Games ook niet veilig voor softwarepatenten

Als het financieel niet zo best gaat, bijvoorbeeld door de berichten van een zwakke economie, dan kun je altijd nog proberen terug te vallen op de soms er winstgevende wereld van de patenten. Heb je namelijk ooit eens iets bedacht en dat ook weten te registreren als patent, dan kun je geld eisen van eenieder die hetzelfde idee gebruikt. Vooral in de softwarewereld is dit een erg controversieel onderwerp, omdat voor de meest gekke dingen een patentaanvraag nogal eens wil lukken en je zo dus op zoiets als een knop op het scherm nog een patent kunt verkrijgen en er later geld uit kunt slaan.

In deze wereld is een nieuwe ronde ingegaan, die voor gamesontwikkelaars wat ongelukkig uitkomt. Het Texaanse advocatenkantoor McKool Smith is namelijk om het patent 4,734,690, oftewel “Method and Apparatus for Spherical Planning”, een rechtszaak begonnen. Twaalf uitgevers zijn hiervoor gedaagd en onder hen zijn zeker niet de kleinste: Electronic Arts, Take-Two Interactive, Ubisoft, Activision, Atari, THQ, Vivendi Universal Games, Sega, Square Enix, Tecmo, LucasArts en Namco Hometek.

Wat is patent 4,734,690 nou precies? Het is een in maart 1988 registreerd patent waarin een bepaalde manier van afbeelden van 3D afbeeldingen op een monitor wordt beschreven en wel het laten zien van een bewegend beeld met 3D-afbeeldingen. Het patent is overigens erg breed opgezet, iets waardoor de uitgevers een mogelijke rechtszaak zouden kunnen winnen. Aan de andere kant is er ook genoeg ruimte voor McKool Smith om te winnen, wat een minder rooskleurige toekomst voor games laat zien.

  1.   
    MrVess's avatar

    En wie kent al die patenten? ik iig niet.