Review: Razer Phone

De kogel is door de kerk. Gamen op je smartphone; zo gek is het vandaag de dag niet meer. Zouden wij “gamers van de harde kern” nog in een deuk hebben gelegen om het idee, een jaar of vier terug, moeten we er inmiddels toch echt aan geloven. Tal van grotere en ambitieuzere titels richten zich tot de mobiele markt, en daardoor maken we de geboorte van een nieuw type spellenspeler mee.

De mobiele gamer is nu gewapend met een stevige smartphone, maar welke dan? Razer tracht de speler on the road te paaien met de evenals ambitieuze Razer Phone, maar in hoeverre slaagt een mobieltje van (relatief) onervaren makelij daarin?

Een snelle smartphone met een vlot montuurtje

Om wel te wezen, spreken we met Razer niet bepaald van een compleet wildvreemde partij voor de mobiele markt. Hoewel de fabrikant van (voornamelijk) randapparatuur voor gamers niet bepaald bekend is in de telecomwereld, nam de Amerikaanse gigant begin 2017 smartphone start-up Nextbit over. De makers van de hevig gecrowdfunde en vooruitstrevende — al dan niet feilloze — Robin werden ondergebracht bij Razer, om aldaar diens ‘eerste’ telefoon te creëren. Wederom een vreemde eend in de bijt, zij het wel eentje waarvan de kernwaarden van zowel Razer als het wijlen Nextbit in terug te vinden zijn.

Kort door de bocht wil dat zeggen dat de Razer Phone in de markt staat als een strakke krachtpatser, met duidelijke focus op de gamers die Razer al langer aan weet te trekken. Specificaties van de bovenste plank, maar dan geïmplementeerd in een bijzonder snel ogend uiterlijk. De Razer Phone is met een richtprijs à 749 euro (zonder SIM) dan ook niet de goedkoopste zet, maar wel eentje die het goed probeert te maken met talloze unique selling points. Stuk voor stuk met het oog op mobiele games prettiger en mooier maken. En dat alles dan voorzien van een wel erg vlot montuurtje.

• Processor: Qualcomm Snapdragon 835
  • Werkgeheugen: 8GB dual channel (LPDDR4, 1866 MHz)
  • Capaciteit accu: 4000 mAh lithium-ion batterij met Qualcomm Quick Charge 4+
  • Opslag: 64 GB intern, uit te breiden met microSD (klasse 10, tot 2 TB)
  • Schermtechnologie: 5,7″ IGZO LCD-paneel
  • Beeldresolutie: 1440 x 2560 pixels met Wide Color Gamut
  • Beeldverversing: 120 Hertz (ook te gebruiken in lagere ratio’s als 90 of 60)
  • Schermbescherming: Corning Gorilla Glass 3
  • Camera’s achterzijde: 2 x 12 MP AF (f 1.75 en f 2.6), dual PDAF, dual LED-flits
  • Camera voorzijde: 8 MP FF (f 2.0)
  • Speakers: front-facing stereo-geluid met versterker, THX gecertificeerd audio
  • Audio-uitvoer: USB-C audioadapter met THX gecertificeerde DAC
  • Aansluiting: enkel USB-C, geen ingebouwde 3.5 mm audio-jack
  • Fysieke toetsen: volume omhoog/omlaag, vergrendelknop met vingerscanner
  • Draadloze interfaces: 802.11 a/b/g/n/ac, Bluetooth 4.2 en NFC
  • Communicatiebanden: quad-band GSM UMTS, LTE en TDD LTE
  • Gewicht: circa 197 gram
  • Afmeting : 158,6 x 77,7 x 8 mm (breedte x diepte x hoogte)
  • Extra software: Dolby Atmos-licentie, Razer Theme Store en Razer Game Booster

“Watch, Listen, Play”

Razer steekt de pijlers ook niet onder stoelen of banken. De Razer Phone wendt zich dan weliswaar primair tot de gamer, maar in wezen moet het een bonk entertainment vormen die van alle markten thuis is. “Watch, Listen, Play” is dan ook het credo van het apparaat, en van elk respectief aspect zien we dan ook een zekere vorm van kunde terug. Het razendsnelle 120 Hertz-scherm met zuiver beeldbereik maakt kijkervaring realistischer, de heldere stereo-luidsprekers en ingebouwde DAC vertolken prachtige audio en alle interne componenten resulteren in prettigere prestaties tijdens speelsessies. Over elk kernelement is duidelijk afzonderlijk nagedacht, maar samengebundeld resulteert het in een bijzonder fijn mobieltje voor elke entertainmentliefhebber.

Het klinkt ietwat spuit elf, maar Razer heeft met deze driehoeksverhouding van vermaak een bijzonder fraaie eerste stap in de telecommarkt gemaakt. Met name het fraaie scherm en de kristalheldere audio — zij het over luidsprekers of headset — maken de Razer Phone een unicum tegenover de concurrentie. Audio en video zijn ongekend luid en duidelijk, waardoor deze smartphone daadwerkelijk mobiele gamers in staat stelt beter te kunnen gamen. De tegenstander in PUBG Mobile of World of Tanks zal immers niet snel over hetzelfde heldere stereo-geluid of een razendsnelle verversing van honderdtwintig beeldjes per seconde beschikken. Sla er je (ietwat oneerlijke) slagje mee.

En mocht je de Android-games dan toch even links laten liggen, dan volstaat de Razer Phone als een machtige Netflix-machine of mobiele allrounder. Zuiver kleurgebruik in HDR-bereik, hogere beeldverversing en een ingebakken Dolby Atmos-licentie maken immers ook je dagelijks smartphonegebruik vele malen prettiger. Nimmer zwiepte ik zo vloeiend door Twitter of Reddit.

Pro-tip: Wil je de Razer Phone in actie zien met verschillende games en applicaties? Bekijk dan vooral onze uitgebreide aflevering van GamersNET Gear over de smartphone, met tal van extra beelden en meningen omtrent het apparaat…

De mobiele marathon…

Ook de onvermijdelijke keerzijde van al die krachtige verkooppunten weet Razer in toom te houden. Wie zijn smartphone intensief gebruikt, weet dat schamele batterijduur uiteindelijk dwars kan gaan zitten, maar daar steekt de Razer Phone alweer een tijdig stokje voor. Het subtiele en gitzwarte blokje aan mobiele entertainment is namelijk weer voorzien van een 4,000 mAh batterij, die ervoor zorgt dat het apparaat langer mee kan dan verwacht. Intensief gamen op 120 Hertz zal het niet dagenlang volhouden, maar de accu kan bij gematigd gebruik makkelijk twee dagen presteren. Zeker niet de kortste batterijduur voor een premium smartphone als deze.

Karige camera’s?

De Razer Phone is echter niet vrij van gebreken. In tegendeel; één prominent onderdeel van de smartphone van vandaag zit Razer hier dwars. Ware het immers niet voor de camera’s, dan was de Razer Phone écht een ultieme allrounder geweest. Weliswaar heeft Razer hier gekozen voor een tweetal 12 megapixel oogjes (f 1.75 Wide en f 2.6 Zoom) aan de achterzijde, met een 8 megapixel broertje voorop, maar beide weten nog niet helemaal lekker te presteren. In tegenstelling tot legio andere aspecten aan het apparaat voelen ze niet enorm luxueus aan; eerder log en ietwat onprecies in afstelling.

In omstandigheden met voldoende licht komen de kiekjes nog altijd aardig over, maar in donkerdere of snellere scenario’s laten de camera’s het snel afweten. In ieder geval met de huidige versie van Android (Nougat) die op ons testmodel draaide. Met wat retouchering zijn de foto’s en video’s niet erbarmelijk, maar dergelijke concessies zouden voor dit bedrag eigenlijk al niet meer aan de orde van de dag moeten zijn. Voor een smartphone met een richtprijs uit het regelrechte topsegment, leggen de foto’s en video’s van de Razer Phone het toch snel af tegen een groot deel van de concurrentie.

