van ontwikkelaar Pandemic dat je alles kunt gebruiken wat je ziet; een soort Grand Theft Auto-stijl, maar dan in de jaren ’40.

Een ander bijzonder aspect van Saboteur is het “Will to Fight” systeem. Zoals bekend zullen de delen van het level die nog bezet zijn zwart-wit gekleurd zijn, verstoken van enige kleur en hoop. Als de bevrijding van een bepaald gebied echter vordert, zal dat deel van het level kleur krijgen. De inwoners krijgen weer hoop en zijn bereid om te helpen bij het verzet tegen de nazi’s. Het kleurgebruik zal dus niet alleen iets visueels zijn, je zult ook daadwerkelijk een verschil qua gameplay krijgen. Daarnaast kan je ook vanaf de daken van gebouwen de verschillend gekleurde gebieden zien. Als je op de rand van een bezet en een bevrijd gebied bent is het tevens mogelijk om heen en weer te lopen tussen zwart-wit en kleur, waarbij alles in real-time wordt weergegeven.

Wil je meer weten over Saboteur? Lees dan ook eens onze Fast Forward!

Saboteur verschijnt tussen 1 april 2009 en 31 maart 2010 voor de PC, Xbox 360 en PlayStation 3.

  1.   
    )GN(-Erik's avatar

    Een soort Commando’s Strike Force meets GTA dus? 😕

  2.   
    Overload14's avatar

    hopelijk make ze er dan wel iets goeds van