Ghost Recon: Wildlands – Review in Progress

Vrijdagavond om 18:00 uur opende Ubisoft de servers van Ghost Recon: Wildlands. Als een stel krijsende huismoeders tijdens de Bijenkorf Dwaze Dagen renden Leon en ik de game in, vastberaden om voor jullie een review op embargodatum te presenteren. Al snel bleek echter dat dit onbegonnen werk was. Het Bolivia van Ghost Recon: Wildlands is namelijk huge (believe me, it’s true). Aangezien we jullie een weloverwogen oordeel willen presenteren, laat de volledige recensie van Ghost Recon: Wildlands nog even op zich wachten. Wel willen we alvast onze eerste impressies met jullie delen.

Hoewel we nog geen definitief oordeel over Ghost Recon: Wildlands durven te vellen, kunnen we één ding wel al met zekerheid stellen: de setting is ontzettend vet. Het hedendaagse Bolivia is prachtig tot leven gewekt en je kunt de constante dreiging van kartelgeweld bijna proeven. Het voelt alsof je binnenstapt in een aflevering van Narcos. Niet alleen omdat het Bolivia van Wildlands bestuurd wordt door drugskartels, maar ook omdat je – net als in Narcos – bezig bent met een kleinschalige operatie. Officieel hoort de Amerikaanse overheid zich niet met de drugsoorlog te bemoeien en daarom stuurt de regering een team van slechts vier Ghosts. Dat maakt de setting extra vet: je bent altijd in de minderheid en weet dat je niet kunt rekenen op grootschalige militaire steun. Je zult het echt moeten hebben van je eigen skills en de steun van je teamgenoten.


Je teamgenoten zijn in Wildlands namelijk ontzettend belangrijk. Wanneer je de game solo speelt krijg je steun van drie computergestuurde Ghosts, maar Wildlands komt pas echt tot zijn recht wanneer je jouw vrienden uitnodigt voor een potje co-op. Leon en ik hebben uit ervaring geleerd dat “met een vrachtwagen een basis binnenrijden en kijken hoe ver we komen” in Wildlands zelden leidt tot succes, dus het is echt zaak om met je vrienden een goede strategie op te stellen. Hoewel Wildlands bij lange na niet zo strategisch is als de Ghost Recon-games van weleer, biedt de game genoeg opties om tactisch samenspel te bevorderen.

Helaas lijkt Wildlands daardoor ook te lijden aan het probleem waar alle coöperatieve open-wereld games door geteisterd worden: repetitiviteit. Al na een weekendje spelen konden Leon en ik een zucht niet onderdrukken wanneer we voor de zoveelste keer een truck moesten stelen, of in basis X object Y moesten vernietigen. Door de focus op co-op lijkt het verhaal een achtergrondpositie te hebben gekregen en dat is jammer, want juist op dat vlak toonde Ghost Recon: Wildlands veel potentie.

Voorlopige conclusie

Na een weekendje spelen is er nog veel onduidelijk over Ghost Recon: Wildlands. Zo was nog lastig te bepalen hoeveel vrijheid je nou daadwerkelijk krijgt bij het aanpakken van het Santa Blanca-kartel en hoeveel invloed jouw keuzes uiteindelijk hebben. Ook over de diepgang van het verhaal en de variëteit aan missies is het laatste nog niet geschreven. Eén ding is echter wel al duidelijk: Ghost Recon: Wildlands is een meer dan prima open wereld-shooter die vooral met vrienden erg leuk is, en je bovendien belachelijk veel waar voor je geld biedt. Of het inderdaad ”de verrassing van Q1″ gaat worden, dat vertelt mijn naamgenoot Leon je later deze week in de volledige review.

Inmiddels is onze volledige review van Ghost Recon: Wildlands verschenen!
  1.   
    Mark89NL's avatar

    Leon 1 en 2 doen de review

  2.   
    Basman01's avatar

    Mooie oplossing om het op deze manier te doen. 🙂 compliment waardig

  3.   
    Nuffsaid's avatar

    So far : Geweldige game.
    Ik speel ook al sinds zaterdag.

