Preview: Xbox One X

Hoewel de vorige generatie consoles in Europa overwegend groen kleurde, zijn de rollen omgedraaid met de komst van de vierde PlayStation en de Xbox One. Een onbeholpen focus op DRM-beleid en Kinect bleken impactrijk, waardoor complete vriendengroepen in bulk overstapten naar Sony’s zijde. Samen Gears of War spelen was leuk, maar niemand wil die ene stakker zijn die zijn vrienden opzijzet voor wat loyaliteit richting een console.

Zo passeerden drie mindere jaren voor Microsoft met de Xbox One, waarin stapje bij beetje werd gewerkt aan een betere toekomst voor de Xbox-familie. Niet alleen voor de altijd nog ferme afzetmarkt aan de groene kant, maar ook voor betere ‘broertjes’ van de console. Geen marktleider meer, maar nog altijd vurig willen knokken. Vorig jaar maakte Microsoft zo al furore met de Xbox One S, nu is het tijd voor de échte krachtpatser: de Xbox One X. Wordt dit dan toch de omhaal van een generatie?

Een blokje prestige

Laten we wel wezen; de Xbox One X gaat het gehele tij niet doen keren. De PlayStation Nation is te groots gevestigd en er valt geen barst meer te krijgen in Sony’s positie, laat staan de machtige line-up. Dat gezegd te hebben, is het wellicht ook niet waar Microsoft op uit is met de Xbox One X. In vrijwel alle aspecten is de Xbox One X een prestigeproduct, een regelrechte blijk van technische kunde. Het krachtige en toch subtiele beest is een ode aan consoles in het algemeen, maar ook een liefdesbrief aan Xbox-gamers wiens bloed groen kleurt.

De doelgroep is dan ook niet de grote getalen gamers die al gesetteld zijn voor het een of het ander, maar de gamer die het ultieme monster zoekt voor zijn thuisbioscoop. Het zal niemand zijn ontgaan dat Microsoft volop inzet op de native 4K-resolutie, waarover meer en meer huishoudens inmiddels beschikken. Wat dat betreft is de Xbox One X een console die toch aardig future proof is ingestoken, terwijl deze gehele generatie van spelmachines van begin af aan al achterliep op de wereld van game-pc’s. En om dan ineens toch terug te slaan met een stukje technisch vernuft van dit kaliber, dat is toch een aardige prestatie. Niet voor niets is een 4K-resolutie iets waar pc-gamers liever niet aan beginnen, vanwege de torenhoge eisen. En toch belooft Microsoft het.

Microsofts buzzword-geïnduceerde rit op de 4K-golf verhult jammer genoeg wel deels wát voor een beest er schuilt in het strakke, matzwarte doosje. Grote namen aan de ontwikkelaarszijde van onze industrie claimen dat het apparaat tal van limieten doet vervagen, maar delen van de snoeiharde hardware-specificaties lijken nog enigszins in het luchtledige te zweven. Het moet in ieder geval in staat zijn om zeker honderd geüpdatete Xbox One-spellen native in de UHD-resolutie af te kunnen spelen, wat voornamelijk voortkomt uit de razendsnelle 6 teraflops GPU en het vooruitstrevend 12 GB aan GDDR5 RAM. Verder moeten we het vooral doen met een aantal losbandige (verkoop)termen aan specificaties. Maar, toegegeven: zelfs dan belooft de Xbox One X toch een flinke krachtpatser te worden.

• Processor: ‘Premium’ AMD Jaguar CPU
  • CPU-koeling: waterdampkamer
  • Videokaart: 6 teraflops GPU met 1.172 GHz kloksnelheid
  • Werkgeheugen: 12 GB GDDR5
  • Geheugensnelheid: 326 GB/s memory bandwith
  • HDD: 1 TB (in geval van de Project Scorpio Edition)
  • Optische drive: 4K UHD Blu-Ray/DVD
  • Voeding: ingebouwd, Xbox One S-kabel zou moeten voldoen

Een charmante krachtpatser

Ongeacht van de precieze componenten, is en blijft de Xbox One X een doosje vol technologie waar weinig gamer niet van gecharmeerd kan raken. Niet alleen is de console zeker 40% krachtiger dan diens voorganger(s), het bakbeest is zowaar de kleinste Xbox tot dusver. Compact en bijna overdreven subtiel. Matzwart en, naast het stijlvol oplichtende logo, haast vrij van visuele prikkels. Dat breekt grotendeels met het imago wat de ‘originele’ Xbox One ooit vergaarde; een lompe, zwarte homp, met bovendien nog een losse voedingsunit. Dat is nu definitief voorbij, de Xbox One X dient zelfs met dezelfde stroomkabel als die van de Xbox One S aangesloten te worden, dus ja; ook de voeding huist in dat strakke omhulsel.

