Guild Wars 2: Path of Fire preview

Guild Wars 2 gaat al sinds 2012 mee, maar heeft nog altijd maar één uitbreiding gekregen: Heart of Thorns. Volgende maand komt hier verandering in, want op 22 september komt Path of Fire uit. Deze uitbreiding brengt ons terug naar Elona, het continent dat de hoofdrol speelde in de Nightfall-uitbreiding voor de eerste Guild Wars-game, waar ik ruim 1.000 uur in heb gestoken. Daarnaast brengt de expansion de nodige nieuwe features met zich mee.

De expansion belooft heel wat nieuwe features en een volledig nieuwe verhaallijn te bieden, dus kon ik niet wachten om in het preview-evenement te duiken. Voor deze open beta werd de map Crystal Oasis beschikbaar gesteld, waarbij één van de vier Mounts werd geïntroduceerd: de Raptor. Dit zijn dan ook de twee focuspunten voor deze preview. Lees verder om te lezen over mijn ervaringen met het afgelopen preview-evenement.

Land of the Golden Sun

Zoals ik al zei in de inleiding, had ik behoorlijk veel zin in de terugkeer naar Elona en ik moet zeggen dat ik niet teleurgesteld werd. Wanneer je het continent betreedt, word je meteen geconfronteerd met een van de machtigste priesters van de god Balthazar, die na 250 jaar wel weer wat macht ziet zitten. Sterker nog, hij wil de enige godheid ter wereld worden. De eerste missie is dan ook direct behoorlijk intens: je vecht tegen hordes vijanden en jaagt op de dienaar van Balthazar. Daarna word je losgelaten in Elona. Bij dit preview-evenement was de Crystal Oasis gedeeltelijk beschikbaar, wat ik eigenlijk een minder goede keuze vond.

Het voornaamste pijnpunt zit hem in het woord ‘gedeeltelijk’, want telkens als ik écht graag naar een Point of Interest wilde reizen, bleek dat dit gebied geen onderdeel was van het demogebied. Er was één Vista-punt dat volgens de wereldkaart nog net binnen de demo viel, maar dat was niet bereikbaar omdat je het moest benaderen via platforms aan de andere kant van een denkbeeldige grens die in de uiteindelijke versie van Path of Fire niet bestaat. De echt interessante delen van de Crystal Oasis waren dus duidelijk verboden terrein, hoewel uit de World Map bleek dat daar wel degelijk avonturen te beleven waren. Hopelijk weten deze vooralsnog onbereikbare gebieden in de uiteindelijke release wél te overtuigen en loopt het niet uit op een grote anticlimax.

Op verkenning in de woestijn

Maar waar ik wél erg over te spreken was tijdens deze preview-dagen, was de Raptor; de eerste Mount die wordt geïntroduceerd in Guild Wars 2. Op de rug van deze dino reis je stukken sneller door de wereld en zijn er delen van de map te bereiken die dat voorheen niet waren. De Raptor kan namelijk grotere afstanden overbruggen met zijn krachtige sprong en van die feature werd in de demo goed gebruik gemaakt, bijvoorbeeld doordat je nu eenvoudig over daken van gebouwen kunt springen. Wel voelde de Raptor in het begin onwennig aan, aangezien besturing met de muis niet mogelijk is terwijl je op je trouwe rijdier door de wereld reist. Of dit nu een bewuste keuze was of niet, het brengt wél een interessant aspect met zich mee: je kunt nu de omgeving bekijken zonder je looprichting te veranderen, waardoor je de omgeving ook daadwerkelijk in je op kunt nemen.

Wel was er sprake van een glitch bij de besturing van de Mount. In sommige gevallen was niet alleen muisbesturing onmogelijk, maar ook een deel van de toetsenbordbesturing. Dit maakte het veranderen van de rijrichting onmogelijk, wat natuurlijk enigszins complicaties oplevert in je navigatiepogingen. Gelukkig was dit probleem op te lossen door simpelweg af te stappen en weer op te stappen. Toch is het natuurlijk te hopen dat deze glitch definitief is opgelost wanneer Path of Fire in september uitkomt.

Open-wereld-syndroom?

Wat verder nog wat verfijning kan gebruiken, is de spreiding van interessante plekken. Er zijn er namelijk genoeg, maar veel daarvan zitten op kluitjes, terwijl er daarnaast grote delen van de map volledig leeg zijn. Met de Raptor duurt het weliswaar korter om deze lege gebieden te doorkruisen, maar toch voelen enkele delen van de Crystal Oasis te leeg aan. Hetzelfde geldt voor de spreiding van de vijanden, wat vervelende gevolgen kan hebben. In het ene deel van de map zitten er namelijk nauwelijks vijanden, terwijl je in andere overspoeld wordt door zo’n grote groep opponenten dat de eerste alweer respawnen wanneer je (bijna) de laatste hebt geveld.

Tot nu toe klink ik wellicht sceptisch over Path of Fire, maar dat is slechts omdat ik wíl dat de uitbreiding succesvol wordt. Er waren in de demo echter wel degelijk goede punten te vinden. Eerder noemde ik al de verhalende actie, maar ook doet de nieuwe expansion een aantal dingen anders dan de rest van Guild Wars 2. Zo zijn Renown Hearts en Hero Points dagelijks te herhalen, waarmee nieuwe beloningen te verdienen zijn. Onder die beloningen bevinden zich veelal andere nieuwe elementen: sleutels voor speciale kratten met crafting materials, alsook Pieces of Unidentified Gear. Die kunnen worden geïdentificeerd door bepaalde NPC’s, maar het gebruik van een Salvage Kit is aangeraden, aangezien Pieces of Unidentified Gear op die manier behoorlijk veel crafting materials kunnen opleveren.

Wel hoop ik dat deze voorwerpen iets minder vaak worden gedropt door vijanden, want tijdens het preview-weekend was de drop rate zo hoog dat ik vrees voor de in-game economie als hier geen verandering in komt. Maar dit was natuurlijk een test, dus ik heb er alle vertrouwen in dat ArenaNet dit potentiële probleem wel aan ziet komen en maatregelen zal treffen om dit op te lossen.

Conclusie

Concluderend kan ik zeggen dat ik erg veel zin heb in Guild Wars 2: Path of Fire. De uitbreiding brengt legio vernieuwingen en de terugkeer naar Elona kan eigenlijk alleen maargoed uitpakken. Er zijn nog wat dingetjes waar ArenaNet aan moet werken, maar gebaseerd op het verleden heb ik er alle vertrouwen in dat deze oneffenheden de komende maand gladgestreken gaan worden. Path of Fire staat te verschijnen op 22 september en deze dag kan niet snel genoeg komen!

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren