Bethesda: Fallout-wereld kleiner dan Oblivion

Ontwikkelaar Bethesda Softworks werkt al tijden hard aan Fallout 3, maar natuurlijk kennen we het bedrijf ook als de drijvende kracht achter de topper The Elder Scrolls IV: Oblivion. Zodoende kon een kleine vergelijking tussen beide games niet uitblijven tijdens een interview met Pete Hines van Bethesda. Hij gaf aan dat de wereld van Fallout 3 ongeveer vijftig tot tachtig procent van de Oblivion-wereld is:

    “The world is much smaller than Oblivion, but packed with stuff to do. We’ve never bothered to walk across the world, but it’s between 50 to 80 per cent of the size of Oblivion. One thing we did well in Oblivion was the relative distance between you and things to do in the world. Drop a ball on the map and there’s stuff to do within a certain distance. A world of endless space and meaningless walking is just not fun.”

Dit komt overeen met de eerder onthulde informatie dat Fallout 3 veel vrijer van opzet is dan Oblivion en draait om keuzes tussen goed en kwaad met twaalf verschillende eindes die bij verschillende speelstijlen passen.

Hines gaf tevens aan dat de main quest je ongeveer twintig uur bezig zal houden, met daarbij nog eens twintig uur aan side-quests en een nog onbekend aantal speeluren voor overige opdrachten. In tegenstelling tot Oblivion zul je de game ook minimaal een paar keer uit moeten spelen voordat je alle Achievements kunt vrijspelen.

De derde telg in de Fallout-serie zal voor het eerst ontwikkeld worden door het getalenteerde team achter het award winnende Oblivion, namelijk Bethesda Softworks. Bethesda kocht de licentie in 2004 en hoopt wederom voort te borduren op de populaire twee delen uit de jaren negentig.

De langverwachte sequel draait op een verbeterde versie van de Oblivion engine, maar Bethseda voegde hieraan toe dat de third-person view aanzienlijk verbeterd zal worden gezien de negatieve feedback over dit aspect van de begeerde role-playing game. Het verhaal van Fallout 3 begint met je geboorte en de dood van je moeder in een ziekenhuis. Dit is het moment waar je bij een DNA analist je eigen character kan creëren.

Het vechtsysteem van Fallout 3 wordt de Vault-tec Assisted Targeting System (V.A.T.S.) genoemd. Je kan vijanden neerhalen in real-time uit een first-person perspectief, maar het leuke van het V.A.T.S. systeem is dat je de tijd kan pauzeren om zo een doelwit naar vrije wil te selecteren. Het gebruik hiervan wordt echter wel beperkt door action points, maar deze zullen doorgaans de gevechten weer aangevuld worden. Als je het niet zo hebt op het levend villen van vijanden, garandeert Bethseda dat je ook door de levels kan heen worstelen door onopvallend en stil te werk te gaan. Het schijnt ook dat het voeren van conversaties je een heel eind op weg kan helpen om de gebieden zonder kleerscheuren te doorkruisen.

Vijanden kunnen je op precies dezelfde wijze aanvallen met het targeting systeem, dus het is mogelijk om op verschillende plaatsen op je lichaam geraakt te worden. Om deze gevechten overzichtelijk te laten verlopen is er een nieuw gezondheidsysteem, eveneens als een duidelijk radiatiesysteem. Deze laatste is een zeer praktische optie om de besmetting van water en voedsel aan te tonen vooraleer je dit nuttigt. Het Karma systeem zal wederom volop aanwezig zijn en er zijn ongeveer 9 tot 12 mogelijke eindes gebaseerd op jouw acties.

Wil je meer weten over Fallout 3? Lees dan ook eens onze Fast Forward!

Fallout 3 zal eind 2008 verschijnen voor de PC, Xbox 360 en PlayStation 3.

  1.   
    Faex's avatar

    Ken ik niet 😆

  2.   
    Uchiha linkz's avatar

    was fallout geen race/stunt spel of zo iets 😕

  3.   
    Mick.W's avatar

    linkz schreef, "was fallout geen race/stunt spel of zo iets 😕 "

    😛 Nee flatout (let op de l staat ergens anders) is een race spel, fallout is een rpg.

    ontopic: Dit vind ik niet zo erg, omdat die van oblivion super, super, super groot was. Ik denk dat veel mensen die oblivion hebben gespeeld, niet overal zijn geweest.

  4.   
    Tadao's avatar

    nou mick.hangter vanaf,of ze no life hebbe zoals een kennis vanme op school xD

  5.   
    GutZilla's avatar

    ”Kleiner dan Oblivion”’WTF! Boeie, de wereld van Oblivion was GIGANTISCH!

  6.   
    mrxthereal's avatar

    GutZilla schreef, "”Kleiner dan Oblivion”’WTF! Boeie, de wereld van Oblivion was GIGANTISCH!"

    Inderdaad, maar de wereld van Mass Effect, die is pas gigantisch :p

  7.   
    Neolite's avatar

    jammer een grote wereld betekend meer gebieden, en als ze het goed uitwerken meer afwisseling. 😉