Ontwikkelen voor Playstation3 wordt makkelijk

Dat de Playstation3 zeer snelle en geavanceerde hardware gaat krijgen was al bekend, maar dit zou grote problemen kunnen opleveren bij ontwikkelaars. Dit was bij de Playstation2 namelijk het geval. De console was zeer vooruitstrevend, maar het duurde lang voordat spellen de volle kracht van de machine konden benutten.

De Playstation3 zal relatief bekende programeertalen gaan gebruiken, om het ontwikkelaars makkelijk te maken. Er hoeft geen compleet nieuwe taal geleerd te worden om een spel te maken. Wel zullen er een aantal aanpassingen in de taal aangebracht worden, omdat hier met een console gewerkt wordt in plaats van een pc (een console hoeft minder dingen aan te sturen dan een pc). Deze aanpassingen zijn zeker te overzien voor een programmeur.

De graphics zullen bijvoorbeeld op OpenGL gebaseerd zijn, een taal die veel in nieuwe games gebruikt wordt op het moment. Sony wil dat op deze manier zorgen dat bedrijven niet zullen twijfelen om een spel voor de Playstation3 te ontwikkelen. Dit natuurlijk onder andere omdat de Xbox2 een geduchte concurrent in deze gaat worden. Makkelijk ontwikkelen heeft een groot voordeel: het budget van een ontwikkelaar kan omlaag, omdat het veel tijd en geld scheelt.

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren