Scalebound

Een jaar hoorden we niets van Scalebound, de drakengame die tijdens de E3 van 2014 werd aangekondigd middels een trailer. Tijdens de E3 van dit jaar was de game één van de grote afwezigen en bleef de RPG slechts in nevelen gehuld. Tot nu toe dan. Deze Gamescom maakte de game namelijk een regelrechte terugkeer met een nieuwe trailer en worden we overladen met een bom aan info. Valentijn kreeg een media briefing van de man achter de game: Hideki Kamiya. Lees hieronder de belangrijkste feiten.

Grote geschubde vriend

Scalebound doet het eigenlijk allemaal eens iets anders. In plaats van draken te verslaan, word je ditmaal bijgestaan door een draak. Je kruipt in de huid van een ‘doorsnee’ knul genaamd Drew die op magische wijze in het wereld van Draconis terechtkomt. Deze held uit de moderne wereld vormt daar een intieme band met een grote angstaanjagende draak genaamd Thuban en besluit samen met hem te vechten. Waarom en wat het verhaal erachter is, dat is nog niet bekend. Wel is bekend dat Thuban niet zelf bestuurbaar is, maar je kunt wel subtiel commando’s geven aan het vliegende gevaarte. Zo kun je met een subtiel gebaar een horde aan vijanden belagen met een vuurbal.

Eén van de nieuwe dingen van deze RPG is de passieve rol die Drew inneemt. Zo kan hij wel zelf een wapen oppakken en menselijke vijanden te lijf gaan, maar heeft hij toch echt de hulp van Thuban nodig om grote monsters aan te pakken. In de demo die voor onze neus werd gespeeld was bijvoorbeeld te zien hoe Drew afrende op een gigantische sprinkhaan en vervolgens moest wachten op zijn gevleugelde vriend voordat hij het insect kon pletten. Een ander voorbeeld was een muur van rotsen, waartegen Drew zelf weinig kon doen. Duidelijk is dat de speler slim moet samenwerken met Thuban om verder te komen in de game en dat kan een toffe diepere laag bieden aan de game.

Diepere RPG

Platinum Games-ontwikkelaar Hideki Kamiya gaf aan dat juist de diepe band die Drew en Thuban ontwikkelen één van de kernpunten van de game wordt. Wie dus had verwacht dat de game alleen hack ’n slash-actie zou gaan bieden zoals we gewend zijn van de studio, die komt bedrogen uit. De speler zal steeds moeten aftasten wat zijn geschubde vriend doet en daarop moeten anticiperen. Hoe de band tussen de twee hoofdpersonages zich exact gaat ontwikkelen dat is nog niet helemaal duidelijk, maar wel duidelijk is dat Thuban in ieder geval geen willoos slaafje is. Volgens Kamiya kan je dus zeker verwachten dat de draak niet altijd naar je luistert. Verwacht dus een interessante dynamiek, die Scalebound zijn geheel eigen karakter moet gaan geven.

Hoewel de game zijn originele kanten gaat hebben, zal het ook een op-en-top Japanse RPG worden. Zo zal je zowat alles kunnen aanpassen aan Thuban: van zijn uiterlijk tot zijn skills. Zo toonden ze ons tijdens de presentatie bijvoorbeeld een tijgerprintversie van de draak en een versie met een flinke armor. Het mag duidelijk zijn dat de er allerlei soorten transformaties mogelijk worden qua armor, die bepalen hoe je de game speelt. Een zwaarder armor maakt je bijvoorbeeld langzamer en een lichter armor maakt je sneller. Hoewel je ook Drew wel kan aanpassen, zal wel vooral de nadruk liggen op het aanpassen van het kolossale reptiel. Een ander op-en-top Japans element is het feit dat de game kolossaal belooft te worden. Zo mogen gamers rekenen op tientallen uren aan gameplay.

Co-op

Gelukkig hoef je Scalebound niet alleen te spelen. Zo heeft Platinum Games al bekendgemaakt dat de game een co-op mode krijgt voor vier spelers. Hoe de mode er exact uit gaat zien is nog niet bekend. Zo is de vraag of je in één game alleen met vier Drews of ook met vier Thubans aan de bak kan. Meer informatie daarover zal ongetwijfeld nog de revue passeren voordat de game verschijnt in het najaar van 2016. Zeker is wel dat er nog veel moet gebeuren voordat de game verschijnt.

Voorlopige Conclusie

Scalebound is misschien wel dé grote verrassing van de Gamescom 2015. De game belooft een heerlijke mix te bieden tussen een JRPG en een meer westerse RPG, waardoor de game nog wel eens bij een groot publiek in de smaak kan vallen. De bijzondere gameplay en de band tussen Drew en Thuban lijken in ieder geval genoeg te bieden om de kern van de game dynamisch te maken. Tel daarbij de geweldige hack ’n slash-actie op van Platinum Games op en we hebben hier misschien wel één van de betere games van volgend jaar. Hoe het verhaal van de game en de kleurrijke wereld van Draconis er exact uit gaan zien, dat valt nog te bezien. Voordat we geheel overtuigd zijn van de Xbox One-game zal er daarom eerst nog meer info geboden moeten worden, maar dat Scalebound een ontzettende potentie heeft dat is een feit.

  1.   
    Mjolnir's avatar

    Ik vind het er wel gaaf uit zien. Ik ben benieuwd.

  2.   
    gamerfriend01's avatar

    Dit is toch geen nieuwe Preview? Er wordt meerdere keren 2015 vermeld. Of ben ik nu helemaal in de war?

  3.   
    tijn80's avatar

    Ik zit al een tijdje te wachten op een Inheritance Cycle-achtige game. Dit lijkt mij toch wel enigzins die kant op te gaan. Ben benieuwd wat ze ervan maken