Middle-earth: Shadow of Mordor

Dankzij de Hobbit-films van Peter Jackson is The Lord of the Rings weer helemaal hot en daar speelt Warner Bros. slim op in met Middle-earth: Shadow of Mordor. Maar waar de Hobbit-films duidelijk gemaakt zijn voor het popcornpubliek, is Shadow of Mordor allesbehalve mainstream. Zelden zagen we het Lord of the Rings-universum in zo’n volwassen, duistere setting en dat is – om het maar eens in popcornpubliek-termen uit te drukken – fakking nice.

In de E3-presentatie die ik te zien kreeg, stond het Nemsis-systeem centraal. Dit houdt kortgezegd in dat je vijanden willekeurig gegenereerd worden, waardoor geen enkele playthrough hetzelfde is. Het uiterlijk en de persoonlijkheid van je vijanden wordt bepaald op basis van de manier waarop je met ze omgaat. Zo past de spelwereld zich dus aan jouw keuzes en acties aan. Dit principe zagen we eerder al in andere RPG’s, maar zelden werd dit zo diep uitgewerkt als in Shadow of Mordor.

Creëer je eigen avontuur

Elk gebied van Mordor wordt aanvankelijk bezet door een aantal war chiefs. Deze zijn de heersers over hun eigen territorium en hebben veel aanzien en macht. Jij bent natuurlijk geenszins van plan om je onderdanig te onderwerpen aan deze gewelddadige machthebbers en dus zul je je best moeten doen om ze van hun troon te stoten.

Ook hierbij komt weer de nodige keuzevrijheid kijken. Je kunt ervoor kiezen om direct de confrontatie aan te gaan met je vijand, maar dit staat bij de sterkeren vaak gelijk aan pure zelfmoord. Daarom is het verstandiger om eerst hun bodyguards aan te pakken. Ook deze zul je op moeten zoeken en wanneer je ze verslaat, krijg je opnieuw een keuze: vermoord je de bodyguard, stuur je hem op pad met een doodsbedreiging of domineer je hem? Met name de laatste twee keuzes zijn interessant. Wanneer je de bodyguard laat leven en hem op pad stuurt met een doodsbedreiging voor de war chief, zal deze zijn beveiliging extra aanscherpen en wordt hij nog moeilijker te verslaan. Hiertegenover staat wel dat de beloning voor het verslaan van de chief extra groot wordt.


Dankzij je magische krachten is het ook mogelijk om je vijanden te domineren. Je neemt dan hun brein over, waarna ze voor jou zullen vechten. Handig, want op deze manier kun je al veel schade aanrichten bij de war chief zonder zelf ook maar een vinger uit te steken! Het moge duidelijk zijn: in Shadow of Mordor draait alles om het maken van keuzes, om zo een eigen unieke spelervaring te creëren.

Botox deluxe

Shadow of Mordor verschijnt ook op de new-gen consoles en dat is goed te merken. De weidse omgevingen zien er prachtig uit en met name de felle kleuren komen prachtig tot hun recht. Opvallend genoeg stonden de gezichtsanimaties in schril contrast met deze prachtige natuur. De NPC’s zien eruit alsof ze vier keer zijn gebotxt en er vervolgens een mijnenveger over hun bakkes is gereden; zelden zag ik zo weinig beweging in één gezicht. Bovendien liepen de lippen op sommige momenten totaal niet synchroon, maar dat kan nog voor de release verbeterd worden.

Conclusie

Het lijkt er vooralsnog op dat Shadow of Mordor geen revolutie gaat veroorzaken in RPG-land, maar dat neemt niet weg dat het Nemesis-systeem zeer verfrissend is. Met name de keuzevrijheid bij het verslaan van war chiefs is ontzettend tof. Bovendien lijkt het erop dat er genoeg in Mordor te beleven is, dus spelers zullen zeker waar voor hun geld krijgen. Maar of de game eind dit jaar massaal negens gaat scoren? Dat moeten we nog even afwachten…

  1.   
    sksk55's avatar

    Ik wil deze game zo graag ben een grote LOTR fan!

  2.   
    Andrevantoever's avatar

    Dit is wel 1 van de games waar ik echt naar uit kijk eigenlijk!

  3.   
    Moodey's avatar

    Ookal ben ik niet van de LOTR, Dit spel zie ik dan nog wel zitten.