Alleen minder stabiele persoonlijkheden echt vatbaar voor geweld in games

Er zijn al genoeg onderzoeken genoemd waarbij een connectie gevonden werd tussen gewelddadige games en gewelddadige gamers en ook zijn er al genoeg onderzoeken geweest waarbij uitkwam dat dat allemaal onzin is en dan zijn er nog onderzoeken waaruit blijkt dat aggressie juist afneemt na het spelen van gewelddadige games. Erg verwarrend voor ons gamers en, zo blijkt, ook voor de wetenschappers die het onderzoeken.

Een nieuw en naar eigen zeggen uniek onderzoek kijkt er echter anders tegenaan en vraagt zich af of er verschillende reacties op gewelddadige games mogelijk zijn, in plaats van slechts een welles-nietes-stelling.

Voor het onderzoek werden 110 jongens en 15 meisjes met een gemiddelde leeftijd van 14,6 bij elkaar gezet. De test bestond uit 20 minuten Quake II, waarbij vooraf en achteraf de geestestoestand inclusief aggressiviteit werden gemeten. De uitkomst: 77 van hen bleken voor en na niet anders, 22 werden bijna dubbel zo aggressief van het spelen en 8 werden juist minder aggressief. Toen de persoonlijkheid van hen erbij werd gehaald, bleek dat de eerste groep vooral uit stabiele mensen bestond en dat de spelers die meer of minder aggressief werden van het gamen uit minder stabiele persoonlijkheden bestond. Bij die laatste groep bleek dat de begintoestand ook belangrijk kan zijn: ‘minder stabiele’ gamers die kwaad aan een game beginnen werden kalmer, vergelijkbare gamers die kalmer begonnen werden juist aggressiever. In twee gevallen werd een ‘gevaarlijke’ toename van aggressiviteit gemeten, wat volgens de wetenschappers aangeeft, dat een echt zorgwekkende reactie op het spelen van games slechts weinig voorkomt.

De wetenschappers die het onderzoek uitvoerden willen wel duidelijk maken dat dit niet het ultieme onderzoek en dus hét antwoord is, maar dat verder onderzoek met andere mensen en games nog nodig is. Het geeft in ieder geval wel stof tot nadenken over al die andere onderzoeken, die alleen consistent zijn in het volledig tegenspreken van elkaar.

  1.   
    Bub’z's avatar

    kijk, aan dit soort onderzoeken hebben we nou iets

  2.   
    soldierarjan's avatar

    die onderzoeken bewijzen niks iedereen is anders en reageert anders er op die dingen dat die sukkels dat daar niet kunnen verzinnen

  3.   
    WoKingNL's avatar

    ik snap ze wel een beetje met wat zeggen over aggresiever als ik gears of war speel en ik verlies wordt ik ook wel wat aggresiever 😳

  4.   
    Ranzaap's avatar

    Ik wordt nooit echt agressief van games opzich.. Alleen als alles helemaal verkeerd gaat komt er misschien een keer een scheldwoordje uit maar hard schelden nee hoor!

  5.   
    MC TiM's avatar

    Bij dit bericht schieten er gedachten door me heen in de trant van: what else is new? dat had ik je ook nog wel kunnen vertellen.

    Bij shooters of dingen, als je daar dood gaat, daar wordt je toch ook niet agressief van, je bent zo weer tot leven. Ik wordt alleen boos bij Pro evolution soccer 6 als ik die online speel en het reageert niet, hij passt de bal niet, moet je eerst een paar keer drukken, hij wisselt automatisch van mannetje en laat die dan eerst een stap de andere richting lopen dan dat jij heendrukt (al met andere mannetje), etc, etc je zal het ongetijfeld (of misschien ook niet) hebben meegemaakt als je het weleens online heb gespeeld. Maar als iets niet reageerd, of het doet zoals het niet hoort (tenminste lijkt mij niet de bedoeling) zou iedereen lichtelijk gefrustreerd raken. Bij mij vliegen er overigens geen voorwerpen door de kamer en als die xbox dan uit gaat of als het potje af is ben ik ook gelijk niet boos meer…..

  6.   
    WoKingNL's avatar

    mctim je hebt helemaal gelijk 😉 ik kan wel pissig worden als ik ergens verlies maar net als hierboven ben ik als ik het volgende rondje of de xboxuitzet dan ben ik niet meer boos.