Guild Wars 2: De nieuwe Shatterer

In de beta van Guild Wars 2 was The Shatterer één van de eerste ervaringen die spelers met de game hadden. ArenaNet koos hiervoor, omdat deze gigantische draak de epische schaal van de dynamische events – één van de speerpunten waarmee Guild Wars 2 zich onderscheidt van andere MMO’s – perfect illustreerde. Helaas werd het door de jaren heen steeds eenvoudiger om hem te verslaan; er werden plekken ontdekt waar bijna alle aanvallen misten die The Shatterer tot zijn beschikking had. Ook was het mogelijk om hem permanent te verblinden, waardoor nóg meer van zijn aanvallen nooit hun doel raakten. Ook waren zijn Branded-bondgenoten niet de moeite van het verslaan waard, omdat ze toch niet echt een gevaar vormden.

Dit alles was reden genoeg voor ArenaNet om The Shatterer en zijn vrienden eens een flinke bijscholing aan te bieden. Ook was dit een mooie kans om de vele nieuwe gameplay-elementen te implementeren in een wereldbaas die al vijf jaar meegaat. Ik mocht vóór de release van de Winter Update 2016 aan de slag met de vernieuwde versie van de draak.

Vernieuwende oplossingen voor oude problemen

De uitbreiding Heart of Thorns is natuurlijk uitgekomen, die talloze interessante vernieuwingen bracht in Guild Wars 2. Eén van die nieuwe elementen was de Defiance Bar: een balk die voorkomt dat bepaalde dingen, zoals verblinding, niet meer werken op vijanden. Dat is één van de grootste vernieuwingen aan The Shatterer: vóór de Shard Storm-fase (waarin hij meer Branded vijanden oproept en smijt met bliksemschichten) heeft hij nu zo’n balk. Als die leegloopt voordat de draak aan die fase kan beginnen, wordt de paarse gigant tijdelijk kwetsbaarder voor aanvallen.

Ook de genezende kristallen die The Shatterer kan oproepen, hebben nu een Defiance Bar die moet worden gebroken voordat je de kristallen zelf kunt beschadigen. Dit maakt het dus nog belangrijker dat deelnemers aan het gevecht zich tijdens deze fase uitspreiden over het slagveld, om de kristallen zo snel mogelijk allemaal te vernietigen. Gebeurt dit niet, dan is het goed mogelijk dat je van voor af aan moet beginnen, aangezien The Shatterer zijn gezondheidsbalk dan heeft aangevuld.

Ook is gliding nu mogelijk in het gevecht tegen The Shatterer. Als je een lanceervlak opzoekt en activeert, verander je in een soort paratroeper die met bommen en medicijndozen kan gooien. Deze mogelijkheid bestaat alleen voor mensen die Heart of Thorns in hun bezit hebben, maar het voegt wel een enorm leuk aspect aan het Shatterer-gevecht toe. Het is verstandig om van deze mogelijkheid gebruik te maken naast de mortieren en turrets, de bommen die je kunt gooien zijn behoorlijk krachtig. Die mortieren zijn overigens ook op de schop genomen, want in plaats van het langzame draaien en mikken van voorheen, kun je nu een gebied aangeven waar je je mortiergranaten heen wilt sturen. Dit vergroot het gebruiksgemak enorm.

Achievement unlocked!

Eén van de problemen met de eerdere zwakte van The Shatterer was dat spelers een achievement niet of nauwelijks konden behalen, namelijk het ingesloten worden door de paarse kristallen van The Shatterer. Aangezien de draak nu een heel stuk sterker is geworden, is dat nu wel degelijk mogelijk. Dit ondervond ik ongeveer drie keer per gevecht aan den lijve. En tot overmaat van ramp word je niet alleen ingesloten, maar kan het ook nog eens zo zijn dat ze in je gezicht exploderen! Als de draak namelijk zijn brul (die overigens ook sterker is gemaakt) kan geven, exploderen alle kristallen tegelijkertijd. Dit zorgt natuurlijk vaak voor enorme schade onder zijn bestrijders.

Maar ik hoor het je al vragen: hoe verging het mij nu tijdens de speelsessie? En het verbaast me te zeggen dat het nog niet eens zo slecht ging. Tijdens de eerste playthrough wist de draak ons met gemak uit te roeien, en had hij aan het einde van de timer nog ongeveer de helft van zijn gezondheid over. Tijdens de tweede sessie wisten wij echter wraak te nemen voor die schande. Als de groep goed gecoördineerd te werk gaat en (ongeveer) weet wat er gaat komen, is The Shatterer moeilijk, maar te verslaan.

Wel is het natuurlijk zo dat gliding enorm hielp tijdens onze sessie, en dat is alleen beschikbaar voor mensen met Heart of Thorns. Als er dus niemand op de map is die deze uitbreiding heeft gekocht, wordt The Shatterer nog moeilijker. Echter, ArenaNet heeft dit voorzien en zegt dat als het al gebeurt dat er geen Heart of Thorns-bezitters aanwezig zijn, het nog steeds mogelijk is om The Shatterer in het stof te laten bijten. Wel werd daar aan toegevoegd dat dit scenario erg onwaarschijnlijk is, aangezien veel mensen de uitbreiding toch al hebben.

Conclusie

De nieuwe Shatterer is absoluut geen mak lammetje. Spelers die deze draak willen verslaan, zullen goed moeten samenwerken en vooral ook veel gebruik moeten maken van gliding en mortiergranaten. Kortom, The Shatterer en zijn Branded-maatjes zijn terug van weggeweest en hebben hun oude glorie herwonnen.

  1.   
    mattioza's avatar

    Ik heb een tijdje terug voor het eerst Guild Wars 2 opgepakt, zeker niet verkeerd. Maar ben nog level 20 ofzo, binnenkort maar eens mee verder gaan. 😀

  2.   
    Alfa Warrior's avatar

    Mocht tijd worden, de Shatterer was laatst als volgt: Iedereen staat op de heuvel, Melee’ers / warriors staat bij zijn poot, iedereen doet een leuke attack-burst. Shatterer gaat dood, the end.