Ghost Recon: Wildlands – Narco Road

De rust is wedergekeerd in Bolivia. El Sueño is dood, het kartel is compleet versplinterd en de corrupte Unidad-luitenanten liggen onder de zoden. Inmiddels zijn alle Kingslayer-bestanden gevonden, rebellenoperaties voltooid en heb je elk mogelijk voertuig al driemaal vakkundig de prak in gereden. Maar wat doe je met het zwarte gat waar je invalt? Het is niet alsof Nomad zomaar aan het strand gaat liggen, dat doen zwaar getrainde CIA-soldaten niet. Nee, die gaan gewoon verder in Wildlands met de nieuwe DLC Narco Road!

In Narco Road, de eerste uitbreiding voor Ghost Recon: Wildlands, neem je de rol van diep undercover-agent op je. Je doet je voor als gedeserteerde soldaat, om zo de wereldwijde smokkeloperaties van het Santa Blanca Cartel aan banden te leggen. Als compleet nieuwe Ghost krijg je de missie te infiltreren in drie grote gangs, om zo tot de mysterieuze crimineel El Invisible door te dringen. Weet je Bolivia in een mum van tijd te bevrijden, of houd het na een tijdje voor gezien?

Samen staat we sterk

In Narco Road ga je undercover, dus is het onmogelijk om aan de slag te gaan met je vertrouwde Ghost uit het hoofdspel. Deze heeft namelijk zojuist bijna heel Bolivia in as gelegd en het heersende kartel ten val gebracht, en is daarom te bekend om te infiltreren in datzelfde kartel. Nee, je gaat aan de slag met een compleet nieuwe Ghost! Aan de ene kant zonde, want je bent natuurlijk wel gehecht geraakt aan je favoriete moordmachine, anderzijds is het natuurlijk ook verfrissend om je heil met een nieuwe soldaat te zoeken. Wees echter niet getreurd dat je je zuurverdiende vaardigheden kwijt bent: je nieuwe Ghost start op level 20 met een breed scala aan vaardigheden om het kartel van binnenuit te verpulveren.

Om dat te kunnen bewerkstelligen dien je het vertrouwen van drie gang te winnen, Los Kamikazes, Death Riders en Los Jinetes Locos. Dit doe je door in elk van de drie provincies waar de bendes zitten missies uit te voeren om het vertrouwen van de bendeleiders de winnen. Dit doe je door klusjes voor ze op te knappen, of door ze te imponeren. Narco Road volgt het recept van het hoofdspel, waarin spelers enkele missies in een gebied moeten doen, waarna de hoofdmissie voor de leider van die provincie beschikbaar komt. Hoe wit je voetje bij elke bende is wordt afgemeten door het aantal volgers dat je hebt op sociale media, want het is natuurlijk wel gewoon 2017.

Eendracht maakt machtig

Van volksheld André Hazes leerden we al dat eendracht machtig maakt, maar eenzaamheid maakt dat zeker niet. Als undercoveragent kun je moeilijk drie tot op de tanden bewapende mede-Ghosts meenemen, dus zal je het klusje in je eentje moeten klaren. Natuurlijk, het is mogelijk om met een vriend middels de co-op functie samen te spelen, maar dat komt het gevoel van solo undercover niet echt ten goede. Het feit dat je ditmaal geen vrienden of computergestuurde maatjes bij je hebt, merk je al snel in gevechten. Het aantal vijanden dat je kan hebben is aanzienlijk minder, dus je zal nog tactischer moeten spelen. Guns blazing is zo goed als geen optie meer. Het gebrek aan teamleden is ook te merken wanneer je neergaat in gevechten. Waar je in het hoofdspel nog opgelapt kan worden door een andere Ghost, betekent dood in Narco Road ook echt morsdood.

Om het gebrek aan teamleden iets te compenseren, krijg je toch wel hulp. Het Santa Blanca-kartel, dat je in de main game vol lood probeerde te pompen, staat in Narco Road aan jouw kant en functioneert hetzelfde als de rebellen. Een andere mooie bijkomstigheid zijn de nieuwe voertuigen. Het lijkt alsof het kartel in de tussentijd bezoek heeft gehad van Xzibit, want in Narco Road kan je aan de slag met zwaar gepimpte auto’s, volledig voorzien van nitro, en grote Monstertrucks. Leuke toevoegingen, ware het niet dat Monstertrucks vooral bij hoge snelheid nauwelijk te besturen zijn, en de auto’s met nitrobonussen zo snel gaan dat het spel soms wat glitcht.

