Rainbow Six Siege

Terror Hunt is terug in Rainbow Six! In Siege kunnen we weer aan de slag tegen groepen terroristen, tezamen met vier vrienden en heel veel schietgerei en gadgets! Persoonlijk vind ik Terror Hunt een verademing, want een game als Rainbow Six is eigenlijk veel leuker tegen NPC’s. We willen het misschien niet toegeven, maar het plannen van gevechten is gewoon leuk en het is waar de franchise groot mee is geworden. Met Terror Hunt is dat gevoel weer terug en als je daarbij optelt dat de game veel mooier is geworden dan ik had gedacht, zul je begrijpen dat ik een blij man werd.

PvEvsPvP

De eerste Rainbow Six heb ik verslonden in de jaren negentig. Het minutieus plannen van je acties, het aansturen van je computergestuurde teammaten en zien hoe dat resulteert in het redden van de gijzelaars: het was een mooi gevoel. Dit gevoel is altijd gebleven, totdat de franchise verhuisde naar de consoles. Het moest allemaal toegankelijker en dat plannen van missies is eigenlijk niet meer van deze tijd. Voor mij was dat jammer, want hoewel Rainbow Six Vegas qua schieten een geweldige game was, maakte de afwezigheid van planning de game wat meer dertien-in-een-dozijn.

In Rainbow Six Siege is de focus duidelijk gelegd op de multiplayer. Hoewel er ook een singleplayer aanwezig is, is vooral het plannen en bestormen van vliegtuigen en gebouwen de hoofdmoot. Tijdens de gesloten Alpha van een aantal weken terug vond ik dat wat beperkt. Natuurlijk, de game was nog niet erg mooi en er waren maar twee levels te spelen, toch had ik het gevoel dat het allemaal wat hetzelfde was.

De planfase is terug

Dat komt door de planningsfase. Voordat je echt met het schieten begint, kun je in Rainbow Six Siege namelijk twee dingen doen. Als terrorist dien je de omgeving af te bakenen met verschillende schilden, prikkeldraad en ander gemeens, als militair/agent dien je met rijdende camera’s de omgeving van de terroristen te verkennen. Waar zijn de barrières geplaatst? Welke ingang is het gemakkelijkst te bereiken? Waar lopen de terroristen? Heel eerlijk gezegd voelde dat plannen een beetje als tijdverspilling. Je speelt immers tegen echte mensen en hoewel dat erg realistisch is, zijn mensen van nature erg wispelturig en verplaatsen ze zich snel weer. Nogmaals, dat is realistisch, maar er valt daardoor niet goed te plannen!

Voor een game als Rainbow Six Siege is juist dat plannen één van de leukste dingen en daarom heb ik me bijzonder goed vermaakt met Terror Hunt! De NPC’s blijven namelijk min of meer in dezelfde kamer rondlopen en dus kun je een realistische planning maken. Dan is het direct veel leuker om verschillende posities in te nemen de manschappen te verspreiden, om elkaar weer tegen te komen bij de terroristen.

Siege Generator

Begrijp met niet verkeerd als ik zeg: “de terroristen blijven min of meer in dezelfde kamer”. Dat is initieel natuurlijk zo, maar dat doet niets af aan de A.I. Zij kunnen zich namelijk zowel defensief als offensief gedragen. Dat is nodig ook, want in Terror Hunt dien je verschillende bommen uit te schakelen. Eerst dien je de bommen te bereiken (dan zijn ze defensief) en daarna moet je deze onschadelijk maken (dan worden ze offensief). Om het allemaal nog wat afwisselender te maken heeft Ubisoft ook een random generator (Siege Generator) toegevoegd. Hierdoor is er een dag- en nachtcyclus (night vision goggles!), zijn er verschillende spawn-punten voor terroristen, komen ze met verschillende set-ups en zullen de levels gewisseld worden. Ook verschillen de barrières en plekken waar de bommen liggen per keer.

Dan nog even een opmerking over de graphics. Rainbow Six Siege is niet de mooiste shooter, maar heeft wel enorme stappen gemaakt. Het zijn vooral de wisselende effecten die schitterend zijn. Denk daarbij aan rook, explosies en de impact van kogels. Dit ziet er schitterend uit en ook het feit dat 80 procent van alles kapot kan, blijft erg bevredigend.

Voorlopige conclusie

Ik ben erachter gekomen: Rainbow Six Siege is voor mij geen PvP-game. Het is veel leuker om een missie te spelen tegen computergestuurde tegenstander, want pas dan kun je goed van tevoren plannen. Dit doet niets af aan de A.I., want die is absoluut niet dom. De Siege Generator gaat er daarnaast voor zorgen dat levels niet helemaal hetzelfde worden. Hoe leuk de opzet van de game ook is, ik verlang toch ook sterk naar een singleplayer. We weten zeker dat deze aanwezig zal zijn in de game, maar zo dicht tegen de release ben ik daar wel erg benieuwd naar. Dat deze game zich niet goed leent voor PvP is jammer, maar met Terror Hunt hebben we wel een feature die de ouderwetse vibe weer dichterbij brengt.

  1.   
    mmx's avatar

    Ik hou deze in de gaten en zeer waarschijnlijk koop ik hem ook .