WildStar hands-on

Twee jaar geleden heb ik al een preview over WildStar geschreven. Ik was enthousiast, maar het spel lag nog lang niet in de schappen. Niet al te lang geleden kreeg ik van NCSOFT de kans om de huidige staat van deze aankomende MMO te bekijken. Wat we tot nu toe van WildStar weten en hoe het spel er voor staat, lees je hier.

Een korte introductie

In mijn eerste Wildstar preview heb je al kunnen lezen waarmee Carbine Studios het MMO-genre in wil stappen. Het uitgebreide verhaal lees je hier, maar om jullie geheugen snel op te frissen staan hieronder kekke bullet points met de belangrijke elementen van dit laatste WildStar-artikel.

  • Een nieuwe wereld: Ontdek de verlaten planeet Nexus. Een wereld vol met geheimen en verrassingen, die door de mysterieuze en plots verdwenen Eldan zijn achtergelaten. Verschillende partijen uit het heelal gaan op ontdekkingsreis, dus je zult niet alleen op de nieuwe planeet zijn.
  • Gelaagde content: WildStar zit vol met quests, uitdagingen, verborgen schatten en meer. De speler beslist zelf hoeveel en wanneer de content wordt gespeeld. Laag op laag kunnen er verschillende soorten doelstellingen worden opgestapeld. Hiermee kun je zelf de moeilijkheidsgraad en de beloning die hier aan zit gekoppeld bepalen.
  • Kies een pad: Elk karakter heeft zijn eigen doel, specialiteit ofwel pad genaamd. Ben jij een Soldier die vooral wil doden en slopen? Of speel je liever een Scientist die met het motto ‘kennis is macht’ leeft? Je kunt ook kiezen voor de Settler die de zich bezig houdt met bouwen en verbeteren of de Explorer die al het moois en gevaarlijke in de wereld wilt zien.

Nexus, wat is er te ontdekken en wie gaat er heersen?

Goed, nu je weer weet wat ik vorige keer heb geschreven kan ik losgaan met de nieuwe informatie. Ik heb namelijk zelf op een nieuwe map en met nieuwe karakters mogen spelen. Er was een keuze uit twee verschillende facties. De kwaadaardige Dominion, die met hun sterke militaire macht Nexus aan hun duistere rijk willen toevoegen. En de nieuwe groepering van vluchtelingen, huurlingen en verbannelingen, de Exile. Zij zien in Nexus hun nieuwe thuisplaneet en willen hiervoor koste wat het kost vechten. Beide facties hebben hun eigen rassen die perfect worden geïntroduceerd in de factie-video’s. In de Dominion trailer worden de Cassian, Draken en Mechari getoond. De Exile video laat de Aurin, Exile Huma en Granok zien. Ook bevatten de trailers een flinke dosis humor, want dat zal in WildStar niet ontbreken.

Carbine heeft voor een cartoony uitstraling gekozen. De minder realistische graphics zorgen ervoor dat de game ook op wat gedateerde pc’s gespeeld kan worden en zorgt ervoor dat het spel nog een tijd lang mee kan. De regio die ik mocht verkennen heet Deradune en zag er prima uit. Een zanderig gebied met hier en daar een bosje en een kreekje. Hoewel het gebied er op het eerste gezicht als een standaard fantasy omgeving uitziet, weet Carbine toch ook unieke elementen toe te voegen. De vijanden hebben stuk voor stuk een unieke look en de achtergelaten resten van de Eldan zijn interessant om van dichtbij te bekijken. Carbine belooft verder dat het veel epische dingen in de wereld gaat verstoppen. Vooral met dit punt hoop ik dat de game echt een unieke wereld weet te creëren.

Mosterd na de maaltijd of juist niet?

Het verhaal gaat WildStar wat anders aanpakken. Gamers worden eerst in de wereld gezet om zich te trainen en op ontdekkingstocht uit te gaan. Het verhaal barst pas echt los als de speler de level cap heeft bereikt. Dit is een boude stap die in eerste instantie niet verstandig lijkt. Je denkt namelijk dat spelers zich snel gaan vervelen en de level cap daardoor niet gaan behalen. Of het verhaal als mosterd na de maaltijd zien. Als Carbine de planeet Nexus echter echt vol stopt met verschillende soorten content en van het begin tot het eind interessant weet te maken, kan dit nog wel eens een heel interessante aanpak zijn.