  4.   
    sjaak19832015's avatar

    Voor mij als pc gamer is dit niet de verrassing van de Q1. Persoonlijk had ik verwacht dat wij als pc gamers minstens een half jaar langer op Nier Automata moesten wachten ipv een week en dat is daarom voor mij de verrassing van de Q1.

    Verder hoor ik veelal weer het bekende verhaal wat rond de Ubisoft games dat het te repetetief is. Ik heb zelf wel de open beta gespeeld en dat viel me toch wel tegen voor mij persoonlijk. Nu ik ook nog eens lees dat het verhaal niet sterk is laat ik deze game lekker liggen.

  5.   
    HenTactical's avatar

    ik ben leuk gehyped sinds de open beta. natuurlijk zijn er verbeterpunten maar in deze setting kan je de missies uitvoeren zoals je zelf wilt! tactisch volledige vrijheid en een dikke plus voor je aanpasbare tactical gear.. kan niet wachten

  6.   
    huntedjohan's avatar

    Nuffsaid schreef, "So far : Geweldige game.
    Ik speel ook al sinds zaterdag.
    "

    hoe kun je de game al spelen? ik heb de game code die bij de nvidia kaart zat geactiveerd, maar kan m nog niet spelen

  7.   
    sjaak19832015's avatar

    huntedjohan schreef, "

    ”Nuffsaid” schreef, "So far : Geweldige game.
    Ik speel ook al sinds zaterdag.
    "

    hoe kun je de game al spelen? ik heb de game code die bij de nvidia kaart zat geactiveerd, maar kan m nog niet spelen"

    Misschien is dat op console anders.

  8.   
    Nuffsaid's avatar

    Ja ik had mijn xbox versie al een paar dagen eerder in de bus liggen en verrassend genoeg kon ik ook gelijk al online aan de gang.
    Heb pc versie nog niet geprobeerd maar ook gekocht.

  9.   
    mheiden21's avatar

    huntedjohan schreef, "

    ”Nuffsaid” schreef, "So far : Geweldige game.
    Ik speel ook al sinds zaterdag.
    "

    hoe kun je de game al spelen? ik heb de game code die bij de nvidia kaart zat geactiveerd, maar kan m nog niet spelen"

    Wegens eerdere verkoop door een derde partij heeft Ubisoft de fysieke verkoop vrijgegeven, en aangezien de servers open waren voor de journalisten en reviewers was het dus mogelijk om de game voor release te hebben en te spelen.
    Helaas zijn alleen de digitale stores niet meegegaan in het vrij zetten van de game en moet je dus wachten op de officiële releasedatum.

    OT.
    Ben benieuwd naar de eindconclusie, ik vind het een lekkere game om coöp te spelen. En ja repetitief, welke AAA titel is dat tegenwoordig niet. Meestal komt alles op hetzelfde neer ongeacht wat voor verhaal sausje eroverheen gegoten word.

  10.   
    Beukaapje's avatar

    Gisteren middag lekker via Australie geactiveerd en de rest van de dag heerlijk kunnen gamen.

    Game op zich had voor de pc wat beter en mooier gemogen, echter als je sam-sites aan het ontwijken bent, of voor een 4-star Unidad aan het vluchten bent valt dit allemaal toch wat minder op. Voor wat je in een doorsnee speelsessie ziet is het grafisch zeker niet slecht.

    Game kan hier en daar wel wat bug-fixes gebruiken, kan af en toe niet eens een weaponpart oppakken of kogels rapen, optie blijft vast hangen. Convoys taggen wil ook nog wel eens misgaan en eindigt in een mass-grave voor ons team.

  11.   
    Ey-Wha's avatar

    Hier is de taskforce voor GN.

    https://ghostreconnetwork.ubi.com/en-US/task-force/profile/47430/GamersnetClan

    Ik zelf speel hem op de pc.