Nieuwe Blu-ray recensie: Helix – seizoen 1

We worden jaarlijks overspoeld met nieuwe TV-series. Zo maakte vorig jaar de serie Helix zijn debuut op Syfy-channel. Wij ontvingen de blu-ray uitgave van dit eerste seizoen. We gaan deze beoordelen op geluid en beeldkwaliteit, maar ook op de extra’s die de discs bevatten en we laten jou weten of deze uitgave de moeite waard is om aan te schaffen.

Bedenker: Cameron Porsandeh | Cast: Billy Campbell (Alan Farragut), Kyra Zagorsky (Julia Walker), Jordan Hayes (Sarah Jordan) en Mark Ghanimé (Sergio Balleseros) | Speelduur: ca. 13 x 40 minuten | Eerste televisie uitzending: 10 januari 2014

Helix is een serie over een groep CDC medewerkers, die worden uitgezonden naar een onderzoeksbasis op Alaska. Hier zijn slachtoffers gevallen, met als oorzaak een onbekend virus. Doctor Alan Farragut en zijn team komen er echter achter dat er meer aan de hand is dan een kleine virus uitbraak en dat het voortbestaan van de gehele mensheid op het spel staat.

Helix is een serie die veel kracht haalt uit het kat en muis spel dat deze speelt met de personages die allen vastzitten in het onderzoekscentrum. Niemand kan weg en dat is grotendeels waar het horror-element van de serie vandaan komt. Zo gebruikt de serie redelijk veel aspecten uit films als Alien en Outbreak. De twists in de serie zijn zeker niet slecht en het ongemakkelijke lift-muziekje als intro werkt erg goed. Helix is zeker een serie die je een kans zou moeten geven.

Beeld: 1080p High Definition Widescreen presentation (1.78:1) | Geluid: Engels 5.1 DTS-HD MA, Frans 5.1 Dolby Digital | Ondertitels: Nederlands, Frans en Engels | Aantal discs: 3 x Blu-ray | EAN: 8712609648645 | Ook verkrijgbaar op: DVD | Retail release: 8 juli 2015

Iets wat heel goed opvalt in deze serie is dat er weinig kleuren gebruikt worden. Het speelt zich natuurlijk af op de basis in Antarctica, waar alles er erg steriel uit ziet. Zo krijg je dus hele witte kantoren en gangen tot aan hele donkere halletjes en kamers. Hierdoor komen alle andere felle kleuren niet echt naar voren. Gelukkig is er weinig ruis in de donkere scènes. Wanneer men buiten de basis komt, wat weinig gebeurt, komt de kwaliteit van de blu-ray echt naar voren. Verder zijn de beelden allemaal redelijk in orde.

Het geluid is net als het kwaliteit van de video prima in orde. Er zijn nergens glitches of andere rare audio momenten op de discs te vinden. Tijdens de horror momenten is de audio sterk, maar het had allemaal iets agressiever gemogen om deze momenten er nog meer uit te laten springen. Zelfs het kleinste geluidje had hier al goed hoorbaar moeten zijn, om zo de kijkers de stuipen op het lijf te jagen.

De discs van Helix zitten vol met leuke en interessante extra’s, wat ik zelf niet had verwacht. Zo bevat de blu-ray onder andere audiocommentaar van Billy Campbell en de maker Cameron Porsandeh. Zij leveren dit commentaar bij de pilot aflevering. Vooral Campbell heeft veel te vertellen over de serie, wat erg leuk is, aangezien hij er veel verstand van lijkt te hebben.

Een andere opvallende extra is een segment over een van de producers, Ronald D. Moore. Hij wordt hier ook wel het buitenbeentje van science fiction genoemd. Moore is namelijk een van de grootste verkooppunten van de serie, aangezien hij de producer is van veel bekende science fiction series zoals de nieuwe Battlestar Galactica en Outlander. In deze extra vertelt hij over wat hem zo aantrok tot deze serie.

Naast deze extra bevat de blu-ray ook nog een extra over hoe ze op de ziekte uit de serie zijn gekomen en of zoiets echt zou kunnen gebeuren en een extra over alle grote personages in de serie. Deze extra heeft de leuke naam, de personages ontleden. Aangezien isolatie een van de grote drijfveren is achter deze serie, is er ook nog een extra die daaraan is gewijd. Als laatste bevat elke disc ook nog meerdere verwijderde scènes en wat ongebruikt materiaal, maar dit is natuurlijk niets nieuws.

Wat wel opvalt is dat de blu-ray twee exclusieve extra’s bevat. Deze zijn dus niet te vinden op de DVD uitgave van het eerste seizoen. Deze twee extra’s gaan over het schrijven van de serie en hoe ze de spanning hoog wilden houden. De laatste extra gaat over de special effects die zijn gebruikt om het virus tot leven te brengen op het scherm.

Met dank aan Sony Pictures Home Entertainment voor het beschikbaar stellen van dit recensie-exemplaar.