Ontwikkelaar Bethesda Softworks, bekend van onder andere Oblivion, heeft hoge verwachtingen van Fallout 3. En als een ontwikkelaar ergens zijn zinnen op zet, gebeurd dat ook goed en zie hier: een nieuw themapack omtrent deze game. Sinds kort is er namelijk een picpack verschenen, waarin variaties te zien zijn op Valut Boy en een plaatje vande Brotherhood of Steel. Voor 150 punten krijg je daar ook nog de concept art van Craig Mullin bij, wat natuurlijk voor de die-hard fans van deze game is bedoeld. Heb je er de punten niet voor over, dan kun je altijd nog de 720P versie van de nieuwe trailers downloaden vanaf de Marketplace.
De eerste details van Fallout 3 zijn recentelijk binnengedruppeld uit het Amerikaanse Game Informer magazine. Deze derde telg in de Fallout-serie zal voor het eerst ontwikkeld worden door het getalenteerde team achter het award winnende Oblivion, namelijk Bethesda Softworks. Bethesda kocht de licentie in 2004 en hoopt wederom voort te borduren op de populaire twee delen uit de jaren negentig.
De langverwachte sequel draait op een verbeterde versie van de Oblivion engine, maar Bethseda voegde hieraan toe dat de third-person view aanzienlijk verbeterd zal worden gezien de negatieve feedback over dit aspect van de begeerde role-playing game. Het verhaal van Fallout 3 begint met je geboorte en de dood van je moeder in een ziekenhuis. Dit is het moment waar je bij een DNA analist je eigen character kan creëren.
Het vechtsysteem van Fallout 3 wordt de Vault-tec Assisted Targeting System (V.A.T.S.) genoemd. Je kan vijanden neerhalen in real-time uit een first-person perspectief, maar het leuke van het V.A.T.S. systeem is dat je de tijd kan pauzeren om zo een doelwit naar vrije wil te selecteren. Het gebruik hiervan wordt echter wel beperkt door action points, maar deze zullen doorgaans de gevechten weer aangevuld worden. Als je het niet zo hebt op het levend villen van vijanden, garandeert Bethseda dat je ook door de levels kan heen worstelen door onopvallend en stil te werk te gaan. Het schijnt ook dat het voeren van conversaties je een heel eind op weg kan helpen om de gebieden zonder kleerscheuren te doorkruisen.
Vijanden kunnen je op precies dezelfde wijze aanvallen met het targeting systeem, dus het is mogelijk om op verschillende plaatsen op je lichaam geraakt te worden. Om deze gevechten overzichtelijk te laten verlopen is er een nieuw gezondheidsysteem, eveneens als een duidelijk radiatiesysteem. Deze laatste is een zeer praktische optie om de besmetting van water en voedsel aan te tonen vooraleer je dit nuttigt. Het Karma systeem zal wederom volop aanwezig zijn en er zijn ongeveer 9 tot 12 mogelijke eindes gebaseerd op jouw acties.
Fallout 3 zal in de herfst van 2008 verschijnen voor de PC, Xbox 360 en PlayStation 3
Heb nooit wat met de Fallout-games gehad, maar in de handen van Bethesda moet het vast wel wat moois gaan worden… 8)
Ik kende Bethesda totaal niet voor Oblivion, maar na één game ben ik er heilig van overtuigd dat ze van elke volgende game een prachtwerk maken.