Daarmee omarmt de Xbox One X echt de bezitter van een mooie thuisbioscoop. Met de 4K-focus, HDR-toepassingen, ondersteuning voor Blu-Rays én een samenwerking met Dolby Atmos, heb je een aardig verzamelpunt voor ál je hoogwaardige media, waaronder dus ook een goede catalogus aan 4K-games. Dit is een subtiel blokje hardware, wat absoluut niet misstaat in de hoogwaardige huiskamers van entertainmentliefhebbers.

Weinig vooruitgang op 1080p-vlak?

Tegelijkertijd onderstreept die forte ook weer snoeihard waarom de gemiddelde Xbox One-bezitter absoluut niet over hoeft te stappen op de Xbox One X. Bezit je niet over een mooie UHD-televisie of moet je het sowieso niet hebben van een high-end thuisbioscoopgevoel, dan voldoet de reguliere Xbox One X of de — iets strakkere — Xbox One S al snel. Dan zou je toch hopen dat de Xbox One X, net als nu vaker gebeurt met de PlayStation 4 Pro, ook mogelijkheden zou ondersteunen voor bijvoorbeeld dezelfde resolutie met een hogere beeldverversing. Maar nee, daarover doet nog geen enkele ontwikkelstudio die we spraken op Gamescom, een concluderende uitspraak. Niet gek ook, gezien Microsoft die 4K-prestaties hoger in het vaandel zet dan ‘slechts’ een hogere framerate.

Al met al is en blijft het toch een beetje afwachten hoe ontwikkelaars gaan reageren op de Xbox One X. Al zeker honderd titels moeten ‘Xbox One X Enhanced’ worden met verhoogde resoluties, maar hoe zit het met de volledig nieuwe titels? Geen console is compleet zonder een system seller of twee, en wat dat betreft mag de catalogus van de Xbox One X in het specifiek nog wat uitgebreider. PlayerUnknown’s Battlegrounds is op 4K al goed vertoeven en ook het prachtige Forza Motorsport 7 kan ook absoluut geen kwaad, maar toch hoop je dat ontwikkelaars méér uit de Xbox One X gaan halen. Verdere render-afstanden of meer 60 frames per seconde bombarie, bijvoorbeeld. Dat hele 4K-buzzword blijft ook maar voor zo lang interessant.

Het zal ons benieuwen wat de toekomst brengt voor de Xbox One X, maar het vooruitzicht stemt hoopvol. Het strakke uiterlijk, met daarin de belofte van high-end krachtpatserij. Het is iets waar we deze generatie consoles nog weinig van gezien hebben, maar wellicht wél naar verlangen. Daar blijken wij overigens niet de enige in te zijn, gezien de gigantische aantallen pre-orders de Xbox One X voorraad nu al geplunderd hebben. Een afzetmarkt lijkt in ieder geval gevonden. Sony staat wellicht nog fier bovenaan, maar er zijn nog altijd genoeg groene hartjes die stevig doorkloppen. En eerlijk gezegd kan ik dat ook niemand kwalijk nemen. De Xbox One X blijft een enthousiasmerend stukje technologie, daar kan zelfs de grootste ‘Sony Pony’ niet omheen.

1.
    Ik kom Harambe wreken's avatar

Ook gaaf dat ze een Xbox One X Scorpio Edition hebben. Dit is niet verwarrend.

2.
    Grolschje's avatar

Laat de xbox one x maar komen

3.

Ik kom Harambe wreken schreef, "Ook gaaf dat ze een Xbox One X Scorpio Edition hebben. Dit is niet verwarrend."

Ik snap oprecht niet voor wie dit verwarrend zou kunnen zijn. Voor de leken impliceert het in ieder geval een speciale editie, terwijl Xbox-fanaten en oplettende gamers gewoon weten dat dit een ode aan de werknaam is.

Sowieso kun je er op rekenen dat de Scorpio Edition niet snel in de winkelschappen ligt om mensen überhaupt te kunnen verwarren; die modellen lijken nu al razendsnel opgekocht te worden door de die-hard Xbox-fans.

4.
    Ray8's avatar

Hebben