Hoe een groot land klein kan zijn

In Wildlands zijn we verknocht geraakt aan Bolivia, want Alpaca’s. No way dat we dat schitterende Zuid-Amerikaanse land gaan verlaten dus! In Narco Road bestaat je speelveld dan ook uit drie nieuwe Boliviaanse provincies. Die kleinschaligheid komt de uitbreiding wel ten goede, want er is simpelweg niet meer verhaal om de resterende gebieden te vullen. Je zal ongetwijfeld een aantal bekende plekken tegenkomen, met name buchonwoningen waar nieuwe bazen zijn ingetrokken terwijl het bloed van de vorige bewoner nog niet eens droog is. Dat maakt niet veel uit, want je bent er eigenlijk enkel om je missies op te halen, en voor de verdere duur van het spel ben je op pad om het boefje uit te hangen.

Naast de reguliere missies is er in Bolivia wederom genoeg te beleven. Waar dat in de hoofdgame de rebellenmissies zijn, is dat in Narco Road verdeeld in twee onderdelen: zijmissies en voertuigopdrachten. In de zijmissies word je bijvoorbeeld geacht exotische dieren te smokkelen, verborgen auto’s te vinden of cacaovelden onder te sproeien met een vliegtuigje. Voertuigopdrachten zijn vergelijkbaar met de stunt jumps uit de Grand Theft Auto-reeks: je springt van een schans, maakt een mooie drift of vliegt door een hoepel heen, no biggie.

Is dat niet prachtig?

Prachtig niet nee, eerder voldoende. Narco Road is in theorie een prima plan: je werkt undercover en vernietigt een organisatie van binnenuit. Toch lijkt het een ietwat gehaast project. Een tal van missies voelt inspiratieloos of gekopieerd van de hoofdgame, de extra wapens en voertuigen zijn schaars, en de zijmissies voelen willekeuriger dan de rebellenoperaties. Tel daarbij op dat de game te kampen heeft met een aantal bugs en glitches waardoor sommige missies bijna onspeelbaar zijn, en het voelt toch een beetje jammerlijk. Niet getreurd echter, ik blijf erbij dat Narco Road potentie heeft, en een mooi opstapje is naar een volgende uitbreiding. De bugs en glitches kunnen worden opgelost, en ondanks de magere verhaallijn is het toch mogelijk om een aantal uur plezier te beleven als undercover-Ghost!

Natuurlijk, het is zonde dat Narco Road niet is geworden zoals we verwacht hadden, maar ik zie het meer als een mooi opstapje naar de volgende uitbreiding, dan een gefaald project. De uitbreiding krijgt van mij een 5,5, waarvan 0,5 voorwaardelijk. Die krijgt het van mij wanneer de volgende uitbreiding met vlag en wimpel slaagt…

  1.   
    HenTactical's avatar

    Als ze eerst wat updates uitbrengen die de besturing, ai, hud aanpassing etc optimaliseerd en zich dan pas focussen op een dlc.. ik ben gestopt met wildlands en heb voor 4.99 de eerste gohst recon aangeschaft. heb daar momenteel meer plezier mee:p

  2.   
    mheiden21's avatar

    Ik werd persoonlijk niet echt blij van de Narco Road DLC, mede omdat je toch overnieuw begint in een hergebruik van de mappen.
    Dan het feit dat de DLC de nadruk neerlegt op auto’s en motoren (de challenges) om nieuwe volgers bij elkaar te sprokkelen.

    Al met al zou een 4.5 zelfs al een hoog cijfer zijn voor een DLC die niets te maken heeft in totaliteit met Ghost Recon.

  3.   
    Beukaapje's avatar

    Kreeg na het uitbrengen van deze DLC enorme spijt van m’n deluxe pre-order.

    DLC is feite een complete standalone waarvoor de hoofdgame een vereiste aanschaf is, echter krijg je een compleet aparte game voorgeschoteld welke erg nogal vreemd uitziet. Monstertrucks in een open world infiltration shooter is nou niet echt realistisch te noemen.
    Wildlands zelf is een mooie vrij realistische game, de eerste DLC is echter een zeer misplaatste 1 april grap.

    DLC krijgt van mij een 1. totaal geen vernieuwing, kan niet in de main game gespeeld worden en barst van de bugs.