Review: FIFA 18

Er zijn drie zekerheden in het leven. Je gaat dood, je betaalt belasting en elk jaar verschijnt er weer een nieuwe FIFA. Dit jaar is dus niet anders, waardoor we al zijn aanbeland bij FIFA 18. De populariteit van deze franchise lijkt maar niet af te nemen, en dat terwijl de laatste paar delen niet heel veel van elkaar verschillen. Ook dit jaar niet, al zijn er wel een aantal prettige tweaks geïmplementeerd waardoor FIFA 18 toch een streepje voor heeft op zijn voorganger.

Hunter gaat verder op jacht

Vorig jaar had de FIFA-franchise eindelijk weer een grote verandering met The Journey. Een singleplayer-verhaal die volledig draait om het voetbaltalent Alex Hunter. In FIFA 18 gaat het verhaal verder. Alex Hunter is na zijn debuutseizoen helemaal doorgebroken (of door het ijs gezakt) en wordt nu langzaam maar zeker een gevestigde naam op de Engelse velden. Er zitten zelfs topclubs als Real Madrid achter Hunter aan. The Journey heeft in FIFA 18 gewoon weer een degelijk verhaal, met een aantal onverwachte wendingen. Af en toe leef je echt met Hunter mee, want hoe veel geld je ook verdient in de Premier League, het voetballeven kan soms toch flink tegenvallen.

Gameplaytechnisch is The Journey op een positieve manier gewijzigd. Er zijn meer momenten en handelingen tijdens het verhaal, die het karakter van Alex Hunter vormen. In FIFA 18 kan je bijvoorbeeld nu ook de hoofdrolspeler tattoo’s, verschillende kapsels en kleding geven. De keuzes die je daar in maakt, hebben invloed op de persoonlijkheid van Hunter. Daarnaast zijn de antwoorden die je geeft tijdens cutscens ook cruciaal voor het karakter van de voetballer. Ook het succes of de teloorgang van je speler hangt natuurlijk af van je prestaties op het veld.

The Journey heeft in FIFA 18 meer de vibe dat je echt je uiterste best moet doen om een topspeler te worden. Alle keuzes die je maakt en de wedstrijden die je speelt zijn doorslaggevend. Maar ook jouw gedrag tegenover de pers en de fans kunnen het verschil zijn tussen geliefde sterspeler of een verwende, overschatte prutser.

Carrière maken, totdat het bod valt

Het andere stukje singleplayer in FIFA 18 is traditiegetrouw de carrieremodus, waar dit jaar flink aan is gesleuteld. Vooral de transferonderhandelingen zijn ontzettend prettig gemaakt, in vergelijking met FIFA 17. De onderhandelingen zijn nu live te zien in een cutscene, waarin je met elkaar onderhandeld. Het tempo ligt een stuk hoger dan in FIFA 17, omdat je in real-time met elkaar in gesprek bent.

Voorwaarden, transfersommen en afkoopbedragen zijn on the fly aan te passen, zodat je sneller die droomspeler binnen hengelt voor je team. Kijk echter wel goed uit met afkoopsommen in een contract, want je kan zomaar een speler kwijtraken. Aangezien vijftig miljoen euro voor veel clubs een schijntje is, blijft de kans groot dat je toptalent ineens vertrekt.

Minimale aanpassingen in het spel

Als we puur naar de gameplay tijdens wedstrijden kijken, is FIFA 18 vrijwel hetzelfde gebleven als zijn voorganger. Dat is te begrijpen, aangezien de game al jaren naar behoren werkt, maar toch voelt het wel anders. Duels tussen twee spelers voelen lomper aan en de scheidsrechters zien heel veel lomp gedrag door de vingers. En ook de keepers lijken in FIFA 18 te zijn vergeten hoe je fatsoenlijk een bal tegenhoud. Er zitten net iets te veel vreemde momenten in, die ik zelf niet door de vingers kan zien.

Er zijn wel een aantal elementen in de besturing veranderd. Ten eerste zijn (godzijdank) de penalties weer op de schop gegaan. In FIFA 17 werd een nieuwe manier van strafschoppen nemen geïntroduceerd en tot op de dag van vandaag snap ik nog steeds niet hoe je een goede pingel neemt. Bij FIFA 18 heeft EA gekozen voor een hybride van de ouderwetse manier en de bizarre wijze uit de game van vorig jaar. Je hoeft niet eerst te rennen voordat je een hoek kan kiezen, maar kan dit nu ook van te voren doen. Zo heb je meer tijd om te beslissen hoe je het liefst de bal in het netje legt.

