De Sims 4

Op de E3 werd de game aangekondigd, maar het was nog een volle zomer wachten voordat we de eerste beelden te zien kregen van De Sims 4. Deze Gamescom was het dan zover en dat is voor EA niet onbelangrijk, want de franchise, die grossiert in het lang verlengen van succes door het uitbrengen van uitbreidingen, kan wel een sterke opvolger gebruiken. Het derde deel stamt namelijk alweer uit 2009 en de grote community kan niet wachten om aan de slag te gaan met een nieuw deel. We mochten zelf enkel een Sim aanmaken in de Create a Sim-modus, maar we kregen wel een heuse masterclass over de nieuw geïntroduceerde emoties van de game. En laat dat nou precies het onderwerp zijn waar ik de meeste vragen over had.

Emo-Sims

Want was de Sims vroeger niet gewoon een hele simpele game, waarbij je simpele, alledaagse bezigheden moest managen voor je virtuele alter ego? In zekere zin wel. EA verdient al jaren bakken met geld aan het managen van stoelgangen, de lekkere trek en de persoonlijke hygiëne. Natuurlijk was de derde Sims-game al een stuk dieper dan de originele Sims, maar dit werd vooral bereikt met het toevoegen van nieuwe spullen, banen, klusgerei en natuurlijk vele uitbreidingspakketten. Met De Sims 4 komt er eigenlijk een tweede laag in de basis: emoties. Je mag emoties een beetje beschouwen als eerder genoemde handelingen als koken en douchen, want je gaat continu bezig zijn met het bereiken van jouw eigen gewenste emotie. Dit betekent overigens niet dat je alleen maar vrolijk gaat willen zijn, want er is gameplay te vinden binnen alle emoties.

Mijn grote zorg voor dit nieuwe systeem was aanvankelijk de diepgang. De Sims is immers een “casual” game, die berust op simpele activiteiten. De gameplaybeelden die we te zien kregen op de Gamescom-persconferentie van EA lieten ons een complexe liefdesdriehoek zien, waarbij een depressief vriendje misbruik maakte van zijn emotie om het andere vriendje door middel van voodoo-magie te dwarsbomen. Het depressieve vriendje maakte een verandering naar flirterig en gebruikte een schilderij om het meisje te Wooh-en. Het zag er allemaal wat complex uit, maar gelukkig blijkt het wat gemakkelijker om te doen.

Masterclass Sims 4

In de masterclass werd namelijk duidelijk dat elke emotie goed is. Het is niet erg om depressief te zijn, alleen de uitwerking van een situatie zal veranderen binnen de context van de emotie. Een goed voorbeeld was het maken van een schilderij. Een Sim met de emotie “geïnspireerd” wist een schitterend meesterwerk te maken, terwijl de Sim met de depressieve emotie een heel zielig katje tevoorschijn toverde op het doek. Het schilderij van de geïnspireerde persoon leverde natuurlijk veel meer op dan het andere schilderij. Aan de andere kant is een vioolstuk, geschreven door een depressief persoon, veel mooier dan dat van een vrolijk persoon. Componisten eindigen hun levens immers vaak met drugs en zelfmoord en dan is depressie dus erg handig.

Dit heeft natuurlijk weer invloed op de gameplay en het is niet gek om te bedenken dat dit de muziekroute veel uitdagender maakt. Stel je voor dat je een muzikant wilt worden. Het zal dan soms nodig zijn om heel vriendelijk te zijn om je fans te verblijden, maar soms zal je liedjes moeten schrijven en dan is het wel fijn om geïnspireerd of juist depressief te zijn. Zo kun je wel inschatten hoe dat bij verschillende beroepen gaat werken, omdat je constant op je emoties moet letten en je precies moet ontdekken hoe iets gekeerd kan worden. Neem je bijvoorbeeld een koude douche en je boosheid zal verminderen, neem je een warme douche en je boosheid blijft, maar je bent dan natuurlijk wel schoon. Als je kwaad bent kun je knuffels in de game kapot maken uit woede. Ben je vrolijk, dan behoort dit niet eens tot de mogelijkheden. Maar let wel, alle emoties zijn te veranderen.

Op grafisch gebied is De Sims 4 niet heel veel mooier dan zijn voorganger. Sterker nog, er lijkt een stijlverandering te komen in de game. Alles ziet er wat fletser en meer cartoony uit, wat het nog makkelijker maakt om een groot publiek te bereiken. Het deed mij een klein beetje denken aan de stijl van de nieuwe SimCity, waarbij we natuurlijk hopen op een cross-over tussen beide games in de toekomst.

Voorlopige conclusie

De Sims 4 voegt emoties toe aan de franchise en dat heeft best grote gevolgen. Niet langer dien je alleen maar te letten op basale bezigheden die het Simselijk lichaam verzorgen, nu krijg je ook altijd te maken met je gemoedstoestand. Elke emotie is te veranderen en het zal de game wel wat complexer maken. Ik denk persoonlijk dat de fans smachten naar deze veranderingen, want het maakt interactie tussen Sims en objecten veel variabeler. Natuurlijk zal ook de levensduur van het vierde deel verlengd worden met heel veel downloadable content en ook ondersteuning online zal alleen maar groeien. Zover is het natuurlijk nog niet, maar we gaan ongetwijfeld snel weer aan de slag met De Sims 4. Sul Sul NooBoo!

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren