2008 Fast Forward: Fallout 3

Wanneer een ontwikkelaar met een Game of the Year award op zak aan een nieuwe game begint te sleutelen, dan zijn de verwachtingen natuurlijk hooggespannen. Als die game dan ook nog eens gevestigd is in het geliefde Fallout-universum dat reeds twee prachtgames heeft voortgebracht, dan kan het niet anders dat de liefhebbers van het betere RPG-werk schuimbekkend uitkijken naar Fallout 3.

Fallout 3 is een role-playing action game die in ontwikkeling is bij Bethesda Softworks, de maker van The Elder Scrolls IV: Oblivion. De oorspronkelijke studio achter Fallout 1 en 2 hebben de naamrechten dus doorgespeeld, maar als daar een ontwikkelaar van Game of the Year-kaliber in de plaatst komt, kunnen we natuurlijk moeilijk klagen. Sterker nog, RPG-specialist Bethesda Softworks verbaasde ons in 2006 zodanig met Oblivion dat we deze overname alleen maar kunnen toejuichen.

Vader, waar zijt ge toch?
Net zoals de voorgangers van Fallout 3 speelt de game zich af in een post-apocalyptische Verenigde Staten. Een nucleaire oorlog die werd gevoerd om de laatste resten uitputbare grondstoffen heeft de menselijke beschaving zo goed als weggevaagd. Dankzij ondergrondse bunkers die voor de oorlog door de overheid zijn gebouwd, hebben kleine groepen mensen het overleefd. Deze bunkers, de zogeheten Vaults, hebben alsnog een klein deel van de Amerikaanse bevolking in leven weten te houden om het menselijk ras voort te kunnen zetten.

Als speler word je geboren in Vault 101, een gigantische beschermplaats tegen de radioactiviteit die de nucleaire oorlog teweeg heeft gebracht. Tijdens deze geboorte begint het creëren van een personage, althans de uiterlijke kenmerken. Het DNA kan je naar believen veranderen om bijvoorbeeld je uiteindelijke geslacht, lichaamsbouw en huidskleur vast te stellen. Leuk detail is dat ook het uiterlijk van je vader verandert naargelang de aanpassingen die je doorvoert.

Je vader speelt overigens een grote rol in het plot van Fallout 3. Op negentienjarige leeftijd kom je er namelijk achter dat hij de Vault heeft verlaten en vertrokken is naar het radioactieve aardoppervlak. De Overseer, de overheid die Vault 101 streng in de gaten houdt, heeft geen idee waarom hij de beschermende grenzen heeft verlaten en de gevaarlijke wildernis van Washington D.C. is ingedoken. Teneinde antwoorden te ontraadselen voor de Overseer, word je eropuit gestuurd om het postnucleaire landschap te betreden en je vader achterna te gaan.

[SCREENSHOTS]

Welkom in Washington D.C.
De locaties rondom Washington D.C. zijn erg gevarieerd. Het decor ziet er erg angstaanjagend uit met gebouwen die volledig in puin liggen. Maar niet alleen de omgevingen ademen een dreigend sfeertje uit, de gemuteerde wezens die door de straten van hartje Washington rond slenteren zijn ook niet bepaald een vrolijk aanzicht. Tel daarbij een hoog radioactiviteitsgehalte op, waarbij je uiterst voorzichtig om moet gaan met omgevingsobjecten, en je weet dat Fallout 3 allesbehalve een aantrekkelijke vakantiebestemming is.

Om het verhaal te doen vorderen zijn er een aantal hoofdmissies die je van belangrijke personages in de game moet aannemen. De missies hebben allemaal verschillende einddoelen en je beslissingen tijdens deze hoofdquests zullen uiteindelijk één van de mogelijke twaalf eindes presenteren. Het replaygehalte ligt dus bijzonder hoog en samen met de mogelijkheid om met investeringen in parameters je karakter volledig naar eigen wens uit de bouwen, zal de game heel wat uren meegaan.

Tijdens de missies zijn er onoverkomelijk heel wat mutanten die hun agressie op jou af willen reageren. Voor deze vijanden zijn er twee procedures: vermijden of afmaken. Hoewel deze laatste optie in combinatie met bewerkingsmateriaal (kettingzagen, laserwapens, shotguns) ongetwijfeld de meeste voldoening zal opleveren, is de Stealth-optie zeker geen verkeerd idee. De ervaring om onopgemerkt voorbij vijanden te komen moet door factoren als schaduw en bewegingssnelheid zo realistisch mogelijk worden neergezet. Daarnaast kunnen diplomatische skills je ook flink op weg helpen om het gemuteerde gevaar uit de weg te gaan.

Vault-tec Assisted Targeting System
Klinkt natuurlijk allemaal interessant, maar een Fallout-game zonder een grote portie gore en knotsgekke wapens doet zijn naam gewoon onrecht aan. Een goed functionerend vechtsysteem is dan ook van groot belang in Fallout 3. Het besturen van je personage gebeurt de gehele game door middel van de gebruikelijke toetsenbordbesturing, waarbij je nog de keuze hebt of je uit Third of First Person perspectief wilt spelen. Ondanks de real-time werkwijze is er toch nog een spoor turn-based van zijn voorgangers te bekennen, en wel in het Vault-tec Assisted Targeting System (V.A.T.S.). Dit systeem voorziet weliswaar geen gevechten waarin je beurtelings kan aanvallen, maar het real-time gedeelte valt een beetje stil met het VATS.

Met dit systeem is het namelijk mogelijk om eender welk moment het spel te pauzeren om een doelwit naar vrije wil te selecteren. De lichaamsdelen van tegenstanders die in beeld worden gebracht krijgen een kanspercentage dat indiceert hoe groot de kans is dat je het lichaamsdeel raakt. Factoren als de bepantsering van de vijand en het wapen waarmee je schiet spelen hierbij een grote rol. Ook de mogelijke schade die je kunt aanrichten wordt op het scherm aangegeven. Eenmaal alle lichaamsdelen en vijanden aangetoond, doet het personage de rest.

Uiteraard is het combatsysteem niet oneindig inzetbaar. Zogenaamde Action Points moeten verstandig gebruik stimuleren en beperken het aantal handelingen dat je met VATS kan doen. Deze punten worden aangevuld tijdens de gevechten en de terugloop hiervan is afhankelijk van je Agility, een parameter waarin je gaandeweg het spel kunt investeren met punten die je ontvangt van het levelen. Met VATS heeft Bethesda het turn-based concept dus niet compleet overhoop gegooid en dat zullen de fans van de Fallout-games zeker waarderen.

Fallout 3 zal in de herfst van 2008 verschijnen voor de PC, Xbox 360 en PlayStation 3.

  1.   
    Neolite's avatar

    Nog even wachten dus, jammer ik had het graag binnenkort gespeeld 😉

  2.   
    bugatti's avatar

    yep, die game zou ik ook wel wille spelen zo snel mogelijk al hoop ik wel dat het turnbased gevechsysteem tot een minium beperkt blijft

  3.   
    Tha Destiny's avatar

    Bethesda Softworks verbaasde ons in 2006 zodanig met Oblivion dat we deze overname alleen maar kunnen toejuichen.

    Jullie waren niet verbaasd met Morrowind? 0_o

  4.   
    theis's avatar

    wow, nice pics 😀

  5.   
    RinusReetRidder's avatar

    Klinkt geweldig, heb er al zin in! 😆 😀

  6.   
    PS3Killer's avatar

    Die 2de screenshot…wow, echt meesterlijk.

  7.   
    jorisje's avatar

    jammer dat ie niet binnekort uitkomt 😥 😥 😥