De Sims 4 hands-on

Rondom The Sims is altijd veel te doen binnen de gemeenschap van gamers. Hoewel we ons vandaag de dag bezig houden met AAA-geweld van The Last of Us of het maken van zieke headshots in Titanfall, blijven we toch vaak ook een binding houden met de populaire mensensimulatie van Electronic Arts. Opvallend, maar toch een mooi verschijnsel.

Ook ik neem met regelmaat de tijd om toch weer eens rustig te gamen met mijn Sims en daarom was ik ook vrij benieuwd naar The Sims 4 toen deze uit te doeken werd gedaan. Een nieuwe basisgame, nieuwe mogelijkheden en meer verschillende Sims: dan ben ik van de partij. In de Keulse thuisbasis van Electronic Arts mocht ik vier uur lang aan de slag met De Sims 4 en ik moet eerlijk toegeven: ik ben absoluut niet teleurgesteld.

“Nu nog een keer, maar nu met meer emotie!”

In The Sims 4 is een fundamentele aanpassing gemaakt aan de formule, om ervoor te zorgen dat de gameplay net dat beetje nieuwer aanvoelt. In het vierde deel is namelijk sprake van emoties de Sims zullen ervaren. Weliswaar konden de gesimuleerde mensjes eerder boos of vrolijk worden, maar dat hing vaak puur en alleen van hun behoeftes af. Had je ze netjes in bed gestopt en op tijd naar het toilet gestuurd, dan waren ze blij. Zo niet, dan boos. Nu kunnen je Sims daadwerkelijk een bepaald gevoel hebben waar ze mee blijven zitten.

Dat klinkt enerzijds heel oppervlakkig, maar er schuilt een opvallend diepgaand gameplay-element achter. De interactie die je Sims met andere Sims aangaan, kan leiden tot het opwekken van bepaalde emoties. Laat je je mannelijke Simpje zomaar op een potentieel scharrel springen met tientallen flirts en handkusjes, dan is de kans groot dat je haar overweldigt en ongemakkelijk laat voelen. Awkward! Het gesprek valt dood en dan kan zelfs een alledaags praatje met de dame in kwestie heel erg fout vallen. Niet veel later loopt ze vol ongemak weg, je kunt het nota bene zien op haar verdwaasde gezicht. Slechts één van de vele gevallen waarin Sims elkaar (soms blijvend) kunnen beïnvloeden.

Persoonlijk dacht ik dat de emoties absoluut niet van groot belang zouden zijn voor de gameplay, maar het tegendeel is gebleken. Als speler moet je beter nadenken over de consequenties van je acties. Door een broer en zus voor de grap een beetje tegen elkaar op te zetten, kun je beide Sims per ongeluk opzadelen met een geïrriteerd gevoel, waardoor ze bijvoorbeeld hun dag op school niet goed meer kunnen afronden. Dat leidt wellicht weer tot verbazing bij de ouders, waardoor zij diezelfde avond ruzie krijgen aan de eettafel. Het zijn nu juist de kleine details die ervoor zorgen dat het verhaal van je Sims plots een enorme draai kan maken. Voor een doorgewinterde Sims-fanaat zal deze feature van de game ongetwijfeld weer legio nieuwe invloeden en ideeën voor Sims met zich brengen. Nieuwe emoties, nieuwe verhalen.

Duwen en trekken aan borsten en billen

The Sims 4 brengt verder ook meer mogelijkheden voor het uiterlijk van de Sims met zich mee. Niet langer zit je vast aan een aantal vooraf gemaakte kinnen en ogen, maar je kunt nu naar hartenlust trekken en duwen aan vrijwel alle uiterlijke eigenschappen. Niet alleen werkt het enorm vlot, het is ook een leuke bezigheid om mensen zo na te maken in The Sim. Ik pluk aan de schouders van hoofdredacteur Peter om ze net iets breder te maken en de kont van mijn vriendin trek ik precies naar het punt waarvan ik denk: “Zó zien er in het echt ook uit.”

Flexibel fundament

Naast de fundamentele verandering in de gevoelens en het uiterlijk van de Sims komt The Sims 4 ook met een nieuw systeem voor het bouwen van huizen. Muren staan niet langer echt ‘vast’, maar zijn vrij versleepbaar. Complete kamers met interieur kunnen na de bouw nog vergroot, verlengd, ingekort of compleet verplaatst worden. Deze bouwfunctie is aardig uitgewerkt en spreekt enorm voor zich. Binnen een mum van tijd snap je hoe het werkt en merk je dat het bouwen van huizen nu een stuk makkelijker is geworden. Krijgen je Sims een tweede kindje, maar kom je een kamer tekort? Geen zorgen, die kinderkamer van het grote broertje is met twee klikken een extra paar vierkante meter groter geworden.