Wat niet is, kan altijd nog komen. Razer heeft inmiddels wel toegezegd de soft- en firmware rondom de camera’s te willen verbeteren. Maar tot die tijd kunnen aspirant fotografen zich beter wenden tot de alternatieven van bijvoorbeeld Apple of Samsung. Al game je daar natuurlijk wel weer iets minder vlot op. Een klassieke kwestie van prioriteiten stellen als consument.

Een gebrek aan méér focus op de gamer

Meer of betere software is sowieso nog een punt ter discussie. Naar mijn mening slaagt de Razer Phone er zeker in zich geslaagd op te stellen als een apparaat voor de gamer en entertainmentliefhebber, maar stiekem had die overtuiging meer daadkracht kunnen gebruiken. Natuurlijk, de games draaien er goed op en bijvoorbeeld de gratis ingebakken Dolby Atmos-mogelijkheden zijn fraai, maar daaromheen blijft het karig qua extra toespitsing op de gamer. Enkel de zogenaamde Razer Theme Store en Razer Game Booster gelden als stukjes exclusieve content voor de Razer Phone, maar waarom blijft het enkel daarbij?

Natuurlijk, het is leuk om de telefoon om de zoveel tijd te voorzien van een nieuw, digitaal jasje, of om de hardware van de telefoon af te stellen per applicatie, maar waarom is er geen grotere focus op de games? Noem een gecentraliseerd hub voor (door Razer gecureerde) spelapplicaties, tijdige kortingen op de mobiele markt of — waarom ook niet — een mobiele ‘Razer Synapse App’, waarmee de Razer Phone onderdeel kan worden van je game-kamer thuis? Niet voor niets blijft dat type spellenspeler Razers kernpubliek, doe er dan ook iets mee, naast wat simpele themaatjes.

Qua hardware-technische specificaties weet de Razer Phone zich al van genoeg unieke pijlers te voorzien, maar stiekem was wat meer digitale toespitsing op de doelgroep een welkom extraatje geweest.

Eerlijk is eerlijk; we moeten Razer complimenteren met deze geslaagde toetreding tot de telecomwereld. De Razer Phone introduceert zichzelf per direct als een krachtpatser op het gebied van entertainment, en heeft daarbij genoeg pijlers om daad bij woord te voegen. Het vlotte scherm, heldere speakers en specificaties van de bovenste plank maken deze smartphone een bijzonder prettig apparaat, al weet het niet compleet feilloos te lanceren. Aan de ingebouwde camera’s dient nog wat gesleuteld te worden, alsmede een groter aanbod aan (exclusieve) games en software. Dan pas zou de Razer Phone een gedegen tegenstander kunnen vormen tegenover de gevestigde orde in smartphoneland.

En toch, de Razer Phone misstaat zeker niet in de broekzak van de reizende en zelfbewuste gamer. Het strakke fysieke ontwerp, de hardware-technische pijlers en heldere audio-video-oplossing maken Razers ‘eerste’ smartphone een bijzonder prettig apparaat in het dagelijks gebruik én je mobiele gamesessies.

1.
    tranceguy's avatar

Klinkt goed maar ben ook benieuwd naar de nieuwe ASUS game telefoon en verwacht eigenlijk dat die in de ROG lijn gaat liggen. Met natuurlijk een Snapdragon 845 en 8GB en alles… Die zal nog wel een stapje verder dan die van Razer gaan gok ik….

2.

Dat zou ook niet verkeerd kunnen zijn, vooral gezien ASUS met de Zenfone-lijn al langer in deze markt zit. Erg benieuwd of ze daarmee kunnen concurreren met Razer voor de gamer, gezien deze specs/hardware al erg lekker zijn voor het gros van de mobiele games.