Spelunky

Gamejournalisten hebben de reputatie matige gamers te zijn. Waar ik op Gamescom tijdens een potje Battlefield 4 achter gesloten deuren het slagveld domineerde, bleek ik op de beursvloer weer op mijn plaats gewezen te worden. Tussen deze ‘echte’ Battlefield-fans was slechts een schamel plekje in de middenmoot voor mij weggelegd. Ook Spelunky wist mij weer met beide beentjes op de grond te zetten wat betreft mijn gamecapaciteiten. Talloze keren ben ik al gedood, maar toch blijf ik dapper proberen.

De statistieken zijn bijna pijnlijk om naar te kijken. Drie dagen nadat Spelunky op mijn PlayStation Vita staat, ben ik al 109 keer aan de game begonnen en even zo vaak heb ik de dood gevonden. Ondertussen is dat aantal alweer ruimschoots verdubbeld. Nog steeds is de game bij lange na niet uitgespeeld en toch blijf ik doorgaan. Waarom, vraag je je misschien af. Heeft Spelunky dan zo’n interessant verhaal? Of ontzettend diepgaande gameplay? Nee, niets van dat alles en daar ligt nu net de kracht van Spelunky: de gameplay is ontzettend simpel. Dit betekent echter niet dat de game makkelijk is. Want hoewel Spelunky er ongelofelijk charmant en zelfs schattig, uitziet, is de game ongelofelijk lastig en dat is nu net zo aantrekkelijk aan het spel.

Op avontuur

In Spelunky speel je met een avonturier en je enige doel is het halen van het einde van ieder level. Vergeet echter niet de nodige schatten mee te nemen, dit levert je kostbare punten en geld op. Dit doe je met een standaarduitrusting van vier hartjes, vier bommen, vier touwen en een zweep. Dit is geen overbodige luxe, want in de random gegenereerde levels waarin je afdaalt, staan je vele gevaren te wachten. Zo kom je in de grotten slangen, vallen, vleermuizen en vele andere dodelijke zaken tegen. Iedere misstap kost je, als je geluk hebt, één hartje en kan ook, als je wat minder gelukkig bent, direct fataal zijn. Met de bommen creëer je nieuwe gangen en blaas je vijanden op, met de touwen kan je voorzichtig afdalen of juist omhoog klimmen om toch nog wat schatten op te pikken en de zweep is, mits goed getimed, een uitstekend middel tegen slangen en ander gespuis.

Heb je met het nodige klim- en klauterwerk de uitgang gevonden? Dan kan je door naar het volgende level en die is uiteraard weer net wat pittiger met nog wat extra vijanden, die ook weer nét iets lastiger zijn om te verslaan. Is het je eindelijk gelukt om de vier levels van de grotten te overleven? Gefeliciteerd, dan kan je door naar de nog veel lastigere jungle. Heb je hier weer vier levels voltooid, dan kan je, je raadt het al, door naar de volgende levensgevaarlijke wereld: de ijsbergen. Hierna staat de tempel je te wachten en tot slot nog een eindbaas. Hier hoef je je in het begin echter niet al te druk over te maken; voordat je überhaupt voorbij de grotten bent, ben je al vele pogingen verder.

Hulp?

Gedurende je tochten door de donkere gangen van Spelunky ben je echter niet alleen. Zo zal je soms een winkelier tegenkomen waar je jouw zuurverdiende centjes uit kan geven voor nuttige upgrades als een jetpack, shotgun of extra bommen. Geen zin om je geld uit te geven? Dan kan je die arme man ook gewoon beroven, weet dan echter wel dat je de toorn van de winkelier opwekt en dat zal veelal jouw dood betekenen. Dan is er nog de blonde dame die je kunt redden. Weet je haar naar het einde van een level mee te zeulen, dan word je beloond met een kus en, belangrijker, een extra hartje. Tot slot is er nog de tunnelman, welke je slechts tegenkomt aan het einde van iedere wereld.

Deze tunnelman is de enige die je een vorm van definitieve progressie geeft in de game. Als je doodgaat raak je immers alles kwijt en start je weer vanaf nul. De shortcuts die deze beste man voor je heeft gebouwd, blijven echter wel bestaan. De tunnelman bouwt deze permanente afsnijweggetjes echter niet gratis, je zult hem met specifieke objecten moeten helpen en naarmate je verder vordert in de krochten van Spelunky, wordt het steeds lastiger om aan de wensen van de tunnelman te voldoen. Wil je écht ver komen, dan is het verstandiger om geen gebruik te maken van de shortcuts die de tunnelman gebouwd heeft. Door bij het begin te starten kan je in de relatief makkelijkere levels je voorraden aanvullen en zo met een grotere hoeveelheid hartjes, bommen en andere gadgets aan de écht pittige levels te beginnen.

Kennis is macht

Hoewel slechts de tunnelman je echte progressie lijkt te bieden, is er iets belangrijkers wat je meeneemt aan het einde van een playthrough. Iedere dood brengt informatie met zich mee. Sterf je door een trap? Dan zal je de volgende poging daar ongetwijfeld extra op letten. Ga je dood doordat je te ver naar beneden valt? Dan pas je daarna wel op met het afdalen. Je kunt echter ook niet te voorzichtig en langzaam door de levels heengaan. Als je namelijk langer dan tweeënhalve minuut in een level bivakkeert, verschijnt er een geest die je ten koste van alles dient te ontwijken. Raakt hij jou aan, dan is het direct afgelopen met jouw grotverkenner.

PlayStation 3 en Vita

Spelunky is eerder al verschenen voor pc en Xbox 360, maar toch is de game een aanschaf op de PlayStation 3 en Vita ook zeker waard. Zo komt de kleurrijke tekenstijl van Spelunky prachtig tot zijn recht op het OLED-scherm van de Vita en zijn de veelal (zeer) korte speelsessies ideaal voor onderweg. Doordat de game daarnaast beschikt over de Cross-Save, -Play en -Buy-functionaliteiten, beschik je bij aanschaf van de 15 euro kostende game ook direct over de PlayStation 3-variant. Hierdoor zul je ook met meerdere spelers tegelijkertijd de gangen van Spelunky kunnen verkennen, een leuke bezigheid die garant staat voor hilariteit over de vele doden die jij en je vrienden zullen sterven.

Conclusie

Spelunky is ongelofelijk lastig en daar ligt ook direct zijn aantrekkingskracht. De korte speelsessies en het feit dat je altijd weet wat je doodsoorzaak was, maken dat je na je dood direct verder wilt gaan, hopende dat je nu niet die ene valstrik over het hoofd ziet. Spelunky is dan ook typisch zo’n game waarin je het ‘nog één keertje’ probeert voor je naar bed gaat en je vervolgens diep in de nacht nog bezig bent met verkennen van grotten, jungles en tempels, wachtende op die onvermijdelijke dood.

Gamersnet Score

Wat is HOT

  • Zeer uitdagend...
  • 'Nog één keertje'
  • Cross-Buy
  • Save en Play

Wat is NOT

  • ...maar leercurve is erg hoog

8

  1.   
    N-Sortin's avatar

    Ik bezit de demo maar ben telkens er niet toe gekomen deze een speelbeurt te geven.

  2.   
    Leon 2.0's avatar

    Zeker een keer proberen én vooral niet te snel opgeven. 😉

  3.   
    N-Sortin's avatar

    ”Leon 2.0″ schreef, "Zeker een keer proberen én vooral niet te snel opgeven. 😉 "

    Ik ga jou tip opvolgen
    🙂

  4.   
    Czerwony Devil's avatar

    LOL da’s mijn minecraft skin op de xbox XD