Fallout 4 VR hands-on

Als er één wereld is waar ik als gamer helemaal kan verdwijnen, dan is het wel die van Fallout 4. In een recente aflevering van Goeie Frag vormde het zelfs mijn volledige antwoord op een dergelijke vraag. De game is interessant, verslavend en slokt je helemaal op in zijn eigen wereldje en daardoor beroofde Bethesda me al meerde malen van complete nachten. En om dan te horen dat deze game in de nabije toekomst ook in virtual reality te beleven zal zijn, dat is dan gewoon even schrikken. Enerzijds van de pure immersie die te wachten staat, anderzijds van het feit dat ik misschien nooit meer wakker wil worden in ‘de echte wereld’…

Gepaste doodsangst

Verblijd, maar met gepaste doodsangst, kreeg ik dan ook te horen dat ik op de E3 2016 even doorgesluisd zou worden naar de Fallout 4 VR demonstratie op de beursvloer. Zo hup, langs die wachtrij van bijna twee uur. Aan mij was het om als een van de eersten de virtuele realiteit van Fallout 4 te ervaren, en wel met de bejubelde HTC Vive. Een vlotte hands-on demonstratie van het project, voor toch zeker een minuut of tien. Dat belooft wat.

Het was even wennen om voor het eerst te ontwaken bij de Red Rocket Truck Stop, ín de wereld van Fallout 4. Voor mij een thuisbasis van epische proporties, maar tijdens deze testsessie uiteraard nog in zijn originele glorie. Rondkijken in verbazing en pure liefde voelen op het moment dat Dogmeat komt aangehuppeld. Uiteraard wil je kort daarna zo snel mogelijk aan de gang met alles wat de originele game te bieden had, maar helaas kunnen we hier enkel nog spreken van een vroege testfase van de virtual reality implementatie. De aankondiging van Fallout VR was nog geen week oud, maar duidelijk is ook dat de realisering van het idee niet lang geleden is aangevangen. De releasedatum van de update staat nog gepland voor dit jaar, dus laten we voor het gemak even doorlopen wat er zoal wel en niet aanwezig is in de huidige staat.

Wat werkt wel…

Iets dat meteen opvalt, is de aanwezigheid en besturing van je armen ín Fallout 4. Niet langer gebonden aan standaard animaties, maar direct gestuurd door jouw bewegingen met de Vive-controllers. Dat wil niet alleen zeggen dat schieten nu intuïtiever dan ooit werkt, maar ook dat je vrijere controle hebt over je Pip-Boy 3000. Niet langer haal je de armcomputer tevoorschijn met een druk op de knop, maar door gewoon naar je linkerarm te kijken. Het wisselen van tabbladen en daadwerkelijke opties op het apparaat kiezen, gaat dan weer aan de hand van de touchpad op je linkse controller. Draaien aan die toffe wielen zal hem dus niet worden voor je, maar deze manier van besturen verloopt ongetwijfeld makkelijker.

Voor het schieten geldt eenzelfde systeem, zij het nu dan dat je gewoon richt en de trekker overhaalt met je rechterhand. De touchpad hier kan ook fungeren als je quick menu wat normaal onder de D-pad van controllers terecht komt. Zodoende kun je altijd nog items gebruiken en van wapens wisselen, zonder daadwerkelijk je Pip-Boy in de gaten hoeft te houden.

… en wat werkt niet in Fallout 4 VR?

Een opmerkelijk gemis aan deze exclusieve demonstratie van Bethesda, is misschien nog wel de mobiliteit van het hele spel. Er is namelijk nog niet bedacht hoe je je precies voort gaat bewegen in Fallout 4 VR. Zo maar rondlopen gaat uiteraard nog niet en je in-game benen zijn ook nog niet toegewezen aan een knop. Van A naar B komen doe je nu tijdelijk door je karakter te teleporteren, waar de linker trekker momenteel voor dient. Even ergens naartoe kijken, richten en ‘schieten’ en poef: ineens sta je daar. Niet bijzonder goed voor de inleving voor het spel, maar ongetwijfeld een tijdelijke oplossing voordat wandelen goed geconfigureerd wordt. Anders kunnen ze dat nummer ‘The Wanderer’ ook maar beter van de soundtrack gooien.

Ook de VATS-functie van je Pip-Boy blijkt nog niet aanwezig. Deze andere manieren van richten en aanvallen vormt voor veel spelers een fijnere manier van confrontaties afhandelen, maar ook hiervoor is nog geen oplossing bedacht. Bij VATS wordt het uiteraard mogelijk om in te zoomen op vijanden en ze in slow-motion te bestoken met je richtcomputer, maar dat zal nog lastig zijn om een definitieve VR-toepassing voor te bedenken. Je wilt de mogelijkheid tot rondkijken ook niet elimineren, maar van een afstandje kun je weer moeilijk keuzes inschatten en knopen doorhakken. Hoe Bethesda dit kernachtige gameplay-element wil implementeren, moet nog maar blijken.

Nog geen system-seller?

Ondanks het tijdelijke gebrek van mobiliteit en VATS, lijkt Fallout 4 een prima game voor virtual reality-ervaringen. Niet alleen helpt VR om het schietplezier van het spel te versoepelen en vergroten, Fallout 4 helpt virtual reality op zijn beurt weer aan een hardware-vriendelijke game die veel gamers ongetwijfeld wel zien zitten voor een toekomstige Vive. Het zou een interessante wisselwerking kunnen worden. Absoluut geen system-seller voor de aankoop van een virtual reality headset, maar zeker een interessante game om eens uit te proberen als je toch al een dergelijk apparaat in huis haalt. Dit is immers toch een wereld die erg aanlokkelijk kan zijn om eens virtueel te betreden.

Voorlopige conclusie

Aan Fallout 4 VR moet zeker nog het een en ander gebeuren eer het de volledige ervaring van het basisspel virtueel kan vertolken. Weliswaar werken de Pip-Boy en het schieten met wapens beter dan ooit, maar daarbij zijn we er nog niet. Bethesda zal toch zeker een andere vorm van mobiliteit moeten vinden en met ideeën voor onder andere VATS en het dialoogsysteem op de proppen moeten komen. Toch heb ik hoop voor de VR-overstap van de game. Fallout 4 was altijd al een meesterwerkje om verdwaald in te raken en met een HTC Vive kan dat misschien straks wel nagenoeg volledig. En alles wat mij dichter bij het ‘echt’ aaien van Dogmeat brengt, steun ik ten zeerste.

  1.   
    Sa.'s avatar

    Dat van die pip-boy klinkt echt heel erg tof! Het lijkt er echter nog steeds op dat VR (nog) niet klaar is voor de grote titels, maar meer voor simple spelletjes.