Batman: Arkham Origins

Batman komt voor de derde keer terug in het Arkham universum en de reactie van de mensen op dat nieuws was wisselend. Natuurlijk zijn er enorm veel mensen die net als ik nooit kort genoeg kunnen wachten op een Arkham-game, maar het is zeer begrijpelijk dat veel andere mensen bang zijn voor een uitgemolken franchise. Daarnaast wordt deze game niet meer ontwikkeld door Rocksteady, de studio achter de eerste twee games. Nieuwkomer WB Games Montreal neemt het stokje over voor dit deel. Op de E3 kregen wij een presentatie te zien van Batman: Arkham Origins, een game die echt een stuk groter gaat worden, maar ook dieper en in een hele andere tijd.

Misdaad loont!

In Batman: Arkham Origins zit Batman pas twee jaar in het vak. Hij heeft eigenlijk alleen nog maar gevochten tegen “normaal” gespuis en dus is het nooit verder gegaan dan een paar inbrekers en af en toe een moordenaar. De grote tegenstander van deze game is dan ook niet meer The Joker. Wat mij betreft een fijne afwisseling. Natuurlijk is The Joker de meest iconisch antagonist ooit, maar de Batman-franchise moet sterk genoeg zijn om zonder Joker een toffe game neer te zetten. Ik was dan ook redelijk teleurgesteld dat Joker wel een bijrol krijgt in de game, maar de grote tegenstander is Black Mask. Als grootste misdaadbaas van de stad heeft hij heeft een weddenschap uitgeschreven, waarbij de meest gevaarlijke criminelen een aantal dagen de tijd krijgt om Batman om te leggen. De prijs? 50 miljoen dollar.

Het is dit verhaal dat als excuus dient om weer een blik iconische villains op te roepen. Inmiddels zijn er een aantal daarvan bevestigd, want naast Black Mask krijgt ook Deathstroke een grote rol in de game. Ook zijn Deathshot (een meester sluipschutter), Anarky (een soort terrorist), Joker, Penguin en Bane bevestigd. Het leuke aan Origins is dat de tegenstanders die we kennen uit eerdere delen allemaal een stuk jonger zijn. Joker bijvoorbeeld voelt minder berekenend en wijs (voor zover hij dat al was natuurlijk) en Bane is nog gewoon een spierbundel, zonder dat experimenten hem hebben opgeblazen tot enorme proporties. Ook vind ik Black Mask een erg toffe keuze. Hij is echt maffia en heeft een syndicaat van criminelen onder zich. De afgelopen twee jaar heeft Batman de straten aardig schoon geveegd en zijn motieven zijn dan ook helder. Misdaad loont niet meer en Batman moet weg.

Groter en hoger

Dan naar de game en zijn gameplay, want dat is natuurlijk waar het om draait. Allereerst is Batman: Arkham Origin twee keer zo groot als Arkham City al was. Daarnaast voelt de stad compleet anders. Het noordelijke gedeelte kennen we wel een beetje, want dat is het gebied dat we hebben gespeeld in Arkham City, maar dan voor de tijd dat het een gevangenis werd. Echter, Gotham zuid is een compleet nieuw stadsgedeelte en dit is eigenlijk het hart van Gotham City. Met grote wolkenkrabbers zal je dan ook veel hoger kunnen klimmen, veel langer kunnen zweven en daarnaast heb je ook een veel beter overzicht over de stad. Dat de game de Arkham-titel draagt is begrijpelijk, maar eigenlijk praten we hier gewoon over Batman: Gotham City en dat is absoluut geen straf. Dit enthousiasme heeft overigens vooral te maken met het feit dat ik een grotere stad echt tof vind. Arkham Origins is in de basis dezelfde game als zijn voorganger. Grafisch worden er geen stappen gemaakt (op details na) en ook qua sfeer voelt de stad hetzelfde als Arkham City. Dit is een game voor deze generatie consoles, dus je weet wat je kunt verwachten op dat vlak.

Waar Batman: Arkham Origins het van moet hebben is het verdiepen en verbreden van de bekende gameplay. De verbreding zit hem natuurlijk in de grootte van de stad, maar verdieping is te vinden in submissies, het XP-systeem en de detective-modus. Submissies zijn enorm uitgebreid en via deze weg worden ook grotere tegenstanders gevonden, die je anders nooit zou zien in het spel. Ze zijn daarnaast ook belangrijk, want vanwege het vernieuwde XP-systeem zal je eerder upgraden als je veel gevechten uitvoert. Gevechten die we overigens kennen uit het vorige deel, maar dan met kleine nieuwigheden als sterkere tegenstanders (die niet lomp naar je toe rennen!) en een aantal nieuwe bewegingen van Batman zelf. Het viel me op dat Batman in zijn beginjaren vooral houdt van het breken van allerlei bot. Bijna iedere nieuwe beweging laat Batman namelijk iets knakken, breken of scheuren. Het was waarschijnlijk zijn meer expressionistische fase, waarna hij later minimalist werd :-).

The world’s greatest detective

Een hele toffe nieuwe feature is de nieuwe Detective-modus, die je echt aan het denken gaat zetten. In de vorige delen diende je alleen maar van tevoren bepaalde voorwerpen te scannen, waarna zich een verhaal vormde op je scherm. In Arkham Origins moet je veel meer zelf doen. Per voorwerp dat je scant maakt de Batcomputer namelijk een visuele reconstructie van dat stukje bewijs en het gevolg. Als je meer bewijs verzamelt vormt er dus een film van de reconstructie, die je vervolgens zelf vooruit- of achteruit kunt spoelen, totdat je iets vreemds ziet. Scan dat vervolgens en je krijgt een route naar het primaire plaats delict. Het is een veel uitgebreider en zeer tof systeem dat als mooie afwisseling geldt.

Het laatste wat ik heb mogen aanschouwen is een nieuwe gadget. Het is trouwens best vreemd dat Batman in zijn tweede jaar een meer geavanceerde gadget gebruikte dan in zijn laatste jaren. Wellicht is het gebroken, maar de Remote Claw laat je twee voorwerpen of personen verbinden met een kabel, waarna die kabel zich naar binnen trekt. Selecteer twee tegenstanders en beiden worden tegen elkaar aan geslingerd, maar nog toffer is het als je een gasfles en een tegenstander met elkaar verbindt. Een kekke explosie is het gevolg.

Voorlopige conclusie

Batman: Arkham Origins vertelt een nieuw verhaal, heeft een aantal nieuwe iconische tegenstanders, gaat de diepte in met detective missies, is twee keer zo groot en heeft nieuwe bewegingen en gadgets. Naast bovenstaande punten is het eigenlijk dezelfde game als Arkham City, maar wat mij betreft is dat niet erg. Natuurlijk was een next gen versie leuk geweest, maar om de tijd te doden, totdat Rocksteady daar zelf mee gaat komen, is Batman: Arkham Origins een toffe game. De Arkham-franchise ligt in goede handen bij WB Games Montreal, want hoewel ze niet revolutionair vernieuwen, zie je aan alles dat ze liefde hebben voor de games. Erg veel zin in!

Het is niet mogelijk om op dit bericht te reageren