Ten tweede is het geven van voorzetten makkelijker gemaakt. Met blokje geef je een normale voorzet, L1 en blokje zorgen voor een lobbal en twee keer blokje is een voorzet over de grond. En de laatste verandering is, volgens ondergetekende, echt de allerbeste van de afgelopen jaren; Quick Subs.

In FIFA 18 hoef je niet meer door het tergend langzame menu om een speler te wisselen, maar kan je dit nu tijdens een cutscene doen met een druk op de knop. Voor je een wedstrijd begint, is in te stellen welke drie spelers je waarschijnlijk wilt wisselen, zodat je een potje niet meer stil hoeft te leggen. Doe je dit niet dan geeft de game jou willekeurige adviezen, die je kan opvolgen of negeren. Door Quick Subs blijft de snelheid in het spel en wordt je minder snel onderbroken, door tegenstanders die uitgebreid het hele team omgooien, midden in die spannende wedstrijd.

Ultimate Teambuilding

Natuurlijk draait het bij FIFA het meest om FIFA Ultimate Team, zowel bij de gamers als bij EA zelf, aangezien het bedrijf hier veel extra centjes aan verdient. De basis van FUT staat al jaren als een huis. Verzamel digitale voetbalkaartjes en probeer een onverslaanbaar team te maken met je verzameling. Alle gamemodi voor FUT van FIFA 17 zitten ook in de opvolger, maar er zijn nu ook Squad Battles toegevoegd.

Squad Battle is bedoeld voor spelers die niet graag online tegen anderen spelen. Je speelt tegen andere teams die bestuurd worden door de computer, waarbij de teams steeds sterker worden. Hoe verder je komt, hoe beter de beloningen zijn in de vorm van pakketjes en FUT-punten. Overigens moet wel gezegd worden dat de eerder genoemde Quick Subs, niet te gebruiken zijn in FUT. Je krijgt nog wel de willekeurige adviezen, maar je kan zelf niet je wissels instellen. Een gemiste kans van EA, aangezien FUT de meeste gespeelde gamemodus is van FIFA.

Absolute stationervaring

De grootste veranderingen bij FIFA 18 zijn dus niet te vinden in de gamemodi of de besturing, maar de algemene sfeer in de game. Het publiek is eindelijk flink op de schop gegaan, waardoor ze niet meer lijken op identieke, kartonnen cut-outs. Het stadion leeft nu echt en de supporters zijn realistischer dan ooit. Schiet je per ongeluk een bal de tweede ring in, dan bukken de supporter om geen bal in de smoel te krijgen. Ook worden jouw goede en slechte acties op het veld genadeloos beoordeeld door het publiek. Dom balverlies staat garant voor een hels fluitconcert en een leuk trucje wordt beloond met de nodige oe’s en ah’s.

Ook sommige spelers lijken en bewegen authentieker dan ooit. EA heeft voor FIFA 18 bij een flink aantal spelers motion capture toegepast. Hierdoor krijgen Arjen Robben, Lionel Messi en natuurlijk Ronaldo hun karakteristieke loopje en maniertjes. Je hoort Ronaldo nu zelfs keihard si roepen als hij zijn doelpunt viert. Dit zorgt ervoor dat FIFA in mijn ogen altijd een streepje voor heeft op PES, ook al heeft laatstgenoemde de laatste jaren veel betere gameplay. De mindere gameplay bij FIFA 18 wordt ruimschoots gecompenseerd met meer licenties en een veel completere ervaring. De game ademt sfeer, waardoor je jezelf echt in een voetbalstation waant.

FIFA 18 lijkt op heel veel manieren nog steeds op zijn voorganger, al heeft de game wel een aantal positieve en negatieve veranderingen ondergaan. Het Quick Subs-systeem is de beste toevoeging in jaren, penalties nemen is weer normaal en de game ademt sfeer als nooit tevoren. Echter blijft het enorm storend dat de verdediging, inclusief keeper niet lekker werken en ook de scheidsrechter ziet veel te veel overtredingen door de vingers. Desondanks blijft FIFA 18 weer een heerlijke game voor de footiefans en is het weer een heel jaar oefenen om de beste te worden.

• Quick Subs
  • Ademt meer sfeer dan ooit
  • The Journey