Preview: Rainbow Six Siege – Operation Crimson Heist

Een nieuw jaar van Rainbow Six Siege is in aantocht, en zeker niet zomaar eentje. Ubisoft mag de iconische zes kaarsen uitblazen en brengt in de zogenoemde Year 6 weer onnoemelijk veel nieuwe, of opnieuw uitgewerkte, content naar Rainbow Six Siege toe. Te beginnen met Operation Crimson Heist, het eerste seizoen van een nieuwe tijdsperiode.

Waar Ubisoft het eerste halfjaar van Year 5 nog consistent twee operators naar Rainbow Six Siege bracht, was dit aan het eind nog maar teruggedrongen naar één operator per seizoen. Een trend die zich ook doorzet in het zesde jaar. Operation Crimson Heist brengt de aanvallende operator Flores naar het strijdtoneel toe, die zeker wel wat explosief vermogen in huis heeft.

Stille bommetjes

Flores is een behoorlijke straightforward operator. Met zijn RCE-Ratero, een veredelde RC-XD, kan hij vijanden – of beter gezegd, campers – vanuit hun positie weglokken. Anders zullen ze simpelweg opgeblazen worden met een kracht vergelijkbaar als die van een Nitro Cell.

Deze RCE-Ratero is eigenlijk gewoon een drone van iets groter formaat en met gele belichting zodat hij wat makkelijker te spotten valt. Toen – wie anders dan – Fuze de gadget verbeterde, is hij echter vergeten om remmen op de drone te installeren. Wat ervoor zorgt dat eenmaal de gadget op de grond staat en rijdt, hij niet meer kan stoppen. In dat korte tijdsbestek moet je dus zo snel mogelijk naar binnen rijden en een locatie kiezen om tot ontploffing te laten komen. Gelukkig kan je de RCE-Ratero ook op muren bevestigen om zo ook vijanden van onderen met een explosieve verrassing te overvallen.

Tegenstanders die alleen diens angles bewaken hebben vrijwel een vrijkaartje voor dood. De tijd tussen het locken van de explosie en de ontploffing zelf, bedraagt vooralsnog een goede drie seconden. Alle tijd om even snel weg te rennen – de gadget is kogelvrij eenmaal in de ontploffings-fase. Ben je echter naar camera’s aan het kijken en zie je spontaan een rood icoontje met een drone? Dan mag je alvast voorbereiden op de volgende ronde.

Nu hoor ik je denken, hoe kan ik dan zo effectief mogelijk ook de vijanden aanvallen die deze angles houden? Eigenlijk is dat heel simpel. Combineer Flores zijn gadget met een gadget van een andere operator. Voorafgaand een aanval zou je bijvoorbeeld Dokkabei iedereen kunnen laten bellen, zodat ze afgeleid zijn. Een betere combo is misschien wel te vinden met Lion, waarbij de positie zichtbaar is als ze wegrennen.

De huidige hoeveelheid aan RCE-Ratero’s is voor mij wel iets te veel. Met liefst vier van deze explosieve monstertrucks op zak kan je niet alleen behoorlijk veel informatie vergaren, hij werkt tenslotte als een normale drone, ook bezit het de destructieve kracht om een vijand

Gelukkig kan je de explosieve drones van Flores ook op andere manieren te counteren. Mute zorgt ervoor dat de RCE-Ratero’s in een soortement ruststand gaan en Mozzie brengt de destructieve drone geheel ter vernietiging wanneer deze in aanraking komt met diens gadget. Verder heb je ook nog de mogelijkheid om de drone kapot te maken middels elektriciteit, kapot te schieten terwijl hij nog op je af aan het rijden is, onzichtbaar worden met Vigil en de allerbeste oplossing; een impact grenade op de grond te gooien terwijl hij in diens ontploffings-fase zit. Kogelvrij betekent tenslotte niet explosievrij.

Als een dief in de nacht komen

Flores zelf is ook zeker een zeer solide operator. Hoewel deze dief normaliter behoorlijk snel moet zijn in diens handelingen, heeft Ubisoft hem een rating gegeven van 2-speed, 2-armor. In combinatie met de AR33 assault rifle en de SR-25 designated marksman rifle, kan Flores tevens nagenoeg op alle fronten voorzien.

Verder beschikt hij als secondary alleen over een GSH-18, met de Stun Grenade of Claymore als optionele gadgets. Deze complete loadout, met de statistieken en dan ook nog eens de dodelijke RCE-Ratero maakt Flores een behoorlijk sterke pick voor het nieuwe seizoen.

Toch is niet Flores maar een compleet andere operator die de juwelen vlak voor Flores heeft weggegrist, wanneer we spreken over de beste operator in dit seizoen. Waar Operation Crimson Heist vooral goede dingen doet op de aanvallende zijde, laat underdog Mute een nieuwe kracht voor de verdedigers naar boven komen.

Mute kan namelijk nagenoeg alles deactiveren met zijn GC90 ‘Moni’ Signal Disruptors, beter bekend als de fameuze Mute-jammers. Claymore’s, kunnen uitgeschakeld worden wanneer ze in de radius van deze jammers bevinden, wat voor heel veel nieuwe mogelijkheden zorgt en Mute eigenlijk een nieuwe roamer maakt

Wat gaan we stelen?