Ik zie mezelf best een tijd lekker op onderzoek uit gaan en zachtjes aan steeds meer in een verhaal getrokken worden. Het verhaal barst los als ik max-level ben en biedt dan veel content voor mijn volledig getrainde karakter. Dit is ook precies één van de punten die Carbine in het MMO-genre wil aanpakken. Het probleem van de zogenaamde ‘Elder Game’, ofwel wat er voor de hoogste levels te doen is.

Vrijer vechten

Een ander punt wat de ontwikkelaar in de huidige games tegen de borst stoot is het vechtsysteem. De ontwikkelaar wil in WildStar vrijere en leukere combat maken. Zo heb ik zelf kunnen meemaken dat vechten bewegelijk en met veel visuele aanduidingen is. Elke soort vijand heeft geheel eigen aanvallen en spelers worden beloond door goed te spelen, niet door zoveel mogelijk bad guys op een snelle manier af te slachten.

Helaas ben ik nog niet echt overtuigd van deze gameplay. Er zijn al meer MMO’s die dit anders hebben aangepakt. Neem bijvoorbeeld TERA of Guild Wars 2, beide games met een vernieuwend vechtsysteem dat we niet van de ouderwetse MMO’s zijn gewend. In deze games was de nieuwe combat in meer of mindere mate geslaagd. Over het vechtsysteem van WildStar kan ik echter nog geen goed oordeel vellen. De karakters waarmee ik heb gespeeld waren allemaal nog van een laag level en hadden dus nog weinig skills en upgrades beschikbaar.

Voorlopige conclusie

Carbine wil veel doen met WildStar. en problemen in het genre op hun manier aanpakken. Ik heb hierboven al heel wat genoemd, maar er is meer. Zo is bijvoorbeeld ook aangegeven dat het spel raids voor 40 man gaat bevatten die iedere week op verschillende punten anders zullen zijn. Wekelijkse leaderboards houden bij wie de eerste, beste en snelste zijn. Daarnaast zullen alle bekende MMO-elementen als crafting, guilds en meer aanwezig zijn. Gamers kunnen ook huizen gaan bouwen en in PvP zelfs hele levels ontwerpen. Nog een goed streven is de update snelheid. De ontwikkelaar wil namelijk veel en interessante updates uitgeven. Hoe snel dit echt gaat worden ligt aan veel factoren, het bedrijf gaat in ieder geval opzoek naar de ‘sweet spot’ tussen de snelheid en degelijkheid van updates. Net zoals in mijn vorige preview al zei, ik heb vertrouwen in WildStar. Er is nog wel een hoop werk voor de boeg. Zo is de user interface nog lang niet af en nu nog heel onoverzichtelijk, is de ontwikkelaar er nog niet aan toe om content voor hoge levels te tonen en is er tegenwoordig een hele hoge standaard die bereikt dient te worden. Carbine Studio’s heeft echter een mooie ambitie neergezet. Zo lijkt Nexus een interessante planeet te zijn om op ontdekking te gaan. Het idee om het verhaal pas op de hoge levels af te laten spelen is gevaarlijk, maar heeft potentie. De gelaagde content klinkt goed in de oren en ook de verschillende player paths die zo’n 25% van de content sturen klinken interessant.

Een belangrijke vraag is nog welk business model er gebruikt gaat worden. Wat mij betreft moet dit zeker geen maandelijks abonnement worden. Dit is een achterhaald model en de laatste paar jaar is te zien geweest hoeveel MMO’s dit niet lang vol hebben weten te houden. Als NCSOFT en Carbine kiezen voor een model zoals Guild Wars, dan kan dit best nog wel eens wat worden. WildStar heeft namelijk genoeg potentie en de update snelheid kan er voor zorgen om de game constant interessant te houden. Er zijn echter ook genoeg punten te noemen waarop de game kan falen, maar als de ontwikkelaar het voor elkaar krijgt om de voorgelegde visie te realiseren, dan voorzie ik een mooie toekomst. De huidige ‘state of the game’ gaat in ieder geval de goede kant op.

WildStar verschijnt ergens dit jaar natuurlijk exclusief voor de pc. Wel wordt er de filosofie van it’s done when it’s done gehanteerd. De marketing rond de game zal ook in 2013 los gaan barsten. We kunnen dit jaar dus nog veel meer informatie verwachten.

  1.   
    SN0WIE's avatar

    Ik ga dit spel zeker even proberen op z’n minst.