Voor mij resulteerde het nieuwe bouwen in veel minder stress tijdens de beginfase van het spel. “Hoe groot moet de hal? Heb ik straks niet per ongeluk een paar kamers veel te klein gemaakt? Moet ik het eerst niet even schetsen voordat ik de muren ga plaatsen?” Met de toevoeging van de versleepbare muren en kamers heb je daar geen last meer van: het is een gemakkelijke feature die een welkome verrassing zal vormen voor de aanhangers van de Sims-franchise.

Aardig compleet

Natuurlijk kunnen we The Sims 4 pogen af te branden op hetgeen waar we altijd over klagen als het de simulatie-serie betreft: de uitbreidingen. Het zijn er te veel, ze zijn te duur of er zit te weinig in: het is de klaagzang die onontkoombaar vastzit aan een gesprek over de populaire franchise. Inmiddels door het gamende publiek verkozen als een populair mankement om tegenaan te schoppen. Gaarne die vooroordelen even opzij te zetten en, net als ik, goed te kijken naar de basisgame van The Sims 4. Ja, inderdaad, je zult niet alle perfecte likjes verf en je droombed meteen aantreffen in het pakket, maar The Sims 4 zit van zichzelf al opvallend vol. Legio kastjes, muren, ramen, kleding is vanaf het begin beschikbaar en uiteraard kun je in veel gevallen ook nog kleuren naar eigen smaak aanpassen. Het aanbod stelde niet teleur.

Voorlopige conclusie

Al met al lijkt het erop dat The Sims 4 een glorieuze launch tegemoet gaat. De game bevat een aantal goed uitgewerkte toevoegingen aan de al vrij verslavende formule van de Sims-serie en de game loopt bovendien erg lekker: vertrouwd, maar toch ook weer een vleugje nieuw. Alles oogt verder scherp en de in-game Gallery staat klaar voor fans om hun zelfgemaakte vloerbekleding, kamers, verhalen en Sims met elkaar te delen.

Persoonlijk denk ik dat deze basisgame nog een lange tijd mee zal dragen en stiekem kijk ik toch best wel uit naar wat voor uitbreidingspakketten de knappe koppen van The Sims nu weer voor ons in petto hebben. Met de nieuwe gameplay is er ook weer net iets meer mogelijk, dus de toekomst is rooskleurig voor The Sims 4.

  1.   
    Tom's avatar

    Leuk detail: de screenshots die bij dit artikel zitten zijn mijn eigen. Ik heb een paar crewleden, mijn vriendin en het nieuwe GNHQ nagemaakt in The Sims 4. 🙂

  2.   
    Dannytjuh's avatar

    Leuk artikel! Tom, hoe zit het met de performance van de game? De Sims 3 had altijd ontzettend veel lag, scroll lag, Sims die ineens een minuut lang bevriezen, het maakte niet uit wat voor pc je had. Dit irriteerde me ook super erg tijdens het spelen. Valt dit mee met De Sims 4 of is het nog steeds hetzelfde?

  3.   
    QTxJess's avatar

    De borsten hangen alleen ’n beetje laag tho 😛

  4.   
    3333/3333's avatar

    Dannytjuh schreef, "Leuk artikel! Tom, hoe zit het met de performance van de game? De Sims 3 had altijd ontzettend veel lag, scroll lag, Sims die ineens een minuut lang bevriezen, het maakte niet uit wat voor pc je had. Dit irriteerde me ook super erg tijdens het spelen. Valt dit mee met De Sims 4 of is het nog steeds hetzelfde? "

    Klopt, had ik ook last van bij deel 3. Hoge framerates over het algemeen maar toch veel onregelmatigheden.

    Haha @eerste screenshot.

  5.   
    WoKingNL's avatar

    QTxJess schreef, "De borsten hangen alleen ’n beetje laag tho :P"

    Het ziet er idd niet helemaal geweldig uit x’D

  6.   
    Tom's avatar

    Mja, de borsten waren in retrospect een foutje, sorry! Maar de game liep sowieso erg vloeiend: hoge framerate, geen drops gezien. Ik weet helaas niet de specs van de pc waarop gedemo’d werd, maar het leek allemaal goed te vlotten. Bovendien is er ook een zogenaamde laptop-modus aanwezig, die het gros van de rekenkracht overhevelt van de GPU naar de CPU. Toch een leuke toevoeging voor de laptop-fans van de serie. Ben benieuwd in hoeverre die z’n belofte waarmaakt.

  7.   
    FireBallz's avatar

    Leuke preview moet ik zeggen. En bij de kont van je vriendin heb je hem zeker op zn allerdikst gezet? 😉