Operation Crimson Heist was natuurlijk de uitgelezen kans om de map Bank te voorzien van een rework. Toch heeft Ubisoft besloten dat wij dit seizoen niet de bank gaan overvallen, maar een controlepost aan de grens. Jawel, Border heeft een rework gekregen. En precies daar zet ik al meteen vraagtekens neer. De map was zeker niet slecht in de huidige staat, integendeel, hij heeft al die tijd in de map roulatie voor Ranked gezeten, maar een paar kleine tweaks hier en daar was voor mij in ieder geval al voldoende geweest.

Maar goed, Ubisoft vond dat de tijd rijp was dat Border een rework kreeg. Laten we beginnen met de allerbeste verbetering van deze rework; de helikopter heeft alle patiënten meegenomen en de immens irritante omroeper is eindelijk van de kaart verdwenen. Aan de map zelf is ook nog wel wat aan gesleuteld.

De badkamer, naast Construction, heeft een vergroting gekregen en is nu toegankelijk via Tellers, Construction zelf heeft wat minder te maken met allerlei muren die kapot kunnen, er is een trap toegevoegd aan de noordelijke kant die je meteen naar de eerste verdieping brengt, de ruimte op bombsite Archives is wat groter geworden, er is een nieuwe looproute tussen Break en Paint toegevoegd, de irritante spawn peeks zijn weggehaald, is de map een stuk lichter van kleur geworden en zo zijn er nog wel veel meer kleine aanpassingen aan de map.

De essentie van de map komt echter wel terug. Het voelt totaal niet aan als een compleet nieuwe map, zoals dat wel het geval was bij Hereford Base. Het is eigenlijk de oude vertrouwde Border-map, met een waslijst aan kleine nieuwigheden.

Be GONNE-6

Geen zin om iedere keer in de straal van Melusi te moeten lopen, om even tegen haar gadget aan te slaan? Met de (be) GONNE-6 ben je er zo van af! Laat je kogel erop los en … boem! De gadget is helemaal weg! Nu te koop voor …

De grootste nieuwigheid, die beschikbaar is voor een tal van operators, zit hem in een nieuwe secondary weapon. De GONNE-6 is een pistool die maar één kogel in diens chamber heeft zitten, maar wel eentje die cruciaal kan zijn voor het verloop van een potje. Je kan met dit wapen praktisch gezien alle kogelvrije gadgets zoals schilden, kogelbestendige camera’s of Castle’s barricades van de map verwijderen – met uitzondering op die van Aruni en Mira.

Toch komt dit wel met een flinke keerzijde op de medaille. Aangezien je per se je secondary moet veranderen, ben je volledig afhankelijk van je primaire wapen. Je hebt niet meer iets om op terug te kunnen vallen wanneer al je kogels op zijn, wat zeker een probleem kan worden voor de operators die zo’n GONNE-6 in hun loadout hebben; Glaz, Dokkaebi, Lion, Finka, Gridlock, Amaru, Iana en Zero zijn de operators die in eerste instantie dit wapen mee mogen nemen in de strijd.

Nog meer?!

Met de komst van het zesde jaar, kan je nu nog meer informatie vergaren en echt een stap maken in het verbeteren van je speelstijl met de Match Replay. Waar het in het vijfde jaar al behoorlijk werd geteased, komt met de intrede van Operation Crimson Heist deze service naar Rainbow Six Siege toe, zij het dan wel in de beta-status die tevens in eerste instantie alleen op pc beschikbaar is.

Verder heeft Mozzie een kleine nerf gekregen, waarmee aanvallers nog makkelijker kunnen zien waar de gadget precies van hem verstopt zit, om zo natuurlijk te voorkomen dat je een vitale drone kwijtraakt.

Operation Crimson Heist laat me een beetje met uiterst positieve gevoelens achter. Flores is een ontzettend sterke operator die, in combinatie met zijn RCE-Ratero, nog ontzettend vaak dit en de komende jaren gaan terugzien. Er zijn simpelweg onwijs veel mogelijkheden waarop hij kan stralen dat het mij niks verbaasd als hij één van de meest gekozen aanvallende operators gaat worden.

Hoewel de rework van Border niet per se nodig was, als het aan mij lag, brengt het zeker wel veel kleine doch uiterst welkome veranderingen. Het voelt een stuk fijner aan om te weten dat je niet meteen in de eerste momenten een kogel in je kop krijgt en de mogelijkheid hebt om op meerdere fronten aan te kunnen vallen.

De veranderingen met betrekking tot Mozzie en Mute zijn ook zeer welkom, al valt nog te betwisten hoe dat precies gaat uitvallen. De GONNE-6 is een heerlijk wapen die wat meer ademruimte geeft voor de aanvallende zijde, in plaats van constant achtervolgd te worden door zaken die nagenoeg niet snel te vernietigen zijn.

Al met al lijkt Operation Crimson Heist vooralsnog wel een zeer solide seizoen te worden. Maar hoe het daadwerkelijk gaat uitpakken, valt natuurlijk alleen maar vast te stellen wanneer het seizoen eenmaal daadwerkelijk onderweg is.