Bethesda denkt na over downloadbare content voor Fallout 3

Ontwikkelaar Bethesda Softworks, bekend van onder andere Oblivion, heeft hoge verwachtingen van Fallout 3. De game speelt zich af in de toekomst waar de aarde op nucleaire wijze is weggevaagd. Veel in puin gelegen gebouwen worden dan ook gebruikt als decoratie om het end-of-the-world thema sfeer te geven.

Tijdens een interview met Pete Hines van Bethesda kwam onder andere downloadbare content ter sprake. Volgens Hines is er nog niets zeker en willen ze zich eerst volledig richten op het maken van een zo perfect mogelijke game:

    “How much of it or what we would do if anything is still up in the air. Right now, Bethesda’s entire focus is on making the game as good as it can possibly be. We had the same approach with Oblivion, which is if we f*** this up, nobody’s going to want to download anything for it anyway. So let’s focus on the first thing we’re doing, get that absolutely right and then we’ll have time for the other stuff”

De derde telg in de Fallout-serie zal voor het eerst ontwikkeld worden door het getalenteerde team achter het award winnende Oblivion, namelijk Bethesda Softworks. Bethesda kocht de licentie in 2004 en hoopt wederom voort te borduren op de populaire twee delen uit de jaren negentig.

De langverwachte sequel draait op een verbeterde versie van de Oblivion engine, maar Bethseda voegde hieraan toe dat de third-person view aanzienlijk verbeterd zal worden gezien de negatieve feedback over dit aspect van de begeerde role-playing game. Het verhaal van Fallout 3 begint met je geboorte en de dood van je moeder in een ziekenhuis. Dit is het moment waar je bij een DNA analist je eigen character kan creëren.

Het vechtsysteem van Fallout 3 wordt de Vault-tec Assisted Targeting System (V.A.T.S.) genoemd. Je kan vijanden neerhalen in real-time uit een first-person perspectief, maar het leuke van het V.A.T.S. systeem is dat je de tijd kan pauzeren om zo een doelwit naar vrije wil te selecteren. Het gebruik hiervan wordt echter wel beperkt door action points, maar deze zullen doorgaans de gevechten weer aangevuld worden. Als je het niet zo hebt op het levend villen van vijanden, garandeert Bethseda dat je ook door de levels kan heen worstelen door onopvallend en stil te werk te gaan. Het schijnt ook dat het voeren van conversaties je een heel eind op weg kan helpen om de gebieden zonder kleerscheuren te doorkruisen.

Vijanden kunnen je op precies dezelfde wijze aanvallen met het targeting systeem, dus het is mogelijk om op verschillende plaatsen op je lichaam geraakt te worden. Om deze gevechten overzichtelijk te laten verlopen is er een nieuw gezondheidsysteem, eveneens als een duidelijk radiatiesysteem. Deze laatste is een zeer praktische optie om de besmetting van water en voedsel aan te tonen vooraleer je dit nuttigt. Het Karma systeem zal wederom volop aanwezig zijn en er zijn ongeveer 9 tot 12 mogelijke eindes gebaseerd op jouw acties.

Fallout 3 zal in de herfst van 2008 verschijnen voor de PC, Xbox 360 en PlayStation 3.

  1.   
    Carmen07's avatar

    Klinkt wel veel belovend en Oblivion was ook heel goed. Moet wel goed gaan komen met Bethesda als ontwikkelaar. 🙂

  2.   
    TheDude's avatar

    Goede instelling inderdaad, eerst de game en dan pas denken aan extra content.